Opslag

Collapse
No announcement yet.

Mælkeskumningens sweet spot

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mælkeskumningens sweet spot

Havde i for et par måneder siden besøg af Jacob som lavede de lækreste shots og et super mikroskum.
    Nu husker jeg noget med at han holdt kanden lidt skråt. Prøvede det så selv og fik i lang tid noget skum, få millimeter højt.
    Så pludseligt en dag var der fyldt helt op med superlækkert skum, men jeg husker næppe hvordan jeg bar mig ad. hmy:
    Er der et sweet spot m.h.t vinklen mellem kande og steamer, og feks aftand til siden af kanden?
    Mælken jeg brugte var Arla Ekspres sødmælk.

Michael
    Synesso Cyncra
    Mazzer Mini Electronic -A
    Reg Barber 58,6 mm US, Euro, Flat og C-Flat
    Alessi 9090-6 Moka

Re:Mælkeskumningens sweet spot

Hej Michael,

Håber du er ved at have et godt tag på Cyncra\'en

Mht. skumningen, tror jeg det er lidt individuelt fra maskine til maskine (eller måske nærmere steamtip til steamtip). Hvis du får for lidt skum, tror jeg generelt bare du skal holde steamtippen lidt højere i starten af skumningen. Altså så du får trukket lidt mere luft ind. Sørg for at finde et sted i mælken, hvor du får denne til at rotere i kanden.

Jeg holder den midt mellem midten af kanden og \"klokken 6\", samtidig med at jeg hælder kanden en anelse ind mod mig selv. Dette giver hos mig en moderat rotation, som ikke roterer mælken helt ovenud af kanden. Når jeg er færdig med at hæve mælken, sænker jeg steamtipen (eller løfter kanden, om man vil), og flytter tippen næsten helt ud til kanten af kanden (klokken 6).

Denne metode virker fint for mig...
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hmmm,
      Helt enig i at det er forskelligt fra steamer til steamer, men jeg synes at lyden er et godt udgangspunkt.
      Det skal syde let fra kanden samtidigt med at volumen af mælk stiger.
      Apropos mælk:
      Hvordan kan man investere så mange penge i maskineri og så købe sådan noget lortemælk!!!:blink:
      Sådan en \"latte\" består jo af mindst 2/3 mælk.
      Der ligger også et klip herinde af en fyr med en GS/3 der bliver pudset og kværnen bliver \"skyllet\" igennem af 100g \"gammel\" kaffepoleret og efter en rum tid og mere poleren bliver der drukket en latte, IGEN MED ARLA EXPRESS.
      HAR MAN SAGT A MÅ MAN OGSÅ SIGE B.
      Om man så skal købe Cafe mælk ( som minder uhyggeligt meget om Letmælk??) eller noge tandet må være en smagssag men da i mindste en ordentlig kvalitet.
      Personligt bruger jeg Thises Letmælk. Smager super.
      Vibiemme Domobar Jr ( Dual Boiler)
      Mazzer Mini electronic b
      Genecafe
      58 mm konveks Motta tamper

Comment

Så vidt jeg ved, brugte Søren Stiller Arla Express til VM - omhyggeligt udvalgt efter, at den passede bedst til TCC espressoblenden. Til DM da han brugte en anden blend, brugte han mælk fra Borup mejeri. Men han fandt det altså nødvendigt at skifte mælk, da han skiftede blend.

Jeg kan dog tage fejl mht. om det var Express, men Arla var det i hvert fald.

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

Valget af mælk vil altid være et spørgsmål om smag. Arla Express er ikke nogen dårlig mælk bare fordi den kommer fra Arla og ej heller fordi den ikke er økologisk.

At bruge letmælk er derimod en synd!

Jeg har selv svært ved på min nye maskine at få fremstillet det rigtig lækre skum. Det bliver indtil nu næsten altid med ret store luftbobler i. Min steamer arm har ikke nogen steamtip, den ender ligesom bare og har så nogle små huller rundt i kanten. Overvejer om man mon kan eftermontere en steamtip?

