Opslag

Collapse
No announcement yet.

Single shot -En frustrerende disciplin

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Single shot -En frustrerende disciplin

Ofte drikker jeg single shots. Det kan man enten gøre ved at lade en den ene del af et dobbel shot fise ned i drypbakken eller bruge single shot-kurven. Da jeg er en sparemås, foretrækker jeg det sidste. Jeg synes det er mærkeligt at se den gode kaffe gå til spilde.

Men single shot-kurven volder mig problemer. Jeg kværner oftest finere for at undgå at det løber for hurtigt igennem. Men grænsen mellem et godt flow og en tilstoppet maskine er meget lille. Det samme gælder grænsen mellem passende dosering og overdosering. J

Jeg får meget ofte side channeling. Det er forståeligt nok, da hullet sidder i midten og er smallere end kurven. Desuden er pucken jo tyndere i siderne, da kurven \"snævres ind for neden.

Sidder der nogen med et godt fif? Jeg bruger naturligvis WDT, men der er utrolig mange dårlige shots undervejs.

Re:Single shot -En frustrerende disciplin

Jeg har indtil videre droppet at lave shots med singlefilteret. Jeg har præcis samme problemer som dig. Jeg laver for det meste også to enkelt shots, men i stedet for at lade det ene løbe ned i filteret, så drikker jeg begge. - Det ene bliver så måske til en macchiato eller cortado.
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
      Jeg har indtil videre droppet at lave shots med singlefilteret. Jeg har præcis samme problemer som dig. Jeg laver for det meste også to enkelt shots, men i stedet for at lade det ene løbe ned i filteret, så drikker jeg begge. - Det ene bliver så måske til en macchiato eller cortado.
      Men det kan jo lade sig gøre! Jeg ved at fx, at Lene og Jeppe på Behag din Smag, bruger singlekurven, når en kunde bestiller et singleshot. Jeg ved også, at Lene har udtalt, at hun også synes den er sværere at bruge, men det er ikke umuligt.

Håber de ser tråden og måske har et godt fif
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

@Mobak.
        Det er nu heller ikke fordi jeg tror at det er en umulighed. Jeg synes bare jeg har mange andre ting at arbejde med i kaffebrygningen endnu, at jeg venter med at kaste mig ud i seriøst afprøve singlekurvens muligheder.

Jeg hørte i øvrigt Mark Prince i CoffeeGeeks podcast, snakke om at barista\'er burde forsøge at lave rigtig gode shots med singlekurven, i stedet for at lave to enkelt shots.

(Pis, jeg sidder og for lyst til at gå ud og forsøge mig med at lave enkeltshots i singlekurven)
        Mvh Morten

--------------------
        Lelit Bianca
        Mazzer Major Electronic
        Mahlkönig Vario
        Hario V60
        Hario 3 kops Siphon
        Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
          enkeltshots i singlekurven)
          Hmm... jeg er ikke helt sproglig konsekvent.
          Mvh Morten

--------------------
          Lelit Bianca
          Mazzer Major Electronic
          Mahlkönig Vario
          Hario V60
          Hario 3 kops Siphon
          Hario Skerton

Comment

Uh ja, kom endelig med fif.

Enkeltshots i filterkurven... Nej, det er ikke helt konsekvent. Men det er sgu også svært, når man bruger de engelske udtryk på nogle områder og de danske på andre.

Comment

Jeg forstår slet ikke det der med kun at drikke 1 shot

Anyways, så har jeg faktisk et spørgsmål som er en smule off-topic, men dog relateret til single shots. Kan nogen forklare mig hvorfor 7g i en singleshot kurv skal give 30ml, 14g i dobbeltkurven skal give 60ml og 21g i triplekurven skal give 90ml når man stadig brygger i ca 25 sek? Jeg mener bare, mere kaffe må betyde mere modstand, og hvis man rykker for meget på hvor fint kaffen kværnes går man vel på kompromis kvaliteten ifht udnytte kaffens bedste smagsstoffer (eller misforstår jeg noget???).
              Udstyr
              Rancilio Silvia
              Mahlkönig Vario

Comment

Jeg kan da anbefale, at kværne lidt finere, og bruge dit dobbeltfilter til at producere et singleshot (med dobbelt dosering) ...en ristretto Det er lækkert! Jeg har aldrig brugt en singlekurv
                Sort som en panter, sort som slanter
                Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                Sort som piloten I en Tie Fighter
                Sort som pletterne på Pongo
                Sort som alle andre end Tintin I Congo
                Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

rsbrix wrote:
                  Jeg forstår slet ikke det der med kun at drikke 1 shot

Anyways, så har jeg faktisk et spørgsmål som er en smule off-topic, men dog relateret til single shots. Kan nogen forklare mig hvorfor 7g i en singleshot kurv skal give 30ml, 14g i dobbeltkurven skal give 60ml og 21g i triplekurven skal give 90ml når man stadig brygger i ca 25 sek? Jeg mener bare, mere kaffe må betyde mere modstand, og hvis man rykker for meget på hvor fint kaffen kværnes går man vel på kompromis kvaliteten ifht udnytte kaffens bedste smagsstoffer (eller misforstår jeg noget???).
                  Ingen med et bud?

Regnestykket ligger nemlig grundlaget for et tilbagevendende problem for mig. Jeg har svært ved at lave et super godt tripelshot, for enten er resultatet for lidt espresso, og kværner jeg grovere så tid og mængden af espresso stemmer overens, bliver shottet blond for tidligt
                  Udstyr
                  Rancilio Silvia
                  Mahlkönig Vario

Comment

rsbrix wrote:
                    Det er netop derfor, der er et mindre areal med huller i single kurven. Altså for at kompensere for den mindre modstand som den mindre mængde kaffe giver. Jeg kan ikke helt forklare, hvordan man skal kompensere for forskellen i kaffemændgen i dobbel og triple shots. Her er der jo ingen forkel i det \"hullede\" areal. Jeg har aldrig gået så meget op i det, da jeg sjældent laver triple shots. Men jeg vil give dig ret i, at det ikke kan være optimalt at justere for meget på kværnen for at få tiden til at passe.

rsbrix wrote:
                    Ingen med et bud?

Regnestykket ligger nemlig grundlaget for et tilbagevendende problem for mig. Jeg har svært ved at lave et super godt tripelshot, for enten er resultatet for lidt espresso, og kværner jeg grovere så tid og mængden af espresso stemmer overens, bliver shottet blond for tidligt
                    Mht. at lave et godt triple shot, har du så nogensinde læst denne artikel: How to make a beautiful \"naked\" triple espresso
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak for svaret, jeg forsøger at kæmpe videre
                      Udstyr
                      Rancilio Silvia
                      Mahlkönig Vario

Comment

MoBak wrote:
                        Jeg kan ikke helt forklare, hvordan man skal kompensere for forskellen i kaffemændgen i dobbel og triple shots. Her er der jo ingen forkel i det \"hullede\" areal.
                        Arealet er det samme, men der er flere huller i en tripple shot kurv og derved endnu mindre modstand end i en alm dobbelt shot.
                        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Working...
                        X