Opslag

Collapse
No announcement yet.

Sælges: VBM Domobar med PID

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sælges: VBM Domobar med PID

Lidt for mange café latter i forhold til rene espressoer gør, at jeg nu gerne vil sælge min gode følgesvend:

Vibiemme Domobar (med sorte sider) i rigtig god stand. Nyprisen i dag er 5900.-

Specifikationerne kan findes her - dog er den med blanke sider, hvor min er med sorte sider.

Jeg har udvidet espressomaskinen med en PID processor. Den er dog konstrueret således, at ønsker man at koble PID\'en fra igen (har ingen idé om hvorfor man skulle gøre dette), er det bare at trække 2 ledninger ud og sætte dem tilbage i den manuelle termostat. Systemet er bygget virkelig solidt, og har fungeret upåklageligt i 1 år med den medfølgende termostat og 1 år med PID processor, K-type termoføler og optisk SSR-relæ. Maskinen er derfor virkelig temperaturstabil - kedellampen blinker som et diskolys B).

PID-controlleren ligger INDE i maskinen, så man derfor ikke ser at der er ændret på maskinen!

Jeg har altid brugt vand fra Britakande til maskinen, ligesom jeg har et lille kalkfilter direkte i vandtanken - alle filtre er naturligvis udskiftet jævnligt. Maskinen er backflushet ofte med ascaso grupperens og trykkalibreret til ca. 9 bar.

Jeg tør bestemt ikke overlade den til PostDK, så maskinen befinder sig i Københavnsområdet. Den skal naturligvis ses og prøves inden et eventuelt køb.

Jeg skal nok forsøge at få et par billeder op i løbet af weekenden - ikke mindst af PID-konstruktionen.

Pris: 4000 kr.
    Italiensk espressomaskine
    Tysk kaffekværn
    Dansk kafferister
    Italiensk vandanalyseudstyr
    Dansk ristet espressokaffe

Re:Sælges: VBM Domobar med PID

Hmm, det lader til at de billeder jeg har taget og tilpasset, ikke rigtig overholder krav til maksimumstørrelse. Du kan hente billederne samlet hér:

9 billeder af Vibiemme Domobar PID samlet i én zip-fil (fylder lidt over 3mb).

God fornøjelse Sig ENDELIG til, hvis du mener jeg har misset en eller flere vinkler! I øvrigt kan man se et billede af min PID-installation på billederne ;-)

God jul og mange hilsner fra Jakob
    Tysk kaffekværn
    Dansk kafferister

Comment

tjelum wrote:
      Pris: 4000 kr.
      Maskinen kan købes både med og uden elektronisk temperaturstyring (PID):

[li]For 4000 kr. følger PID, Optisk Solid State Relæ og installation med. Det har været installeret i præcis ét år, og har fungeret perfekt![/li]
      [li]For 3500 kr. kan du købe maskinen med den originale analoge termostat. Denne termostat har fungeret sammen med maskinen det første år jeg havde den.[/li]

Jeg vil naturligvis allerhelst have at du kigger forbi og ser maskinen i brug. Så kan jeg samtidig vise hvordan den skal bruges og vedligeholdes.

Mange hilsner Jakob
      Tysk kaffekværn
      Dansk kafferister

Comment

Hey, det er en super god i ide at udvide maskinen med en PID, hvor har du købt den, har du selv installeret den, og hvor fiks skal man være på fingrene for at kunne det. :huh:

Surt jeg ikke lige leder efter en Domobar ellers lækker maskine særligt med PID\'en
        Vibiemme domobar super
        Mazzer mini Electronic B (nero)
        Manufacture Bottomless PF
        Manufacture PF
        RegB stamber
        RegB Knock Box
        Den store stamberstand Risteriet

Comment

Johan wrote:
          Hey, det er en super god i ide at udvide maskinen med en PID, hvor har du købt den, har du selv installeret den, og hvor fiks skal man være på fingrene for at kunne det. :huh:
          Hej Johan.
          Jeg kan ikke være mere enig. Temperaturen på denne enkeltkeddelmaskine, er super stabil. Suppleret med en PID, så bliver den kun endnu bedre