Hov, er vist ved at gå lidt OT
          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Så vidt jeg ved, brugte Søren Stiller Arla Express til VM - omhyggeligt udvalgt efter, at den passede bedst til TCC espressoblenden. Til DM da han brugte en anden blend, brugte han mælk fra Borup mejeri. Men han fandt det altså nødvendigt at skifte mælk, da han skiftede blend.
            Blev han ikke også nummer 6 ...

Nej, helt enig i at det er spørgsmål om smag.
            Efter min mening smager Arlas bare ikke af ret meget.
            At bruge letmælk er derimod en synd!
            Cafemælk er på 1,5 % , hvilket er nøjagtig det samme som Letmælk, så med mindre man har ændret på andet i Cafemælk, (Tilsat Lechitin eller lign) så troro jeh ikke der er den store forskel, andet end prisen.

Jeg synes bare det er tankevækkende at man prioriterer
            mælken så lavt når nu alt andet bliver gennemanalyseret.
            Mazzer Mini electronic b
            Genecafe

Comment

OSB wrote:
              Cafemælk er på 1,5 % , hvilket er nøjagtig det samme som Letmælk, så med mindre man har ændret på andet i Cafemælk, (Tilsat Lechitin eller lign) så troro jeh ikke der er den store forskel, andet end prisen.

Jeg synes bare det er tankevækkende at man prioriterer
              mælken så lavt når nu alt andet bliver gennemanalyseret.
              Det er korrekt, at CaféMælk er på 1,5% ligesom letmælk. Og de har ikke tilsat noget kunstigt. Jeg har stadig ikke fundet ud af, hvad det er de har gjort. Vi har en tråd om det, hvor Morten Munchow (mener jeg han hedder), som har været med til at udvikle mælken linker til noget mere info om den.

Men for at komme tilbage til emnet, mener du (OSB ) så at Michael vil have gavn af at skifte mælk, eller er det rent og skær smagen du hentyder til, når du mener det er en ringe mælk? Jeg bruger ikke selv Arla Ekspress, så jeg ved ikke hvordan den er at skumme.

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Ja jeg er enig i at Arla\'s Ekspress ikke smager af ret meget, men nu var det med videnskabligt formål for øje: at lære at steame. Arla Ekspres, fik jeg at vide, gav bedre mikroskum, så det brugte jeg.
                Personligt synes jeg bedre om smagen af Thiese sødmælk, og Naturmælk.

Michael
                Synesso Cyncra
                Alessi 9090-6 Moka

Comment

Godt spørgsmål om det ville være en fordel at skifte mælk.
                  Så vidt jeg ved så er Arla mælk forskellig afhængig af hvor du bor i landet ( lidt regionalt præg er der dog tilbage ). Jeg bor i odense og mælken fra Arla kommer her fra sønderjylland, hvorimod den formentlig kommer et andet sted (Sverige:blush: ) fra når man bor i Kbh.
                  Så allerede der kunne der jo være forskel.
                  Jeg synes at sødmælk er nemmere at lave \"cremet\", men jeg foretrækker letmælk pga smagen. Når det gælder letmælk så synes jeg faktisk at Thise og Naturmælk giver bedre mikroskum end Arla. Bornholmermælken er også ret god.
                  Så for at svare, så hentyder jeg til smagen, men antyder også at der er forskelle på steamimg´en.
                  De forskellige typer mælk, afhængig af kvægtype og årstid, indeholder forskellige typer og mængder af lipider, salte, proteiner og sukkerarter, hvilket har indvirkningen på smag og konsistens.
                  Så slutteligt: Jeg ved det ikke, men det burde betyde mere for en \"espressonist\" hvad mælk han/hun vælger at drukne sin 50000,-Cyncra-espresso i.
                  Mazzer Mini electronic b
                  Genecafe

Comment

Michael H wrote:

Er der et sweet spot m.h.t vinklen mellem kande og steamer, og feks aftand til siden af kanden?

