Opslag

Collapse
No announcement yet.

Fin justering.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fin justering.

Hej Kaffe eksperter.

Som novice skal man jo kæmpe sig frem.

Så det gør jeg, har fået justeret min nyerhvervet Rocky kværn til (lige omkring 11) jeg er også ved at ramme de 25 sec. Men kaffen starter som sort og glider så over i den brune creme farve, bør den ikke være creme hele tiden?

Når jeg tager filtret af, er massen ikke våd, men fugtig som den skal, men der er dog krater i overfladen (ikke meget) er det et tegn på at min tamping, stadig lader meget tilbage at ønske?

Håber i kan få mig rettet ind.

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Re:Fin justering.

\"Krateret\" stammer fra skruen i i gruppehovedet.
    Når du kan se afmærkningen er det som regel en antydning på at du overdoserer lidt.

Prøv evt at bruge en anelse mindre kaffe til det næste skud.
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Hvordan sikrer du at du tamper med den \"rigtige\" kraft? (ca. 20 kg)

De 25 sek. skal jo som du nævner rammes (alt efter smag, men det er et godt udgangspunkt), men hvis du f.eks. tamper for hårdt kan kaffen godt være kværnet for groft og så kan du stadig ramme de 25 sek.
      Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Vedr. rigtig vægt, prøver med en badevægt (min klik måtte kommer først i morgen), men jeg skal da ikke forsværge at det er den rigtige vægt hver gang.

Som sagt jeg tror at malings graden er tæt på rigtig, man kan pakke kaffen (når man tager en håndfuld og knuger den, og åbner hånden, så holder den formen!). Men det er da muligt at jeg lige skal give den en smule mere, men nu prøver jeg med mindre dossering.

Henrik
        Henrik Palshøj

Comment

Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