Opslag

Collapse
No announcement yet.

Nybegynder hjælp... frustreret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nybegynder hjælp... frustreret

Hej

Håber I vil hjælpe en noobie lidt igang...

Grej: Cipelletti C500 - Bodum antiqua - fancy stamper
    Kaffe: Super Crema fra kaffemekka
    Forsøg: Dobbelt espresso
    Problem: tyndt lag crema som bobler af/forsvinder på under 30 sek

Har søgt lidt omkring på nettet, men hvis jeg lægger symptomerne sammen, så peger \"løsningerne\" i alle modstridende retninger...

Jeg grinder på fineste grad (som med Bodum vist ikke er heeelt fint nok), stamper med 20kg. På 25 sek får jeg ret præcist 30mL / 20oz (tyder på at mængde/coarseness/stamp er OK). Det ser egl ganske pænt ud, men cremaen raser af på 15-30 sek, som en treo i vand. Og så står jeg tilbage med en kop kulsort kaffe.

For coarse ? Prøvede så at give det grindede kaffe fra Bodum en ekstra tur i en billig klinge-grinder, tydeligt finere og mere ensartet. Resultat - lidt bedre crema som også raser af på 30-45sek, man kan ikke nå at steame mælk før det er brust af.

Og så bonus spørgsmål - lidt samme problem med mælkesteameren, den varmer mælken op på ingen tid (måske 20 sek), men så har man varm mælk... Slet ikke skumagtigt. Når det hældes i espressoen har det slet ikke den der crema-vs-milk effekt, det går bare i eet med det samme og bliver lysebrunt. So much for latte art

Håber I kan give et par råd inden jeg smider det hele ud

Tak

Re:Nybegynder hjælp... frustreret

Nu regner jeg med, at nogle af de mere erfarne herinde nok skal hjælpe dig. Men jeg vil gerne give et bud - eller måske to.

Hvis jeg ikke vidste noget om dit setup, ville beskrivelsen få mig til at tænke, at kaffen var for gammel. Hvordan opbevarer du den? Hvis den blot ligger i kværnen, fiser den hurtigt ud og smager af mindre. Den producerer også mindre crema og mister sin kompleksitet.

En anden mulighed er kværnen. Det undrer mig dog lidt, at tiden ligger på omkring 25 sek, for hvis den var kværnet for groft, kunne den godt løbe hurtigere igennem. Det er nu stadig en mulighed.

Hvordan distribuerer du kaffen i filtret? Sørger du for at den er jævnt fordelt inden du tamper?

Comment

Kaffen er sprit-frisk ude fra kaffemekka, pakkedato 3/7, pose åbnet umiddelbart før brug, resten af posen opbevares i køleskab med luft presset ud.

Har naturligvis lavet lidt forskellige forsøg, tampet med forskellige tryk og forskellige mængder kaffe. Og det der kommer ud smager for så vidt ok, det er bare at cremaen bruser af lynhurtigt... :huh:

Comment

Noobie wrote:
        Håber I kan give et par råd inden jeg smider det hele ud
        Tak
        Hej, og velkommen til EspressoBar.

Smid endelig ikke dit udstyr ud

Men begynd måske at spare op til en bedre kværn. Jeg vil tro at din bodumkværn giver en formaling som umiddelbart er for grov, men alligevel har nogle fine partikler til at give den modstand, der skal til for at få tiden til at \"passe\" (nu er tiden jo kun en tommelfingerregel - det vigtigste er naturligvis smagen).

Hvis kværnen skaber partikler i mange uens størrelser vil kaffen faktisk pakke tættere end hvis alle partikelerne er ens (som med en bedre kværn). Forestil dig, at du fylder en svømmepøl op med baskebolde. Når den er fyldt op, vil der være en masse luft imellem boldene. Hvis du derimod smider en blanding af alle mulige størrelse bolde i pølen (alt fra golfbolde til basketbolde), vil de små bolde fylde lufthullerne ud og pølen vil være meget tættere \"pakket\". Håber analogien giver mening. Pointen er, at hvis partiklerne er forskellige kan du opnå den rette gennemløbstid, men nogle partikler vil være \"for store\" og bliver \"underextracted\" mens andre er for fine og vil blive \"overextracted\".

Jeg har selv lige i forbindelse med test af den nye Izzo Alex Duetto, kørt ½ kg af KaffeMekkas Super Crema igennem (fra 29/6) og det var en fantastisk tæt og holdbar crema, som endda fint overlevede at man rørte grundigt rundt i sin espresso. Så det er i hvert fald ikke dér, problemet ligger
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg kan næsten ikke forestille mig andet end, at det enten er kværnen eller et for lavt tryk på maskinen. Hvis trykket er for lavt, kan det vist have de samme konsekvenser, som dem, du beskriver. Men jeg skyder lidt i blinde her...

Der er nok nogen herinde, der har bedre bud.

