Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kaffe mængde.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffe mængde.

Hej Alle.

Da jeg fik min Silvia, fyldte jeg dobbelt shot filteret op fra kværnen, til det var fyldt, skrabet det jævnt over kanten med bagsiden af en kniv, tampet det med 20 kg (klik måtte). gennemløbstiden var fin 25 sec, dog var der mærke i pucken når jeg slog den ud fra skrue hovedet i midten.

Så begyndte jeg at måle på kaffe mængden, og fandt at jeg overdosseret. nu har jeg når jeg har puttet ca 12 g i og tampet, kanten i filteret lige under rillen i filteret, ved at male kaffen lidt finere har jeg fået tiden ned på 25 sec. Men pucken er nu fugtig i overfladen, og når jeg slår den ud, hænger den ved i filteret. Det gjorde den ikke før. Hvad gør jeg galt?

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Re:Kaffe mængde.

Spørgsmålene er som følger.

1. Hvor langt nede skal pucken ligge i forhold til rillen?
    2. hvormeget fylder i i filteret (mængde før tamping) fylder i filteret til kant.
    3. nogen der har fotos af deres filter når det er tampet?
    4. hvordan (ca.) står jeres Rocky? over eller under 10? til espresso? Jeg ved godt det kommer and på bønner etc. men bare så jeg kan skyde mig ind?

Så på en maskine der havde et 61 hoved. Der er der ingen skrue i midten! Så der kan du pakke filteret højere.

Slet ingen der har tænkt over det, eller er jeg bare en total paranoid petitesse rytter?

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Comment

Hej Henrik

En god tommelfingerregel er at der skal være ca. 3mm luft mellem kaffen og bruserhovedet. Dette passer vidst meget godt med hovedet på den skrue i Silvia\'en. Dette har været diskuteret flere gange herinde. Prøv evt. at læse denne tråd:

Jeg kværner for det meste mellem 9 og 11 takker fra Rockyens \'rigtige nul punkt\'. Dvs. ikke nødvendigvis der hvor skalaen viser 0, med der hvor man kan høre at knivene rører hinanden. Læs evt. mere om det i denne tråd:

Mvh
      Kim
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

Comment

HenrikP wrote:
        Så begyndte jeg at måle på kaffe mængden, og fandt at jeg overdosseret. nu har jeg når jeg har puttet ca 12 g i og tampet, kanten i filteret lige under rillen i filteret, ved at male kaffen lidt finere har jeg fået tiden ned på 25 sec. Men pucken er nu fugtig i overfladen, og når jeg slår den ud, hænger den ved i filteret. Det gjorde den ikke før. Hvad gør jeg galt?
        Hej Henrik,

det er godt at læse at du går systematisk til værks.
        Mht. at pucken bliver fugtigere, så er det helt normalt når man kværner meget fint. Jeg tror sådan set ikke at det er et problem i sig selv, men hvis du forsøgsvis kværnere grovere og opdoserer igen vil det forsvinde.Da jeg havde en silvia havde jeg et 14g filter til den, som dog uden problemer kunne rumme 18g. Måske kan din standard silvia-kurv rumme lidt mere, f.eks. 14g?
        Jeg gik altid efter at der ikke eller kune lige skulle være et skruemærke at ane i pucken inden jeg bryggede, det virkede for mig.
        Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Jeg går altid efter at dosere, så der IKKE er noget skruemærke i den tørre puk. Den bagvedliggende filosofi har for mig været at et skruemærke før man starter pumpen må være en mulig kilde til channeling - hvilket betyder at nogle bønner overekstraheres, med en deraf følgende mere bitter kop. Om det er rigtigt ved jeg ikke - men det er sådan jeg synes jeg får den bedste kop (det kan naturligvis også bare være den mindre dosering)

Uden skruemærke var det min erfaring at jeg fik en langt \"sødere\" espresso. Men som sagt: det kan naturligvis også skyldes andre ting.

Jeg plejede at dossere med top på, og så bruge \"stockflets move\" til at distribuere... Det resulterede i skruemærker i den tørre puk. Nu doserer jeg lidt mindre - og bruger stadig \"stockflets move\" - men har ikke længere skruemærke i den tørre puck.

Det skal dog siges, at når kaffen vædes af vandet, så udvider den sig lidt. Derfor er der altid en lille fordybning i pukken EFTER jeg har lavet et skud espresso.

Jeg har ledt efter en skrue med en lidt lavere \"profil\" - men uden held indtil videre.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hvis nogen synes Silvias originale skrue volder dem problemer på en eller anden måde , ku man jo snildt gøre som i tråden her.
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Casadio Macinadosatore Istantaneo
            Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
            Pullman/Synesso ridgeless
            Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
            French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
              Hvis nogen synes Silvias originale skrue volder dem problemer på en eller anden måde , ku man jo snildt gøre som i tråden her.
              http://www.coffeegeek.com/forums/esp...6925165&Page=1
              Wow det ser godt ud, men jeg er for meget \"tøs\" til at ville begynde at bore min spredningsskive ud, men flot ser det ud, det ville være fedt hvis man kunne købe det som kit, det ville jeg sq gerne betale for.
              Henrik Palshøj

Comment

Working...
              X