Opslag

Collapse
No announcement yet.

Frk Silvia og jeg

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Frk Silvia og jeg

Frk Silvia og jeg har netop fundet sammen, men har lidt begynder vanseligheder for at forholdet til virkelig at rulle....

1. Vandet bliver ikke varmt nok. Det er ikke en rigtig varm kop kaffe hun laver

2. Jeg kan ikke få lavet et ordentligt espressoshot. Når jeg brygger, så bliver det nærmest en Americano. Hvad gør jeg forkert? Hvordan får jeg et shot. Det skal lige siges at jeg \"bare\" vil have et ordentligt shotr til at starte med, så må jeg finde ud af det med Creame osv sender.

3. Findes der enordbog herinde, der er så mange acronymer (forkortelser)jeg ikke forstår (endnu).

Er der andet jeg som begynder bør vide noget om???

Tak for hjælpen.

/Lars
    Lars Winther
    Rancilio Silvia
    Rancilio Rocky SD
    Bumper 58 mm

Can´t seem to be a good example - must remain a horrible warning instead.

Re:Frk Silvia og jeg

Stolze wrote:
    Frk Silvia og jeg har netop fundet sammen, men har lidt begynder vanseligheder for at forholdet til virkelig at rulle....

1. Vandet bliver ikke varmt nok. Det er ikke en rigtig varm kop kaffe hun laver
    Hej Lars.. Velkommen til

prøv at starte med at læse denne tråd mht. temp

her
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Comment

Stolze wrote:

3. Findes der enordbog herinde, der er så mange acronymer (forkortelser)jeg ikke forstår (endnu).
      barista ordbog (rev 0.03)
      Miss Silvia m. Manometer & PID
      Rocky SD
      Xpressivo Barista stamper
      Behmor 1600

Comment

Hej Hjalle,

Tak for svaret, jeg kan se at jeg må hjem og lege med Silvia i week enden.
        Og kanon med ordbogen, så kan det være jeg begynder at forstå noget af det der indimellem bliver skrevet.

Kh, Lars
        Lars Winther
        Rancilio Silvia
        Rancilio Rocky SD
        Bumper 58 mm

Comment

OK, nu er temperaturen på plads. Fint varmt vand. Maskinen brummer fint og den del af processen ser det ud til der er styr på. Suk, MEN, jeg får stadig ikke et fint shot espresso, det er stadig for tyndt. Jeg har set et fint link på youtube med en fyr der køre hele procesen igennem på en Silvia. Jeg gør stort set som han gør - og har egen kaffekværn, så den del er også på plads, men jeg må gøre et eller andet forkert for der er ikke det der ligner crema på/i kaffen. Der er derimod en god omgang ameridcano der kommer ud.

Er der nogen nogen der kan give en rouky et råd at komme videre på??

kh, Lars
          Lars Winther
          Rancilio Silvia
          Rancilio Rocky SD
          Bumper 58 mm

Comment

Så er der vist kun bønner og kværn tilbage. Bruger du friskristede bønner (max 1-2 uger)? Kan din kværn male fint nok til espresso?
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            Mahlkönig Vario Home m/stålknive
            La Pavoni Professional
            Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
            BLOG

Comment

Hej Sonne,

Jeg har en fin Bodum kværn der kan male fra groft til meget fint. Og jeg har kun brugt friske bønner - nyåbnet poser.

Fejlen kan jo også være va 50. cm fra maskinen?? Altså jeg gør et eller andet forkert?!
              Lars Winther
              Rancilio Silvia
              Rancilio Rocky SD
              Bumper 58 mm

Comment

Ville stadig ikke udelukke kværnen.

