Opslag

Collapse
No announcement yet.

Mælke steaming.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mælke steaming.

Hej.

Endnu et begynder spørgsmål!

Når jeg steamer mælk på Silviaen, så syntes jeg at det starter med at skumme meget op sådan her og nu!!!! Vupti så lader jeg damprøret glide lidt længere ned for at rotere mælken og varme den op. Det er med garanti et spørgsmål om teknik, men skal det gå så hurtigt med opskumningen, der kommer nogen store bobler, de fleste kan jeg slå ud, men microskum syntes jeg ikke jeg kan ramme.

Henrik alias Spørge Jørgen
    Henrik Palshøj

Re:Mælke steaming.

Jeg synes det lyder som om du holder kanden lidt for lavt. Løft det en anelse istedet, så du kun lige nøjagtig kan fremkalde \"tsk-tsk\"-lydene
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Comment

Hej Henrik , spørge kan man ikke for meget mhs. til steamningen på silviaen så prøv og sænke steamtippen ned under overfladen inden du starter med selve steamningen/strækningen og så sænke kanden til du kan høre tsk tsk lyden som rsbrix også er inde på, her lige en lille video til.

Nu ved jeg ikke om du har et termometer ? det kan hjælpe dig med at holde øje med temperaturerne ved selve steamningen , udfra temperaturen kan du så se hvornår det er tid til at sænke steamtippen ned under overfladen og hvornår mælken er varm nok , ud fra det kan du så prøve eksempelvis 30/60 kombinationen +- , strække mælken til ca. 30 grader og så whirlpool/varme mælken op til ca. 60grader.

Tja og så gælder det om og have en hvis tålmodighed , det kan godt være som at bestige et bjerg , der er lang vej op , men når man så endelig har nået toppen er glæden også enorm

God fornøjelse.
      Fortid
      La Marzocco GS3
      Casadio Macinadosatore Istantaneo
      Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
      Pullman/Synesso ridgeless
      Bumper TS
      Motta Knockbox
      Nutid
      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
      French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hej Henrik,

Det kan også være, at du ikke får tømt steam armen ordentlig for vand. Det er vigtigt at dampen er helt tør, inden du steamer mælken.
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

a, jeg synes nu også det lyder som en hel videnskab at få det mælk til at virke ordentligt! har endelig lavet en nogenlunde kop, på trods af utallige forsøg og diverse videoer/tekster om emnet.

kan ikke rigtigt få det til at skumme ordentligt...
          If it weren\\\'t for coffee, I\\\'d have no identifiable personality whatsoever. ~David Letterman

Comment

MoBak wrote:
            Hej Henrik,

Det kan også være, at du ikke får tømt steam armen ordentlig for vand. Det er vigtigt at dampen er helt tør, inden du steamer mælken.
            Det tror jeg ikke, åbner altid helt for dampen, til den bliver \"tør\" inden jeg starter selve skumningen. Men har købt et termometer, det syntes jeg har hjulpet lidt.

Hold forresten op :laugh: det jeg har sparet på at købe kværn og maskine brugt, har jeg sat til på tilbehør.. er det ikke bare fantastisk. :laugh:

Hvor kan man få meget lækkert tilbehør.

Hilsen Henrik
            Henrik Palshøj

Comment

Jeg havde også store problemer med mit mikroskum i starten, men et indlæg på et svensk forum har en hel guide med både billeder og beskrivelse, et godt sted at starte

Link: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1934
              Nuova Simonelli Musica
              Mazzer Major (espresso)
              58 mm Pullman Barista tamper
              Gene Café rister
              Diverse stempelkander og andet gejl

Comment

Hej Henrik.

Denne tråd er nok en af de længste på espressobar om hvordan man opnår godt microskum.

Der er også nogle af os der har eksperimenteret med andre former for tips til dampstaven med to, tre eller fire huller. Dem kan man købe for relativt små penge hos de danske forhandlere.