Man skal ikke være specielt fingernem, for at installere PID\'en. Jeg fordrev en eftermiddag den 24. december 2007 sammen med min bror, som er noget mere end ferm til elektronik, med at holde rede i diagrammet til maskinen. Konklusionen var, at man \"bare\" skal erstatte kontakterne til termostaten med tænd/sluk-funktionen på PID-en.
          Vi var noget bekymrede over hvordan høj-temperatur-funktionen fungerer, men det viser sig at det er et helt særskilt kredsløb, som intet har at gøre med den installerede termostat. Oveni dette, så disabler vandstandssikringen al strøm på varmelegmet, så heller ikke dette er et problem ved installation af PID på denne maskine.

Tilbage er at installere PID.

[li]De fleste PID\'er har ikke power nok indbygget til at kunne slå et rigtigt relæ til og fra. Derfor skal du have et relæ der kræver svag strøm til aktivering. Jeg købte et tilfældigt SolidState Relæ hos Brinck Elektronik. sæt lednigerne som du har fjernet fra termostaten direkte ind i relæet. Relæet tilslutter du relæporten i PID\'en. Er det et SSE-relæ, tilsluttes porten for tilslutning af SSR-relæ i PID\'en (på min PID er det connection 9 og 10).[/li]
          [li]Termoføleren sænkes ned samme sted, som termostatens føler var placeret (i hullet midt i kedlen) Termoføleren tilsluttes porten i PID\'en, som er beregnet til termoføleren (på min PID er det connection 6 og 7).[/li]
          [li]Strøm tilsluttes til sidst (på min PID er det connection 1 og 2). Det er strøm som i stikkontakten, så pas lidt på fingrne...[/li]

Jeg har forsøgt mig med et diagram over hvad jeg har gjort. Jeg kan ikke lige vedhæfte en så stor fil, men du kan finde mit diagram her. Sig ENDELIG til, hvis du har spørgsmål.

Der følger ofte en K-type termoføler med. Den kan du roligt brug. Den er alt tilstrækkelig indenfor det temperaturinterval som vi opererer med. Hvis det bare SKAL være fint, så kan du købe en pt100 termoføler. Den er lineær i næsten hele måleområdet...

Når du har installeret det hele, så skal termoføleren finde ud af hvad kapaciteten er. Jeg har sat den helt på auto, efter råd fra min bror, og det kører upåklageligt! Autofunktionen er en temmelig kompliceret funktionalitet, hvor termoføleren fyrer en afmålt mængde strøm af, og måler temperaturændringen som den givne energi resulterer i. Dette gør systemet 3 gange, og så er maskinen klar til brug - og blinker som en diskolampe i stedet for de sædvanlige 30 sekundersintervaller :woohoo:

Jeg har forsøgt at google den PID som jeg købte i sin tid. Det er en XMT 7100, som jeg købte over nettet. Det ser ikke ud til at den lige er til at få fat i - men der er sikkert lavet adskillige nyere, som kan mindst det samme. Mit eneste krav var, at PID\'en skulle være helt lille (1/32\" ), fordi den ligger INDE i maskinen. Dette efterlader maskinens ydre helt intakt, hvor kun diskolampen :woohoo: afslører, at temperaturen bliver styret elektronisk i stedet for manuelt.

Rigtig god fornøjelse - og skriv hellere end gerne, hvis du har yderligere spørgsmål eller kommentarer!
          Tysk kaffekværn
          Dansk kafferister

Comment

Kan du ikke love mig at hvis då sælger maskinen uden PID, må jeg købe PID’en. + lav-strøms relæ og andet PID-tilbehør. For samme pris som der er oveni maskinen med PID (hvis den også passer til domobar super)

:cheer: :cheer: :cheer:
            Vibiemme domobar super
            Manufacture PF
            RegB stamber
            RegB Knock Box

Comment

Johan wrote:
              Kan du ikke love mig at hvis då sælger maskinen uden PID, må jeg købe PID’en. + lav-strøms relæ og andet PID-tilbehør. For samme pris som der er oveni maskinen med PID (hvis den også passer til domobar super)
              Hej Johan.
              Hvis den ikke bliver solgt sammen med maskinen, så bruger jeg den nok i min nye maskine... Men jeg hjælper HELLERE end gerne med at dimse et sæt sammen til dig, så du kan PID\'e din maskine ;-)