Har selv en Bodum kværn og en crappy Krups espresso maskine. Men forleden var jeg løbet tør for bønner og der var ikke nogle hele bønner, der hvor jeg var ude og handle. Så i ren desperation købte jeg en bøtte ILLY formalet espresso. Og HOLD DA op, det var godt nok fint malet i forhold til det der kommer ud af Bodum kværnen på fineste indstilling. Endte faktsik med at måtte hælde ILLY\' kaffen ud, da den var for fin til Krupps dyret. Den formåede ikke at presse vandet igennem. Det kom derimod ud mellem bryghoved og portafilter troede/håbede faktisk maskinen var afgået ved døden. Men så heldig var jeg desværre ikke Så ingen ny Maskine til mig endnu. Men er da gået igang med at spare op oven på den oplevelse.

Så måske du skulle prøve med en pose/bøtte formalet og se om det giver et bedre resultat.
                Sage espressomaskine BES920UK
                Nuova Simonelli Oscar
                Mahlkönig Vario
                Xpressivo Stamper
                Gene Cafe
                Bodum Antigua kværn

Comment

Hej Stolze,

Jeg holder også på at det er kværnen den er galt med. Hvis det er en Bodum Antiqua du har, så ved jeg at der er folk, der modder den, så den kan kværne finere. Du burde kunne finde nogle how toos på internettet. prøv evt www.coffeegeek.com \'s forums.

Inden du får moddet og/eller købt en ny kværn, så kan du også prøve (hvis du ikke har prøvet tidligere) at putte mere kaffe i filteret, så det løber langsommere igennem.

Nu har jeg også været for doven til at læse hele tråden igennem, så det kan være det er foreslået: Men i hvert fald, hvis du udelukkende forsøger dig med enkelt filteret, så forsøg dig straks med dobbeltfilteret. - Det er meget nemmere at lave to enkelt shots, end et enkelt dobbeltshot.
                  Mvh Morten

--------------------
                  Lelit Bianca
                  Mazzer Major Electronic
                  Mahlkönig Vario
                  Hario V60
                  Hario 3 kops Siphon
                  Hario Skerton

Comment

Hej Plyngby,

Når du skal have nyt espressoudstyr, så synes jeg du skal modstå fristelsen og købe nyt udstyr i rækkefølgen 1. kværn og 2. espressomaskine. En ordentlig kværn, og en krups maskine giver et bedre resultat end en dårlig kværn og en super maskine.
                    Mvh Morten

--------------------
                    Lelit Bianca
                    Mazzer Major Electronic
                    Mahlkönig Vario
                    Hario V60
                    Hario 3 kops Siphon
                    Hario Skerton

Comment

planen er at følge ABW\'s eksempel og købe Oscar og Grinta i et hug

Men der går desværre lige lidt. Riget fattes penge
                      Sage espressomaskine BES920UK
                      Nuova Simonelli Oscar
                      Mahlkönig Vario
                      Xpressivo Stamper
                      Gene Cafe
                      Bodum Antigua kværn

Comment

plyngby wrote:
                        planen er at følge ABW\'s eksempel og købe Oscar og Grinta i et hug

Men der går desværre lige lidt. Riget fattes penge
                        Det er selvfølgelig også det bedste og rareste!
                        Mvh Morten

--------------------
                        Lelit Bianca
                        Mazzer Major Electronic
                        Mahlkönig Vario
                        Hario V60
                        Hario 3 kops Siphon
                        Hario Skerton

Comment

Tak for alle jeres råd. De har alle været gode og givet megen inspiration tila t prøve mig frem. Og så fandt jeg i forløbet også ud af at få noget fornuftigt til at ske ved at brygge single shots er nærmest umuligt - specielt som rookie udi kaffebrygning. Det går bedre når jeg brygger double shots! Anyway, så er det helt klart kaffen og hvordan den bliver malet der er der hvor kunsten skal udføres - og det går fremad. Det ender nok med at jeg skal ud og se på ny kværn, for jeg tror ikek den Bodum vi har er den rette - fik den sammen med Silvia i bryllupsgave. Men det er total fedt når det endelig, sporadisk, lykkes at brygge en kop med crema, rette gennemløbstid osv.

Lars
                          Lars Winther
                          Rancilio Silvia
                          Rancilio Rocky SD
                          Bumper 58 mm

Comment

Working...
                          X