Her min Silvia udgave , måske man kan ane vinklen på kanden og steamarmen og evt. rotationen , selv om det er lidt bøvlet med kameraet foranB) , temp og stræk varierer jeg så alt afhængig af hvad mælken skal bruges til.

http://www.youtube.com/watch?v=GficFMpUpgg
                    Fortid
                    La Marzocco GS3
                    Casadio Macinadosatore Istantaneo
                    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                    Pullman/Synesso ridgeless
                    Bumper TS
                    Motta Knockbox
                    Nutid
                    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Det med vinklen tror jeg bare er en vanesag, men hvis det endelig skal tages i betragtning må man også tage højde for vinklen på dysehullerne samt deres jet, osv,:blink: :side: så nu bliver det meget kompliceret.
                      Derfor lyt og kig på skummet.
                      Mazzer Mini electronic b
                      Genecafe

Comment

Før man har lært at steame rigtigt kan det næsten være ligemeget med smagen. Det skal være en \'sikker\' mælk og det må man sige Arla\'s er.

Jeg arbejder nok lidt hen ad MoBak\'s beskrivelse. Hvis tuden er kl. 12 så arbejder jeg med spidsen i området ud mod kl. 9. Jeg bruger iøvrigt udelukkende 35cl kander!

Comment

OSB wrote:
                          Det med vinklen tror jeg bare er en vanesag, men hvis det endelig skal tages i betragtning må man også tage højde for vinklen på dysehullerne samt deres jet, osv,:blink: :side: så nu bliver det meget kompliceret.
                          Derfor lyt og kig på skummet.
                          Ja det var lige det med vinklen jeg tænkte på. Altså dampens vinkel og hastighed ned i mælken.
                          Det bliver lidt nørdet nu, men jeg tror på noget jacob fortalte mig: sæt en tandstik i et af hullerne på dampspidsen. Altså hvis man skal vinkle dysen ned i mælken kan alle dyserne ikke se mælken fra samme vinkel!
                          :woohoo:
                          Der burde være nogen der der har skrevet noget om hvordan mælk opfører sig i en mælkeskummer...

I øvrigt, er der nogen der ved om man kan sætte synesso dampdyser på en La Marzocco og vice versa?

Michael
                          Synesso Cyncra
                          Alessi 9090-6 Moka

Comment

MoBak wrote:
                            Hej Michael,

Håber du er ved at have et godt tag på Cyncra\'en

Mht. skumningen, tror jeg det er lidt individuelt fra maskine til maskine (eller måske nærmere steamtip til steamtip). Hvis du får for lidt skum, tror jeg generelt bare du skal holde steamtippen lidt højere i starten af skumningen. Altså så du får trukket lidt mere luft ind. Sørg for at finde et sted i mælken, hvor du får denne til at rotere i kanden.

Jeg holder den midt mellem midten af kanden og \"klokken 6\", samtidig med at jeg hælder kanden en anelse ind mod mig selv. Dette giver hos mig en moderat rotation, som ikke roterer mælken helt ovenud af kanden. Når jeg er færdig med at hæve mælken, sænker jeg steamtipen (eller løfter kanden, om man vil), og flytter tippen næsten helt ud til kanten af kanden (klokken 6).

Denne metode virker fint for mig...
                            Jo tak jeg vil prøve din metode \'0600 hours\'
                            Cyncra\'en er langt fra udforsket færdig. Det ser ud til at den ikke haver den temperatur den viser på displayet, som viser temperaturen på vandet umiddelbart over varmelegemet - et fabriksdefineret offset.
                            Det ser ud som om den derudover har et offset i PID\'en. Den faktiske temperatur ligger gennemsnitligt lidt over setpuntet, ca. 0,3°C. måske fordi maskinen er specificeret til 220 volt, ikke 230 volt.
                            Synesso Cyncra
                            Alessi 9090-6 Moka

Comment

Working...
                            X