Kvalitetsbevidst kafferisteri med unik placering ved Kronborg Slot. Få en god kaffeoplevelse hos Strandvejsristeriet og shop kaffebønner, udstyr mm. online.
/Nicolai
Expobar Brewtus II
Macap MC4 stepless
Gaggia MDF
Heartware Precision
Izzo tamper custom made konveks 58,4mm
Ingen grønne bønner ;P Og det er ret dyrt - omkr. 200,-/kg for ristede ;P
Men interessant
Sort som en panter, sort som slanter
Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
Sort som piloten I en Tie Fighter
Sort som pletterne på Pongo
Sort som alle andre end Tintin I Congo
Sort som en afro, så sæt den kaff' på!
Jeg saa det som ironi da jeg laeste det foerste gang. Men hvis du mener 200 kr kiloet for god ristet kaffe er dyrt maa du da meget gerne fortaelle hvor du handler ; )
Jeg tager mig selv i ofte at betale omkring 250-300 pr. kg.
Men om kaffen er god paa det naevnte risteri maa den naermeste fremtid vise.
Jeg forventer da heller ikke, at han svarer.
Men i 2008 købte jeg også udelukkende ristet kaffe der kostede mere end 200,-/kg.
Dengang jeg handlede hos Risteriet var det heller ikke billigere, med mindre det var grønne bønner.
Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
Compak K10 Fresh
Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista
Philips Café Gourmet Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3 Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor
Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann
Så lige denne gamle tråd - hvis I bor i Nordsjælland, så bør man unde sig selv at besøge Strandvejsristeriet (ligger inde på Kronborg Slot). De flyttede til større lokaler i sensommeren, og har i dag et fantastisk risteri og kaffe butik.
Normalt møder du Peter eller Mille (2 af de 3 ejere) i butikken - både service og håndværket er i absolut topklasse. Peter rister med en kombination af stor entusiasme og perfektionisme, og Mille modtager alle med et smil og super service. En af de fede ting ved risteriet/butikken, er at der bliver ristet i samme lokale - Peter fortæller gerne om riste teknik etc.
Jeg bestildte en espresso og en kop sort kaffe. Den første helt klare fejl og indtryk var et ikke særlig godt håndværk.
Der blev slået på portafiltret med stor entusiasme da der skulle brygges espresso og den løb alt for hurtigt. Det virkede som det slet ikke blev registreret, da maskinen var sat på fast program og baristaen giv væk fra maskinen da skudet var sat over. Det betød så også at der gik over 2 min fra den var slukket til den blev serveret, fordi hun var begyndt på min sorte kaffe og virkede til at have glemt alt om den.
Espressoen var sur, og bitter og manglede sødme. Samtidig var den alt for vandet efter at være for lang. Jeg tog to små slurke af den og det var så det. Jeg blev spurgt om jeg ville have mere af den mens jeg ventede på den sorte kaffe, jeg svarede nej og det var så det, ikke noget med hvorfor jeg havde efterladt det meste af den.
Den sorte kaffe. V60 den blev brygget med en hæld og vent, hæld og vent teknik. Det bevirkede at den var utrolig tynd. Jeg brygger selv V60 og Kalita så det er ikke fordi jeg er med på den mere rene smag. Koppen var tynd og manglede smag og lidt kakao bitterhed bagved, men den var samtid så tynd så den sødme jeg sådan set tror var i bønnerne var slet ikke til stede i koppen. Jeg smagt 3 mundfulde og spurte min kæreste om hun ville smage. Så smed jeg kaffen ud. Bagefter sad vi så begge i bilen med en dårlig kaffe smag i munden.
Dette er ikke et spørgsmål om smag mellem lystristet vs mellemristet osv. Det var det basale håndværk der ikke var på plads
Jeg håber virkelig at jeg havde en uheldig tur, det kan så også bare være at det er et udtryk får hvad der kan ske når der ikke er konkurence.
Comment