Opslag

Collapse
No announcement yet.

channeling vs. kaffemængde vs. originalfilterkurv

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• channeling vs. kaffemængde vs. originalfilterkurv

Hej Alle.

Har med spænding fulgt de fleste (nok ikke alle) trådene om channeling, mængde, distributionsteknik etc.

Men der er en ting der slår mig.

Man snakker om 7 g. pr. kop, men når man køber sin Silvia så er det originale dobbeltfilter kun et 12 g filter. Spørgsmålet er om der ville være fornuft i at købe det \"rigtige\" dobbelt filter, og herved få de ekstra 2 g. Min fornemmelse er (den kan meget let være forkert), at der ikke er meget spillerum til overdossering i original filterkurven!

Hvad siger i.

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Re:channeling vs. kaffemængde vs. originalfilterkurv

Hej Henrik,

Nu har jeg ikke selv haft en Silvia, så jeg har ikke prøvet. Men jeg ville helt sikkert prøve med et 14 grams filter... Det er en billig opgradering, som du kan få noget god erfaring ud af, og måske - og forhåbentligt - endnu bedre resultater
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Re:channeling vs. kaffemængde vs. originalfilterkurv

Det må helt og holdent være et spørgsmål om smag og behag. Hvad man synes smager bedst.

Til min store Cafè Latte bruger jeg en triblekurv med ca. 21 gram. Det skyldes alene atd et er et MEGET stort glas.

Til alt det andet (primært cappucino, cortado og espresso) bruger jeg en dobbelt filterkurv der er lidt større end den originale Silvia-kurv. Det er måske i overkanten for mange espressi, men jeg synes den større kurv giver den bedste smag i drikke med mælk.

Hvis det er dagens sidste kop - lige før sengetid, så laver jeg som regel en Cortado med et single-shot espresso (7g).

Jeg laver sjældent espresso med trible-kurven.

Så - det er i virkeligheden et spørgsmål om personlig præference, og hvordan det der ender i koppen smager i sin færdige form.
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Re:channeling vs. kaffemængde vs. originalfilterku

Hej Hobzon.

Følger faktisk din gode video når jeg laver latte i store glas, (det er kæresten tossssset med) med 3 filter, men kan bedst selv lidecappuccino, og er faktisk begyndt at drikke en smule espresso, efter jeg har fået købt noget Panama Bouquet fra Agenterne (Tak til kaffe-agenterne). Til espresso og cappuccino bruger jeg den originale filterkurv, og jeg syntes den er meget følsom over for blot den mindste overdossering. Så jeg må ud og have et 14 g filter.

Spørgsmål. Hvad er fordelen ved et ridgeless filter, ud over det ikke sider så godt fast (hov det er jo ikke en fordel ;-) )

Hilsen Henrik
        Henrik Palshøj

Comment

Jeg har ikke selv prøvet et ridgeless filter - men dem der bruger det, siger at det giver mindre risiko for channeling langs kanten. Det er noget der oprinder fra La Marzocco, og skulle give et bedre \"fit\" med en standard 58mm tamper - men jeg er selv lidt i tvivl om det er rigtigt - for La Marzocco har jo et andet diffusionsfilter, der angiveligt giver en mere jævn spredning af vandet over pukken (her må dem der ejer en La Marzocco gerne byde ind).

Personligt tror jeg at man kan kompensere en del for en tamper der er en halv mm for lille ved at lave en BLØD (nord-syd-øst-vest) for-tamping, før man laver sit endelige tamp.

Hvad angår overdosering af den originale filterkurv, så er det rigtigt - her skal man passe på, for kommer der for meget kaffe i, laver skruen ved diffusionsfilteret et hul i pukken, og så får man meget nemt channeling og en lidt bitter espresso ud af det.

Det helt RIGTIGE skud espresso skal efter min mening være stærkt, men UDEN bitterhed overhovedet, men nærmere have en \"sødme-agtig\" fylde, og det STØRSTE og altovervejende problem, for at opnå dette konsistent er helt klart chanelling efter min mening.

Men som sagt - lad smagen være din guide mere end noget andet. Det er hvad DU synes der fungerer godt for dig og på en måde du kan replikere i hvert eneste skud.
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
            Jeg har ikke selv prøvet et ridgeless filter - men dem der bruger det, siger at det giver mindre risiko for channeling langs kanten. Det er noget der oprinder fra La Marzocco, og skulle give et bedre \"fit\" med en standard 58mm tamper - men jeg er selv lidt i tvivl om det er rigtigt - for La Marzocco har jo et andet diffusionsfilter, der angiveligt giver en mere jævn spredning af vandet over pukken (her må dem der ejer en La Marzocco gerne byde ind).