Sidst men ikke mindst synes jeg rådet om at bruge ISKOLDT vand med en lille-bitte dråbe opvaskemiddel i - og så øve sig er glimrende. Det koster intet, og i løbet af et par timer kommer man faktisk rigtig langt. Jeg kan faktisk lave mikroskum med den originale steamtil nu til en Silvia - det er ikke HELT så godt som med min tre-hullers, og min fire-hullers er stadig den nemmeste at lave microskum med - men jeg fornemmer at jeg nærmer mig MEGET med min tre-hullers.

Så øvelse, øvelse, øvelse, og når du så har styr på det - lidt mere øvelse endnu... det er det eneste der virker :-)
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Glemte lige at nævne en vigtig ting...

Når du er i \"øve-mode\" med at lave microskum med din Silvia - så være opmærksom på at du ind imellem skal fylde lidt vand på kedlen ved at starte keddelpumpen. Man kan nemlig godt køre kedlen på en Silvia HELT tør - hvis man ikke passer på, og det har varmelegement nok ikke så godt af - derfor... Når jeg har skummet et par kander mælk, tænder jeg altid for pumpen for at få lidt vand i kedlen - før jeg forstætter med de næste to kander mælk.
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hej alle.

Tak for hjælpen nu begynder det at hjælpe.

Hvad der virker for mig (specielt efter jeg fik termometer).

Is kold mælk og kande, direkte fra køleren, fuld damp, tsk-tsk lyden med hovedet lige knap og nap i overfladen til 40 grader, så er det bare i bund og svirvel mælken til den når 60 grader, så er den næsten perfekt.

Igen tak for rådene.

Hilsen Henrik
                    Henrik Palshøj

Comment

Hej.

Jeg tillader mig lige at fortsætte tråden, da jeg også har et spørgsmål til mælkesmumning, som nogle gange går rigtig godt og andre gange mindre godt.

Jeg brygger min espresso på en g3ferrari:

Og den har denne steamtip på.. Er der nogle af jer der har erfaringer med sådan en type? Om det er nemmere/sværere at få mælken til at hvirvle rundt i kanden (har jeg nogle gange problemer med)?

På forhånd mange tak

Comment

Det behøvedes ikke nødvendigvis at være denne maskine, tænker mere på steamtippen, som er sådan et plastic-hoved der sidder på. Synes nogle gange det er svært at få gang i hvirvlen...

Comment

Hmmm ... mener at jeg havde en på min OBH, ikke helt magen til, den var osse svær at få til at hvirvle, men den kunne dog lave en anvendelig skum ... men intet at sammenligen med hvad jeg kan lave på min nuværende maskine.

Jeg tror at hvis du skal opnå et bedre resultat er du nok nød til at opgraderer til en bedre maskine, for jeg tror osse at et af dine problemer er at du ikke har damp nok.
                          Administrator på EspressoBar
                          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                          Mazzer Kony Electronic

Comment

Tak for svaret. Ja det kan godt være du har ret, jeg synes ofte at kunne lave en anstændig mikroskum, men det virker bare noget sværere end de gange jeg har prøvet med de mere traditionelle damphaner. Hvad skal man op i af maskine, prismæssigt eller model for at få en bedre damphane?

Comment

Daarup wrote:
                              Tak for svaret. Ja det kan godt være du har ret, jeg synes ofte at kunne lave en anstændig mikroskum, men det virker bare noget sværere end de gange jeg har prøvet med de mere traditionelle damphaner. Hvad skal man op i af maskine, prismæssigt eller model for at få en bedre damphane?
                              Anstændig microskum .... jeg talte nu kun om anvendelig skum .. hehe

Jeg vil mene, hvis du er glad for espresso og godt vil spendere lidt, er Miss Silvia nok den der ligger lige til højrebenet, evt brugt.
                              Administrator på EspressoBar
                              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                              Mazzer Kony Electronic

Comment

Working...
                              X