Jeg kender ikke diagrammet for din maskine, men lur mig om det ikke er MEGET lig systemet i min Domobar. Super er dog installeret med Pressurestat (bedre og hurtigere end Termostat). Du må meget gerne undersøge om din tank alligvel har et hul til en termostat/temperaturføler, eller om der skal laves et alternativt system til temperaturføleren. I min Domobar bruger jeg bare hullet i kedlen fra Termostaten - et hul som ikke er der, når maskinen benytter Pressurestat...

Mange hilsner Jakob
              Tysk kaffekværn
              Dansk kafferister

Comment

ja, den så kaldte pressurestat har jeg rodet med tonsvis af gange, den er ikke særlig bevendt... men hvilken forskel gør det om den har p-skat eller t-stat - rent PID-mæssigt
                Vibiemme domobar super
                Manufacture PF
                RegB stamber
                RegB Knock Box

Comment

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
                  Vibiemme domobar super
                  Manufacture PF
                  RegB stamber
                  RegB Knock Box

Comment

Johan wrote:
                    men hvilken forskel gør det om den har p-skat eller t-stat - rent PID-mæssigt
                    Hej Johan.
                    Når maskinen benytter Termostat, så er den installeret i et \"hul\" midt i kedlen. Dette hul kan benyttes til at sænke termoføleren til PID\'en ned i. Pressostaten er en føler direkte ind i kedlen. Dette hul kan ikke bruges direkte til termoføleren.

Jeg er dog rimelig sikker på, at termoføleren til PID\'en kan sættes på overfladen af kedlen på én eller anden måde - jeg har bare ikke rodet med det endnu

Jeg er dog sikker på én ting: Det kan sagtens lade sig gøre at PID\'e din maskine B)

Mange hilsner Jakob
                    Tysk kaffekværn
                    Dansk kafferister

Comment

ja, det mente jeg også nok, men det gør unægteligt processen lidt sværere. Findes der et sted på nettet hvor det er en vejledning til installationen af PID?
                      Vibiemme domobar super
                      Manufacture PF
                      RegB stamber
                      RegB Knock Box

Comment

Johan wrote:
                        ja, det mente jeg også nok, men det gør unægteligt processen lidt sværere. Findes der et sted på nettet hvor det er en vejledning til installationen af PID?
                        Hej Johan.
                        Jeg er faldet over et par stykker - der er ganske givet adskillige gode beretninger derude. En beskrivelse af PID af VBM Domobar findes her:
                        http://www.berriman.co.uk/hobbies/br...ntroller.shtml

Mere anvendelig for dig må være denne hjemmeside - den beskriver alle faser for PID af Domobar Super :woohoo:
                        http://www.ielogical.com/coffee/VBMPID.html

Jeg har kun skimmet den sidste beskrivelse, men installationen ser bestemt grundig ud!

Mange hilsner Jakob
                        Tysk kaffekværn
                        Dansk kafferister

Comment

Tusind tak, det var super pænt af dig. Jeg havde slet ikke forvedtet at du ville lede efter noget jeg, tænkte bare at hvis du lige kndte nogle sider... du for lige en karma.
                          Vibiemme domobar super
                          Manufacture PF
                          RegB stamber
                          RegB Knock Box

Comment

Hej Tjelum.

Har du stadig din Vibiemme til salg??
                            Jeg er meget interesseret.

Vh. Rasmus.

Du kan evt. kontakte mig på tlf. 50 180 100

Comment

Rasmus Bang wrote:
                              Har du stadig din Vibiemme til salg??
                              Jeg er meget interesseret.
                              Hej Rasmus.
                              Sorry jeg ikke svarer dig før nu, men jeg har lidt meget at se til i disse dage. Maskinen ér afsat til anden side. Jeg håber du får fat i en tilsvarende maskine - jeg skal nok holde øjnene åbne - da jeg har været super glad for den i den tid jeg har haft den.

Mange hilsner Jakob
                              Tysk kaffekværn
                              Dansk kafferister

Comment

Working...
                              X