Opslag

Collapse
No announcement yet.

Søges i Wien

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Søges i Wien

Jeg tager til Wien i nogle dage på mandag, og det vil jo selvfølgelig være glimrende, hvis jeg kan få en adresse på et sted, hvor jeg kan få et dagligt kaffefix. Jeg skal bo på Radisson, som ligger helt inde i centrum.

Kvaliteten skulle vist generelt være ok i Wien. Så vidt jeg husker kaffehistorien skulle det faktisk være i Wien, man åbnede de første kaffebarer og begyndte at tilsætte mælk til kaffen. Kaffen man brugte var blevet efterladt af tyrkiske soldater, som var flygtet ud af byen. Det kan dog være jeg forveksler Wien med en anden by.

Men er der nogle, som har erfaringer med nogle gode kaffebarer i Wien?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Søges i Wien

Jeg har hørt samme historie. Tror det var på CoffeeGeek podcasten. Jeg tror nu aldrig at de tyrkiske soldater nåede ind i byen, så kaffen blev nok rettere fundet på slagmarken uden for Wien.
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Re:Søges i Wien

Ja, det er nu min sidste aften i Wien, og jeg er ikke nået forbi nogle kaffebarer. Lidt research på TooMuchCoffee lærte mig, at Mocca Club, nok er noget af det bedste man finder, men at det efter stifteren er tråd ud af geschäsften, er gået ned af bakke med kvaliteten.

Til gengæld har jeg her til aften været en tur forbi Sacher Hotel/Sacher Café, som serverer den originale, legendariske Sacher Torte. Dette er en himmelsk chokoladetærte! Den består af en lækker, svampet chokoladekage, som har et tyndt lag af noget frugt-pure agtigt halløj, som giver en fantastisk syrlig kontrast til den søde chokolade kage og det tykke lag bitre mørke chokolade, som hele kagen er dækket af! MMMMmmmmm MUMS!!!

Den dobbelte espresso (som viste sig at være en meeeeget lang lungo), som jeg fik til snakker vi ikke om. Men I skal da ikke snydes for et billede af denne herlighed... (selvom det er et elendigt billede. Bedre billeder findes naturligvis på ovenstående link)
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Søges i Wien

Jeg vil lige opdatere denne gamle tråd.

Efter et besøg i Wien, undrer det mig at der ikke er flere beskrivelser af kaffesteder i denne fantastiske by.

Jeg kom der ned uden de store forventning, hvad angår kaffen. Jeg blev meget overrasket, Wien har et utal af kaffebarer der alle kan levere varen. Kaffen har en meget lang historie i byen og fylder derfor også rigtig meget.

Jeg besøgte nogle få steder, dog uden at være imponeret, deriblandt hotel sacher. Den sidste dag fandt jeg meget tilfældigt en guide til kaffe steder i Wien. Byen var fyldt med kaffebarer. Bogen beskriver alle barer meget detaljeret, hvem der har ristet deres bønner, hvilke/hvilken maskine de brygger på, samt hvilken kværn de bruger. Den beskriver i alt 74 kaffebarer der er et besøg værd. I blandt er enda et kaffe museum.

Jeg har købt bogen med hjem, og skulle man have interesse i at komme til Wien og drikke kaffe, kan man evt. Låne den bog, eller studere hjemmefra.

Comment

Jeg brugte lige søgefunktionen for at se om nogen havde været på kaffemuseet i Wien.

Jeg har en FB gruppe for min engelske riste-podcast og der anmoder kaffefolk fra hele verden ... altid sjovt at se hvad de er for nogen (plus jeg scanner for irrelevante/spammers).

Nu var der lige en fra Østrig - og han arbejder på et kaffemuseum. Så det søgte jeg lige frem for at se hvad gik ud på. Lader til at fokus er "Viennese coffee house culture", espressomaskiner ... og gamle håndkværne.

http://www.kaffeemuseum.at/en/index.html
          Last edited by Kaffe T; 16. December 2017, 11:46.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Comment

Working...
          X