Opslag

Collapse
No announcement yet.

Distribution og kaffemængde

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Distribution og kaffemængde

Ok, jeg ved godt at emnet har været berørt herinde før. Senest i Henriks tråd om kaffemængde. Men nu prøver jeg altså lige igen.

Jeg ligger i et irriterende limbo mellem overdosering og manglende mulighed for at distribuere ordentligt. Hvis jeg vil have mulighed for at bruge eksempelvis Stockfleth-metoden er jeg nødt til at overdosere kraftigt. Så meget, at der kommer aftryk af skruen i pucken. Det er ikke smart og det ser ud til at skabe channeling, bla. i siderne.

Hvis jeg doserer korrekt smager espressoen bedre og den løber også bedre det første stykke tid. Men så sætter channeling ind, sandsynligvis fordi jeg ikke har haft mulighed for at distribuere.

Hvad i alverden stiller man op? Hvad gør I andre?

Reistribution og kaffemængde

Jeg har meget det samme problem.
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Lige akkurart ! Er lige blevet klar over at distributions metoden hedder Stockfleth. Men det er det samme problem mit spørgsmål drejet sig om. Min løsning er pt, at distribuere med fingeren under dosering.

Hilsen Henrik
      Henrik Palshøj

Comment

Jeg doserer også med fingeren, men min finger kan, med mindre jeg stikker den i , ikke komme ned i filteret, så når jeg har doseret, så flugter kaffen med filterets kant. - Jeg synes da også at når man ser profs kværne ned i filteret, så kommer der altid top på, som de så til dels dosere rundt i filteret, og dels smider ud med et sidste finger-sweep over filteret.

- Jeg har dog ikke det store problem med channeling i siderne, men har ikke brugt mit bundløse filter længe.
        Mvh Morten

--------------------
        Lelit Bianca
        Mazzer Major Electronic
        Mahlkönig Vario
        Hario V60
        Hario 3 kops Siphon
        Hario Skerton

Comment

Det glæder mig (på en underlig måde) at høre, at jeg ikke er den eneste med det problem. Jeg er helt enig, Gunde, jeg synes også profferne doserer med top på. Og så distribueres der bagefter. Men det giver altså en enorm overdosering hos mig.

Kom endelig med råd, venner!!

Comment

Jeg skulle have spurgt hos TCC, da jeg var forbi i går. Den nye, friske, Finca Vista Hermosa, er iøvrigt friggin\' awesome.
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

Jeg kan heller ikke rigtig bruge fingeren, som du kan, Henrik. Der må findes en anden løsning.

Jeg har luret på dem mange gange hos TCC og de bruger jo Stockfleth. Men så MÅ de da overdosere. Og jeg får altså let channeling, når jeg gør det.

Jeg tror, man må prøve den friske Finca!

Comment

Det er klart at dem der sælger kaffe anbefaler at overdosere.... :-)
                Men jeg gidder ikke bruge 20% mere kaffe end nødvendigt på hver kop. Kaffen er dyr nok i forvejen...

Jeg doserer kun lige nok til at jeg (ved hjælp af \"skaftet\" på en lille plastik-børste) kan fordele kaffen så det går op til kanten af portafilteret. Så er der ikke mere kaffe i portafilteret end at man nemt kan stampe så man undgår skruemærker i pucken på de maskiner hvor det er er problem.

APK
                La Marzocco GS/3
                Casadio Istantaneo
                Gene Café
                Aeropress
                Hario V60

Comment

skal lige være med på en lytter her ... når i bruger Stockfleth-metoden, tamper man så ikke, eller hvordan?

Jeg arbejder pt på at finde tricket imellem kværn, mængde og brygge tid - det er ikke helt enkelt
                  If it weren\\\'t for coffee, I\\\'d have no identifiable personality whatsoever. ~David Letterman

Comment

Jo, man tamper stadig. Man bruger det bare til at sørge for at kaffen er jævnt fordelt inden tampning.

Comment

Hvis i se videoen jeg lige har linket til i forbindelse med Henriks spørgsmål om rengøring, så kan i også se hvordan jeg grinder, distribuerer og tamper når jeg laver et skud espresso. Jeg bruger selv en 21 grams filterkurv på denne video, fordi jeg her laver en særdeles velvoksen Caffè Latte, men grundlæggende er princippet det samme.

Jeg doserer kaffe til der er en lille top, og så distribuerer jeg og stryger det overskydende kaffe af i processen.