Personligt tror jeg at man kan kompensere en del for en tamper der er en halv mm for lille ved at lave en BLØD (nord-syd-øst-vest) for-tamping, før man laver sit endelige tamp.

Hvad angår overdosering af den originale filterkurv, så er det rigtigt - her skal man passe på, for kommer der for meget kaffe i, laver skruen ved diffusionsfilteret et hul i pukken, og så får man meget nemt channeling og en lidt bitter espresso ud af det.

Det helt RIGTIGE skud espresso skal efter min mening være stærkt, men UDEN bitterhed overhovedet, men nærmere have en \"sødme-agtig\" fylde, og det STØRSTE og altovervejende problem, for at opnå dette konsistent er helt klart chanelling efter min mening.

Men som sagt - lad smagen være din guide mere end noget andet. Det er hvad DU synes der fungerer godt for dig og på en måde du kan replikere i hvert eneste skud.
            Tamping er et vidunderligt emne! Under det næsten netop afholdte WBC i København, tror jeg alle de tilstedeværende her fra E-Bar fulgte interesseret med i, hvilke teknikker, der blev benyttet. Måske lidt overraskende, var der en del af baristaerne, som ikke tampede på traditionel vis med distribution, tamping med 15 kg. osv. Flere bankede PF ned på bordet (hvorved kaffen sætter sig i filteret) og tampede meget let - nærmest kun glattede overfladen.

Jeg har prøvet at benytte denne teknik herhjemme efterfølgende, og jeg har hverken mere eller mindre channeling med denne metode end med \"alm. tamping\".

Jeg er helt enig med Hobzon i, at det helt RIGTIGE skud espresso skal være stærkt, men UDEN bitterhed overhovedet, men nærmere have en \"sødme-agtig\" fylde - sådan espresso har jeg siddet og slupret i mig i Italien her i sommerferien. Kaffen har være MEGET sød og næsten som fløde at drikke! Perfekt.

Jeg har selvfølgelig luret på teknikken, og enten er den der ikke, eller også skjuler de den meget godt

Et typisk setup er en 2 gr. HX maskine og en Mazzer Mini eller lign. Tamping foregår med den tamper, som er monteret på mange kværne, og benyttes vel i princippet kun til at glatte kaffen. Men deres resultater er perfekte hver gang, og kaffen løber stille og langsomt og der er ikke noget, der tyder på, at de har channeling problemer.
            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Nu vi snakker filtre.

På 7, 12 og 14 g filtre skråner vægen i filteret, hvorimod 18 og 21 g filtre har en næsten lodret side! Hvad er grunden til dette? Det burde jf. min logik give et større pres på kaffen i enkelt og dobbelt filtrene da vandet har en mindre udløbs passage end trippel filteret.

Hvem sagde nørd????
              Henrik Palshøj

Comment

HenrikP wrote:
                Så jeg må ud og have et 14 g filter.
                Jeg kan anbefale kaffeagenternes 14g Ridgeless
                Det er supergodt!
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                La Pavoni Professional
                Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                BLOG

Comment

HenrikP wrote:
                  Nu vi snakker filtre.

På 7, 12 og 14 g filtre skråner vægen i filteret, hvorimod 18 og 21 g filtre har en næsten lodret side! Hvad er grunden til dette? Det burde jf. min logik give et større pres på kaffen i enkelt og dobbelt filtrene da vandet har en mindre udløbs passage end trippel filteret.

Hvem sagde nørd????
                  At de store filtre har mere lodrette kanter er vel bare for at kunne indeholde som meget som muligt. Det der afgør gennemløbstiden er antallet og størrelsen på hullerne i filtret.
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

Comment

Sonne wrote:
                    Det der afgør gennemløbstiden er antallet og størrelsen på hullerne i filtret.
                    Ja - men ikke KUN det. Pukkens tykkelse, formalingensgraden, kvaliteten af formalingen, mængden af fines og hvor hårdt du tamper - det er også dette der indvirker.

Som jeg forstår det (og jeg afviser bestemt ikke at jeg kan tage fejl), så er pukken nødt til at have en vis tykkelse, for at kunne yde den nødvendige modstand overfor vandet. Hvis væggene i en 7-grams filterkurv var \"lodrette\" ville pukken derfor blive ALT for tynd, og man ville slet ikke opnå den nødvendige modstand mod vandets tryk.

Derfor er et 7- og 14-grams filter, med skrå vægge, og det er også derfor det er svært at lave et filter der indeholder mere end 21 gram, uden at de også skal have en større diameter.
                    Østerbro

La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario

Comment

Helt enig Hobzon - det skulle også være det, der ligger i filosofien ved 53mm PF. Her bliver pucken jo naturligt tykkere, og dette skulle som sagt være for at undgå channeling.
                      Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Working...
                      X