Comment

Mange tak for jeres svar - er all ears

Er ideen med Bodum grind efterfulgt af efter-findeling i klinge-grinder helt tosset ? Bliver tydeligt mere findelt, men er selvf lidt omstændigt og temp. bliver sikkert for høj..

Har læst at man skulle kunne tweak\'e bodum\'en til at kværne finere, men vil godt lige kende det bedste non-tweaked resultat først

Comment

Noobie wrote:
              Mange tak for jeres svar - er all ears

Er ideen med Bodum grind efterfulgt af efter-findeling i klinge-grinder helt tosset ? Bliver tydeligt mere findelt, men er selvf lidt omstændigt og temp. bliver sikkert for høj..
              Jeg tror ikke ideen er supergod (hvis det er sådan en blenderagtig kværn du mener). Du vil få en masse \"pulver\" ved at smide det i sådan en fætter.

Men det kan kun en test af smagen jo bevise
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

For at afklare hvor problemet er ville jeg enten låne en ordentlig kværn eller (og jeg ved det er helligbrøde herinde:unsure: ) købe en dåse lavazza crema et gusto. Den laver crema på stort set alle maskiner. Er der fortsat problemer må det ligge i teknikken eller i maskinen. ellers ud til din forhandler og få det undersøgt.
                og den der med dobbelt kværn/blend tror jeg er rigtig dårlig som Mobak sagde.
                Vibiemme Domobar Jr ( Dual Boiler)
                Mazzer Mini electronic b
                Genecafe
                58 mm konveks Motta tamper

Comment

...eller prøv at få sendt 250gr færdigkværnet (uff, ja jeg ved godt den bør kværnes frisk....meeen) ....fra Mekka, Kaffeagenten eller lignende...
                  Vibiemme Domobar Inox
                  Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Det her lyder måske helt gak men prøv at gem bønnerne i nogle uger og så ellers gør som du plejer. Jeg oplever at jeg får mindre crema men som så er betydelig mere holdbar når kaffen har ligget lidt...

Comment

Mange tak for jeres svar, der er lidt at arbejde ud fra. Kom gerne med flere ideer - skal nok rapportere hvis der sker fremskridt

Comment

Jubiii, endelig en anden Cipelletti bruger.. ha ha

Nå, spøg til side - jeg tror du har fået nogle gode råd allerede. Det eneste andet jeg kan sige er at Cipellettien skal varmes grundigt op før brug, altså før den allerførste gang, du bruger den. ca 1 time, og ikke de 10 minutter der står i manualen. (nu ved jeg ikke om du har haft maskinen i langt tid !)Efterfølgende varmer jeg min C op i minimum 15 min før brug gerne længere.

Hov, hov, hov, nu kommer jeg sgu lige i tanke om noget:woohoo:
                        Jeg bruger slet ikke mit filter til dobbelt espresso, når jeg laver en dobbelt. Jeg har ikke på noget tidspunkt fået det til at fungere ! Hvorfor ved jeg ikke, jeg har prøvet alt.
                        Jeg bruger det mellemste filter der følger med maskinen. Jeg er sikker på at du får en super espresso, hvis du også gør det !
                        Prøv det.
                        Jeg glæder mig til at høre mere.
                        Mazzer Mini Electronic A
                        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                        Gene Café kafferister
                        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                        Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

ang. dit spørgsmål om mælkeskum :
                          det er min erfaring at Cipellettien leverer en meget våd damp, der forhindrer dannelsen af det gode mikroskum, derfor gør jeg det at jeg steamer ned i et glas først, for at komme af med den \"våde\" damp. Nogle gange op til 3 gange. Derefter steamer jeg mælken, husk at skrue helt op for knappen, og husk at holde steamer tippen i \"kanten\" af mælken.

PS. Damp er pr. definition vådt.. uden vand ingen damp, men det er mit indtryk at forskellige maskiner producerer forskellige typer af damp. Lige fra det meget \"våde\" til det \"tørre\".
                          Mazzer Mini Electronic A
                          TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                          Gene Café kafferister
                          Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                          Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Et lille tweak til Bodum kværnen som jeg vist også skal hjem og prøve

Tweak
                            Sage espressomaskine BES920UK
                            Nuova Simonelli Oscar
                            Mahlkönig Vario
                            Xpressivo Stamper
                            Gene Cafe
                            Bodum Antigua kværn

Comment

Okay så fik jeg byttet kværnen til en Eureka Mignon. Se det er jo straks noget helt andet !

Første forsøg gav vel 4-5mL på 25 sek - med samme tamp som med Bodum\'en (så det har været alt for hårdt tampet). Eurekaen skulle stilles til at male noget grovere og mindre tamp. Så giver det ca. rette mængde - crema nu 6-7mm stadig efter 2 minutter. Ja det lykkedes såmænd at lave \"latte makværk\"!

Nu skal der øves..!

Comment

Working...
                              X