Opslag

Collapse
No announcement yet.

500 gram espresso senere og

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• 500 gram espresso senere og

jeg begynder så småt at forstå at det er lang vej endnu.

tror endnu ikke jeg har fået noget der minder om en det samme resultat endnu for ikke at sige noget man kan servere for andre.

Men det er dejligt sjovt at prøve sig lidt mere frem indtil der kommer en voksen og viser vejen.

Men det er tid til at tage en kop ude i byen i morgen for at minde om hvordan det skal smage

Hvad gjorde i for at komme i gang ?

Tror/Ved jeg variere for mange ting på en gang piller ved kværn og tamp på samme tid.

Det må blive en vægt i morgen for at sikre sig at det i det mindre er det samme kaffe i hvert skud.

Re:500 gram espresso senere og

Der er to ting du kan få næsten 100% styr på uden alt for stor anstrengelse. Det ene er mængden af kaffe (med en vægt som du er inde på), den anden er trykket du tamper med. Til det sidste har jeg købt en klik-måtte som du kan indstille til de ca. 20-21 kilo og så giver den et lille klik ved det tryk. På den måde kan man så \"nøjes\" med at få styr på resten, hvor det vigtigste er at få indstillet kværnen rigtigt til bønnerne for at opnå den rette gennemløbstid.

Du er selv inde på det med at pille ved for mange variable på samme tid, og det var også en fejl jeg selv begik. Det er helt klart ikke en god idé for når man så endelig laver et drømmeskud så ved man aldrig helt om det nu var fordi man tampede lidt hårdere, kværnede lidt finere eller noget helt tredje.
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken wrote:
      Der er to ting du kan få næsten 100% styr på uden alt for stor anstrengelse. Det ene er mængden af kaffe (med en vægt som du er inde på), den anden er trykket du tamper med. Til det sidste har jeg købt en klik-måtte som du kan indstille til de ca. 20-21 kilo og så giver den et lille klik ved det tryk. På den måde kan man så \"nøjes\" med at få styr på resten, hvor det vigtigste er at få indstillet kværnen rigtigt til bønnerne for at opnå den rette gennemløbstid.

Du er selv inde på det med at pille ved for mange variable på samme tid, og det var også en fejl jeg selv begik. Det er helt klart ikke en god idé for når man så endelig laver et drømmeskud så ved man aldrig helt om det nu var fordi man tampede lidt hårdere, kværnede lidt finere eller noget helt tredje.
      Har en klik måtte var ikke klar over de kunne justeres

Det er dejligt meget at lære

Comment

Hej Flemming.

Nu har vi to jo en aftale på søndag... hvor du skal server en gude-kop espresso for mig - ikke? :blush:

Bare rolig - det tager lige en uges tid inden du får styr på det mest grundlæggende... og der er kun én vej - at prøve sig frem, og så læse så meget som muligt.

Jeg har en klik-måtte og et lille måleglas med på søndag... det vil også hjælpe en smule, for det handler om at tage så mange variabler ud af ligningen som muligt, så du kun piller ved én ting af gangen.

[ul][li]Kaffens kvalitet og friskhed[/li][li]Kaffens formalingsgrad[/li][li]Distributionen i filterkurven[/li][li]Preflushing (du har jo en HX maskine)[/li][li]Tampertrykket[/li][li]Brygvandets temperatur[/li][li]Trykket på brygvandet[/li][li]Gennemløbstiden (ekstraktionen)[/li][li]At koppen er forvarmet[/li][/ul]
        Dette er de fleste af de variabler du kan justere på... så hvis du \"skruer\" på det hele på en gang, så lærer du intet. Sørg for at fastlåse alle parametre på nær én - og juster så her til du får det resultat i koppen der smager bedst.

Så fastlåser du DENNE parameter, og begynder at justere på den næste... igen indtil smagen i koppen er bedst.

Og sådan bliver du ved...

Til sidst har du en teoretisk viden om, hvad der fungerer og ikke fungerer - og så er det du begynder at øve dig i at kunne gentage det der virker - igen og igen.

Det tager tid - men det kommer - og i løbet af kort tid kan du lave noget der er drikkeligt - og efter en uges tid... noget du kan servere uden at skamme dig alt for meget :-)
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hva\' Hobzon er du begyndt at lave house calls ?

For så må du da godt komme til Ballerup når Oscar er flyttet ind (går lige et par måneder)
          Sage espressomaskine BES920UK
          Nuova Simonelli Oscar
          Mahlkönig Vario
          Xpressivo Stamper
          Gene Cafe
          Bodum Antigua kværn

Comment

plyngby wrote:
            Hva\' Hobzon er du begyndt at lave house calls ?
            Ikke helt - Flemming og jeg kender hinanden i arbejdsmæssig sammenhæng - og det, uden jeg ANEDE han interesserede sig for Kaffe.

Vort \"møde\" her på EspressoBar var også lidt tilfældigt... men da vi fandt ud af, at vi havde denne fælles passion, så blev det hurtigt til en invitation på en kop kaffe.

Men hvis tiden tillader det, er jeg da frisk på at tage mod en invitation, til at få en kop kaffe og en snak om espresso ;-)
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Skurken wrote:
              Til det sidste har jeg købt en klik-måtte som du kan indstille til de ca. 20-21 kilo og så giver den et lille klik ved det tryk.
              Hvor har du købt den?

Comment

Bisgaard wrote:
                Skurken wrote:
                Til det sidste har jeg købt en klik-måtte som du kan indstille til de ca. 20-21 kilo og så giver den et lille klik ved det tryk.
                Hvor har du købt den?
                Jeg købte min inde hos Kontra, men de har den helt samme her hos kaffeagenterme: http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...roducts_id=203

Den har hjulpet mig rigtig meget. Efter mange, mange tamps kommer det selvfølgeliug til at ligge i armen og så kan man sikkert undvære den, men jeg bruger i hvert fald min flittigt.

Du indstiller den bare ved at dreje på en skrue i bunden og så med en god køkkenvægt eller evt. badevægt hvis du har en der kan veje nøjagtigt nok.
                Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