Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kildevand: For min eller maskinens skyld?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kildevand: For min eller maskinens skyld?

Jeg har efterhånden hørt fra flere steder, at jeg ikke bør bruge alm. postevand pga. det for høje kalkindhold. I stedet anbefaler de kildevand. Er der nogen, der har en mening om dette?

Tilsidst; gør det nogen forskel på smagen om jeg bruger kilde- eller postevand?

Mvh
    Rasmus
    Rancilio Silvia
    Gaggia MDF
    Gaggia Baby Twin
    Xpressivo Barista Tamper
    Bodum Santos kolbebrygger
    Philips Senseo

Re:Kildevand: For min eller maskinens skyld?

Hej Rasmus , her lidt info omkring vandet , tror også den blev linket i en anden tråd men her er den så igen ,
    Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hvis du ikke har noget imod regelmæssigt (nogle steder i danmark OFTE) at afkalke din maskine, så er postevand da fint

Du kan dog nok smage lidt forskel, men det er ikke det store (alt efter hvor i DK du er)...

Oscar er lidt besværlig at afkalke, derfor bruger jeg kun Pinar Madran kildevand... Jeg har ikke noget imod at køre i metro af og til og hente et læs
      Sort som en panter, sort som slanter
      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
      Sort som piloten I en Tie Fighter
      Sort som pletterne på Pongo
      Sort som alle andre end Tintin I Congo
      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

jeg har købt en Anna kande mest fordi jeg ikke gider slæbe vand op til 4 sal

Comment

Jeg køre i Aldi 2 l koster 3,95. har lige målt på vandet, værdierne siger (jf sticks)

>4 d
          >0,7 mmol/l
          >5 e
          >7,1 f

Jeg er ikke sikre på alle værdierne, men d skulle være kalk så det er stort set intet kalk, men bruger alligevel et kalk filter (det er måske spild) men better safe than sorry. Håber det kan holde kalken på afstand.

Hilsen Henrik
          Henrik Palshøj

Comment

HenrikP wrote:
            Jeg køre i Aldi 2 l koster 3,95. har lige målt på vandet, værdierne siger (jf sticks)

>4 d
            >0,7 mmol/l
            >5 e
            >7,1 f

Jeg er ikke sikre på alle værdierne, men d skulle være kalk så det er stort set intet kalk, men bruger alligevel et kalk filter (det er måske spild) men better safe than sorry. Håber det kan holde kalken på afstand.

Hilsen Henrik
            Tak for målingerne. Kunne også være at jeg tager et smut forbi aldi en dag.
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

HenrikP wrote:

>4 d
              >0,7 mmol/l
              >5 e
              >7,1 f

Hilsen Henrik
              Jeg synes ikke, det er spild at bruge kalkfilter sammen med kildevand eller Anna kande. Til gengæld kan du snildt køre dobbelt eller 3-dobbelt mændge vand igennem i forhold til hvad de anbefaler. Jeg brugte dette sammen med Denice (som jeg har mistænkt for at være præcis det samme som Mimers bare med en anden etiket), og efter måske 100 l. vand kunne jeg stadig se forskel på en kalkstrip test, der havde været igennem maskinen og en direkte fra flasken.
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak for de mange gode svar!

Jeg har en Gaggia Baby Twin hvor der ikke er nogen indsugningsslange - derimod et vandindtag i bunden af tanken. Findes der filtre den den type?

Og nu vi er igang; er det en god idé at tømme sin tank efter brug, så der ikke står vand deri f.eks. over natten?
                Rancilio Silvia
                Gaggia MDF
                Gaggia Baby Twin
                Xpressivo Barista Tamper
                Bodum Santos kolbebrygger
                Philips Senseo

Comment

RasmusL wrote:
                  Tak for de mange gode svar!

Jeg har en Gaggia Baby Twin hvor der ikke er nogen indsugningsslange - derimod et vandindtag i bunden af tanken. Findes der filtre den den type?

Og nu vi er igang; er det en god idé at tømme sin tank efter brug, så der ikke står vand deri f.eks. over natten?
                  At vandet står tanken en nat eller to betyder nok ikke alverden. Hvis det står længere tid, drikker du for lidt kaffe :laugh:

Mht til kalkfilter kan du smide et af de små kalkfiltre direkte ned i tanken. Det er ikke helt så effektivt som at lade slangen suge gennem filteret, men du fjerner dog noget kalk på den måde.
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

Comment

HenrikP wrote:

>4 d
                    >0,7 mmol/l
                    >5 e
                    >7,1 f

Hilsen Henrik
                    Bare lige for at forstå det rigtigt: du har målt Mimers Brønd-kildevand til en hårdhed på 4?

Jeg bruger Mimers i min maskine, men overvejer, om jeg ligeså godt kunne bruge postevand, da jeg bor i Herning, hvor vandet angiveligt er forholdsvis blødt.

Hvordan har du målt det?

Comment

Ved hjælp af strips. foretog 3 målinger for at være sikker. Samme resultat hver gang )
                      Henrik Palshøj

Comment

HenrikP wrote:
                        Ved hjælp af strips. foretog 3 målinger for at være sikker. Samme resultat hver gang )
                        Ok, det er skam ikke fordi jeg betvivler resultatet, ville bare lige forstå det rigtigt

Hvor køber man den slags strips?

Kunne nemlig godt tænke mig at måle mit postevand, da de kort, man kan finde på nettet, er lige grovkornede nok

Comment

Jeg har fået mine gennem en bekendt som er vandteknikker.

Men lur mig om du ikke kan købe dem i matas eller apoteket.

De har nogen der kan det samme hos agenterne se her:

Hilsen Henrik
                          Henrik Palshøj

Comment

Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