Opslag

Collapse
No announcement yet.

Barista teknik kursus hos Kontra Coffee

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Barista teknik kursus hos Kontra Coffee

Jeg har lovet andetsted herinde lige at smide en kommentar omkring Kontra Coffees \"Barista Teknik\" kursus.

Jeg er netop hjemvendt fra kurset som er en tre timers seance der foregår i kælderen under selve Kontra Coffee butikken. (hvis der er tastefejl eller lign. er det nok primært pga. mængden af espresso jeg har indtaget... )

Simon stod for afviklingen af kurset.

Kurset lægger ud med lidt teori omkring speciel kaffe generelt og ellers teori omkring hvad det vil sige at brygge en espresso på den \"rigtige\" måde (gennemløbstid, tamping, kaffemængde osv.) Derefter blev alle deltagere hevet med ind i det tilstødende rum som blandt andet var prydet af et sæt Mahlkönig kværne og et par La Marzocco maskiner. Bare det at få lov til som forholdsvis nybegynder at lege med den slags grej var jo næsten prisen værd i sig selv. Vi lærte hurtigt hvordan man indstiller sin kværn og på den måde opnår den korrekte gennemløbstid. Jeg synes ret hurtigt de fleste fik tjek på hvordan man brygger en god espresso, men det var også ret nemt med det udstyr man havde til rådighed... (automatisk dosering fra kværnen, automatisk tracking af gennemløbstid på maskinen, klik måtter osv.)

Efter alle havde styr på første del gik vi videre til hvad der, i hvert fald for mig er lidt sværere, nemlig steaming af mælken. Først lidt hurtig teori omkring mælken og måden den virker på og derefter videre til den praktiske træning. Det var selvfølgelig CaféMælk vi arbejdede med.

Det lykkedes mig allerede i første forsøg at lave en væsentligt bedre steamet mælk end det endnu er lykkedes mig herhjemme. Det fik mig selvfølgelig straks til at konkludere at det måtte være pga. udstyret udelukkende, men Simon forsikrede mig at kan man gøre det på en La Marzocco, kan man også gøre det hjemme på en mindre maskine (La Marzoccoen kan efter sigende være lidt svær at styre fordi det jo er et ekstremt kraftigt bæst...). Om det viser sig at passe må jeg vende tilbage med senere.

Generelt vil jeg sige at kurset helt klart er anbefalelsesværdigt både for folk der er helt nybegyndere, men også for folk der lige vil have deres skills brushet lidt up og bare have en hyggelig aften hvor alt handler om noget så dejligt som kaffe og hvor ingen ser ned på én lige meget hvor nørdet omkring kaffen man er

Kurset koster så vidt jeg kan se på Kontras hjemmeside 750 kr nu. Det er måske lidt i overkanten efter min mening, men man får kurset gratis når man køber en espresso maskine hos Kontra og det er jo i hvert fald en lækker service!

Eneste \"ulempe\" ved kurset er at al praktisk træning foregår på Kontras high end udstyr. Selvom teorien og meget af det tekniske selvfølgelig er det samme på ens egen maskine derhjemme kunne det nu være fedt med et kursus hvor man havde sit eget gear med. Jeg kan selvfølgelig også sagtens forstå hvorfor man ikke gør det på den måde, da det jo ville være et organisatorisk helvede

Men alt i alt et fint lille kursus.
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Re:Barista teknik kursus hos Kontra Coffee

Tak for anmeldelsen Jeg har et kursus til gode - Det kunne være at jeg skulle tage mig sammen og prøve det, selvom jeg måske nok ikke får sååå meget ud af det længere
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Re:Barista teknik kursus hos Kontra Coffee

ordo.dk wrote:
      Tak for anmeldelsen Jeg har et kursus til gode - Det kunne være at jeg skulle tage mig sammen og prøve det, selvom jeg måske nok ikke får sååå meget ud af det længere
      Jeg så det nu også mest som en hyggelig aften hvor kæresten ikke sidder og ryster på hovedet af én fordi man liiiige skal prøve et shot mere for at ramme den 110% Alle deltagere havde samme interesse så man faldt hurtigt i snak med de andre om deres gear, erfaringer osv. Der var i øvrigt en bruger herinde fra også, men jeg fik desværre ikke lige fat på hans navn/brugernavn.
      Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Working...
      X