Når i slår på filterkurven, så lad ENDELIG være med at slå for hårdt med tamperen, for det kan få kaffen til at løsne sig fra siden af filterkurven. Faktisk er jeg gået over til blot at støde let med håndens \"hæl\" (helt bagest i håndfladen)... det er min erfaring at jeg får mindre channeling på denne måde.

Også... Lad være med at tampe 4-5 gange i træk. Giv jer god til til at sikre at tamperen er HELT parallel i forhold til filterkurvens kant - FØR i begynder at trykke.

Trykket kommer i to tempi for mig... Det første er let, og skal blot tjene til lige at pakke kaffen let. Derved sikrer jeg at de såkaldte \"fines\" migrerer mod bunden af filterkurven. Så slår jeg let med hånden og løsner det løse kaffe der sidder langs kanten, og så kommer mit sidste tryk - nok nærmere på 18-19 kilo nu om dage.

Hvis man tamper MANGE gange er det min erfaring at man ofte kommer til at vride en anelse på efterfølgende tamp, og at man derved kan løsne pukken ganske let. Det er faktisk min erfaring at en puk der er en \"anelse\" (ikke mere end en millimeters penge) skæv, giver et bedre skud - end en puk der er \"rettet op\" gennem en yderligere tampning.

Håber denne beskrivelse hjælper.
                      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                      Østerbro

La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
                        Hvis i se videoen jeg lige har linket til i forbindelse med Henriks spørgsmål om rengøring, så kan i også se hvordan jeg grinder, distribuerer og tamper når jeg laver et skud espresso.
                        Jeg prøvede virkelig, men efter 30 sek med den baggrundsmusik var jeg nødt til at tage to timer på sofaen!

Ej, fin lille video og den rosetta slipper du da også fint fra.
                        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Hej Hobzon.

Super at du gider lave sådan en video, det er nu engang letter at se det på film, frem for at prøve at forklare det. Tak for det endnu en gang.

De bedste hilsner.

Henrik
                          Der lige har dobbelt renset sin Silvia
                          og nu sider med et seriøst Latte overskæg :-)
                          Henrik Palshøj

Comment

Hobzon wrote:
                            Hvis i se videoen jeg lige har linket til i forbindelse med Henriks spørgsmål om rengøring, så kan i også se hvordan jeg grinder, distribuerer og tamper når jeg laver et skud espresso. Jeg bruger selv en 21 grams filterkurv på denne video, fordi jeg her laver en særdeles velvoksen Caffè Latte, men grundlæggende er princippet det samme.

Jeg doserer kaffe til der er en lille top, og så distribuerer jeg og stryger det overskydende kaffe af i processen.

Når i slår på filterkurven, så lad ENDELIG være med at slå for hårdt med tamperen, for det kan få kaffen til at løsne sig fra siden af filterkurven. Faktisk er jeg gået over til blot at støde let med håndens \"hæl\" (helt bagest i håndfladen)... det er min erfaring at jeg får mindre channeling på denne måde.

Også... Lad være med at tampe 4-5 gange i træk. Giv jer god til til at sikre at tamperen er HELT parallel i forhold til filterkurvens kant - FØR i begynder at trykke.

Trykket kommer i to tempi for mig... Det første er let, og skal blot tjene til lige at pakke kaffen let. Derved sikrer jeg at de såkaldte \"fines\" migrerer mod bunden af filterkurven. Så slår jeg let med hånden og løsner det løse kaffe der sidder langs kanten, og så kommer mit sidste tryk - nok nærmere på 18-19 kilo nu om dage.

Hvis man tamper MANGE gange er det min erfaring at man ofte kommer til at vride en anelse på efterfølgende tamp, og at man derved kan løsne pukken ganske let. Det er faktisk min erfaring at en puk der er en \"anelse\" (ikke mere end en millimeters penge) skæv, giver et bedre skud - end en puk der er \"rettet op\" gennem en yderligere tampning.

Håber denne beskrivelse hjælper.
                            Jeg har naturligvis set din video mange gange før, Hobzon. Det er en god video. Og interessant at se, hvor meget du fylder i dit filter. Men er det ikke tæt på tyve gram, hvis du bruger samme teknik tilet dobbeltshot?

Comment

Sidst jeg vejede, lå jeg på 21,1 gram med min tidligere distributions- og tampingteknik. Nu tror jeg at jeg ligger et par gram under dette tal.
                              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