Opslag

Collapse
No announcement yet.

K: Espressomaskine/-setup

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• K: Espressomaskine/-setup

Jeg er på udkig efter en \"ny\" espressomaskine + kværn til erstatning for den nuværende noname-maskine/kværn. Det kan evt. også bare være et bud på en af delene.

Umiddelbart har det meste interesse, hvis det er brugbart for en nybegynder Det skal (selvfølgelig) være billigt, men hvis tilbudet er rigtig godt, så har tilbud op til 10.000 kr. interesse.

Som sagt har det meste interesse, men jeg vil da lige nævne, at jeg særlig godt kan lide Vibiemme Domobarens design (hustruen kan bedst lide Rancilio Silva, da den er så lille).

What have you got?
    Med venlig hilsen
    Jesper

Re:K: Espressomaskine/-setup

Alt afhænger jo af dit ambitions niveau? Vil du lave meget mælkedrik, og servere mange kopper ad gangen, så er silvia måske lidt klein, så bør du måske kigge i retning af en Oscar eller en anden HX maskine!. Men min erfaring med Silvia er at hun er bund solid, så hvis det er 2-4 kopper espresso eller et par latte eller capo, så er silvia en klippefast dame. Men hvis du virkelig vil noget, så kig på en god kværn der kan du virkelig gøre en forskel.
    Henrik Palshøj

Comment

Nåh ja, det glemte jeg jo at skrive Det er cirka half\'n\'half med espressoer og mælkedrik med en lille overvægt til espressoerne.

Eftersom vi normalt er to kaffedrikkende herhjemme, er det jo ikke så mange i træk man laver til daglig, men det ville være rart, hvis man også kunne lave kaffe, når man havde 2-4 gæster (det opgav jeg med den nuværende, der er sådan en som denne: http://www.dba.dk/mini-moka-espresso...e/id-63396343/)

Hvad er ca-ventetiden mellem brygning, skumning og brygning på ny?
      Med venlig hilsen
      Jesper

Comment

Tja det havde jeg ikke det store problem med på silviaen, det tog ca. 1 min fra jeg havde skudt til dampen var klar, så det passet med at man kunne slå puken ud og hente mælken så var man ved at være klar.

Der er en masse teknik i det, men jeg kunne sagtens lave 6 espressoer uden det store problem. Jeg har skummet 1/2 Liter mælk i en omgang uden den løb tør for damp, det tager bare lidt længere tid. Men 4 kopper mælkedrik er (imo) Silviaens grænse. Så skal man op i en HX maskine, så skal man enten kigge efter en brugt eller en Oscar.

Men igen, glem ikke kværnen i begejstring over den imponerende maskine. For den billigste maskine kan lave kaffe så englende synger, med den rigtige kværn, og den dyreste maskine kan lave kloak vand med en dårlig kværn..

Hilsen Henrik
        Henrik Palshøj

Comment

Hvis jeg skulle ud og købe nyt, hælder jeg lidt mod Mahlkönig Vario, da den ser tilpas nem ud at bruge, så fruen også gider at lave sig en latte, når jeg ikke er hjemme. Samtidig synes den at være nem at omstille til filter- og stempelkaffe (jaja jeg ved godt I siger man skal have flere kværne, men så meget plads kan ikke lige bevilges i køkkenet).
          Med venlig hilsen
          Jesper

Comment

Henrik. Godt valg af kværn... glæd dig Hvordan får du plads til den, var det ikke noget med at den var 1 cm for høj med 400 g hopperen?

Undskyld jeg spammer tråden!!
            Kasper
            Hjemme:
            ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
            La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
            Mazzer Robur E

Arbejde:
            ECM Michelangelo 2grp
            Mazzer Major

Comment

Falckmanden skrev:
              Henrik. Godt valg af kværn... glæd dig Hvordan får du plads til den, var det ikke noget med at den var 1 cm for høj med 400 g hopperen?
              Kasper
              Jeg har præcis 50 cm mellem bordplade til overskab bag baldakin (hvem fanden har opfundet det?) og på den gamle model kræver den 49 cm (incl låg) at tage den lille hopper af, så jeg må tage hopperen af når jeg fylder den, men det er prisen jeg må betale...... Glæder mig meget til den arrivere!

advokaten skrev:
              Hvis jeg skulle ud og købe nyt, hælder jeg lidt mod Mahlkönig Vario, da den ser tilpas nem ud at bruge, så fruen også gider at lave sig en latte, når jeg ikke er hjemme. Samtidig synes den at være nem at omstille til filter- og stempelkaffe (jaja jeg ved godt I siger man skal have flere kværne, men så meget plads kan ikke lige bevilges i køkkenet).
              Ja i den ideelle verden ville man have et dedikeret kaffe køkken med 3-5 kværne, men, men, men, sådan er det bare sjældent Min plan er pt, at sætte min Rocky ud i vores opvarmet skur, til brug for stempel kaffe!!

Hvad angår Vario så har jeg kun hørt rosende ord, det eneste man skal huske på den er, at hvis man tager strømmen fra den (jeg har en kæreste der altid slukker for alt på vægen, jeg bliver sindsyg) så glemmer den den timerindstilling man har programmeret ind i den. Man hvis der er nogle Vario folk på, så må de rette mig hvis jeg tager fejl..
              Henrik Palshøj

Comment

Med lidt held kan du få det her setup ned på 10K, eller måske er det bare et dybere greb i lommen der skal til

Happy hunting.

Kasper
                Hjemme:
                ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                Mazzer Robur E

Arbejde:
                ECM Michelangelo 2grp
                Mazzer Major

Comment

Ja, det ville jo være et kanont setup at kunne starte med

Men der er ikke så meget respons - går ud fra at denne er den samme, men der er ikke så meget respons fra sælger (men man har jo også hørt om at folk holder ferie i denne tid).
                  Med venlig hilsen
                  Jesper

Comment

Working...
                  X