Opslag

Collapse
No announcement yet.

Dine espressokaffe-favoritter

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Dine espressokaffe-favoritter

- Ku` godt tænke mig at høre om jeres absolutte espressokaffe-favoritter (færdigristede bønner).

Jeg kunne tænke mig at opdele det i 2 dele:

1. Bønner købt i supermarkeder o.lign (håber ikke det er alt for \"kitched\" her i forummet :laugh

Og/eller:

2. Bønner købt i deciderede kaffebutikker (fysiske -som internet-butikker).

Selv synes jeg faktisk at Peter Larsens øko-espressokaffe (fås i mange supermarkeder) til henved 30 kr. pr. 200 gr. er VIRKELIG GOD (og dyr - sidst fandt jeg den dog på bud 8 kr. billigere :P ).

Jeg har også smagt en espressokaffe fra www.kaffe-mekka.dk, der var virkelig god. Husker dog desværre ikke navnet.
    Men har umiddelbart tænkt mig at vende mere tilbage til net-butikkerne også

Ellers har jeg hidtil gjort det en del i grønne kaffer fra både kaffe-agenterne.dk og fra kaffe-mekka.dk, men da jeg kun har ovnen at smide dem i, tror jeg faktisk, at jeg vil til at gå væk fra dem. Resultatet blver lidt for svingende, synes jeg (desuden gi`r det en farlig masse røg i køkkenet - ikke sagen for en astmatiker hmy
    - Har skam også spekuleret i dedikerede kafferistere, men er nok på vej væk fra de tanker igen
    Så derfor er jeg altså også ekstra interesseret i at høre om jeres erfraringer med de færdig-ristede espresso-bønner :P )
    Ordet er frit :cheer:

Reine espressokaffe-favoritter

de eneste to jeg har brugt selv pt er

tcc espresso blend som jeg syntes smager fantastisk jeg har bare en tendens til at overextracte på dem så jeg laver for mange bitre shots.

Kontra Espresso/Latte blend som jeg lige pt rammer rimelig godt med en Latte kæmper stadig lidt med espresso delen.

Men som sagt er ikke nogle god baseline arbejder stadig på at lære det.

Comment

Nu er jeg ikke den store espresso drikker, og haver ikke den store erfaring med hvad jeg skal gå efter men...

Jeg drikker en hel del lattes :woohoo:

Jeg har prøvet kaffe fra:
      Risteriet : Uno og Duro (tror jeg den hed)
      Kontra : Latte Blend
      Kaffe-agenterne: Latte Blend
      TCC : Espresso Blend (de har kun en!)

Den fra TCC købte jeg så sent som i dag, og må sige at det er klart den mest spændende af dem alle for mit vedkommende. Måske lod jeg mig påvirke af den rare tekst der står på pakken:

Fyldig, olieret og cremet. Sødmefuld og frisk. dybe noter af marcipan og chokolade med topnoter af blåbær.
      Jeg er ikke ekspert inde for cupping, men den lød dælme lækker, og smagte helt kanon, uden nogen som helst bitter eftersmag.

Nu blev jeg sikkert også lidt præget af, at det var mit første besøg hos TCC, og blev betjent af Casper Engel Rasmussen

TCC er en overdrevet cool lille cafe, der desværre ligger i en gade hvor der handles en del hash og andre skumle ting.

Efter TCC\'s kaffe må det være Kontras Latte Blend, hvis jeg skal have en stærk Latte, og ellers vil jeg vælge Uno fra risteriet, som jeg ikke lige kan sætte en finger på hvad det er der er med den.

Casper oplyste mig iøvrigt om, at de ristede bønner IKKE må komme i køleskabet. Bønnerne får fugt, og trækker smag ud af andre varer i køleskabet, samtidigt med at de selv ændrer smag. De skal blot opbevares et tørt mørkt sted (som jeg husker det...).

Casper sagde også, at han synes kaffen var bedst, hvis man ventede ca. 14 dage med at bruge bønnerne efter de er ristet. Han mente de var allerbedst ca. efter 3 uger. Jeg kan ikke huske om han sagde kaffen blev mindre bitter eller mindre sytrlig, i forhold til at bruge bønnerne for tidligt.

Til Casper (hvis du læser med) - Håber jeg har gengivet dine råd korrekt Og tak for hjælpen, jeg vender helt sikkert tilbage igen, på trods af den slemme gade
      ECM Synchronika
      Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity

Comment

amarone wrote:
        - Ku` godt tænke mig at høre om jeres absolutte espressokaffe-favoritter.

1. Bønner købt i supermarkeder o.lign (håber ikke det er alt for \"kitched\" her i forummet :laugh
        Som du selv er inde på så kan man få Peter Larsen kaffe i de fleste super markeder, men skal dog lige holde et vågen øje med riste datoen man kan sagten sresikere at det er noget gammet skidt :X

amarone wrote:
        2. Bønner købt i deciderede kaffebutikker (fysiske -som internet-butikker).
        Jeg er helt kart til TCC\'s kaffer men Risteriet og agenterne har altså også mange gode ting på programmet.
        Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Halløøøj :laugh: - det ser ud til, at der er enighed over hele feltet om, at man får super-espessokaffe fra TCC :P
          Jeg har endnu aldrig - før nu - hørt om dettet sted (sorry, man lærer jo hele tiden :lol.
          Men jeg har ikke via en Google-søgning fundet nogen adresse el.lign.
          Nogen hjælp?
          (Sender de kaffe ud af huset? Netbutik? Beliggenhed o.s.v?)

Har set, at jeg vist ikke har postet spørgsmålet i det helt korekte forum, men håber lige, at det skralder an alligevel )

Comment

TCC
            Miss Silvia m. Manometer & PID
            Rocky SD
            Xpressivo Barista stamper
            Behmor 1600

Comment

amarone wrote:
              Halløøøj :laugh: - det ser ud til, at der er enighed over hele feltet om, at man får super-espessokaffe fra TCC :P
              Jeg har endnu aldrig - før nu - hørt om dettet sted (sorry, man lærer jo hele tiden :lol.
              Men jeg har ikke via en Google-søgning fundet nogen adresse el.lign.
              Nogen hjælp?
              (Sender de kaffe ud af huset? Netbutik? Beliggenhed o.s.v?)

Har set, at jeg vist ikke har postet spørgsmålet i det helt korekte forum, men håber lige, at det skralder an alligevel )
              http://www.coffeecollectiveshop.dk/shop/frontpage.html som Hjalle linkede til 1 sek. tidligere:P
              Fortid
              La Marzocco GS3
              Casadio Macinadosatore Istantaneo
              Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
              Pullman/Synesso ridgeless
              Bumper TS
              Motta Knockbox
              Nutid
              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
              French Press-Bodum 4 cup

Comment

No. 1 de sidste 2 måneder: TCC espressoblend, må så bare lige få dem ud af køleskabet hvor jeg altid bevarer mine bønner hmy:

Fra mere alm. butikssalg synes jeg at Starbucks espressobled som kan bl.a. kan købes i Mad & Vin, bunden af Magasin og selvfølgelig i lufthavnen i deres egen café, er ganske god, flot crema, fyldig krop, og masser af sødme/karamel smag
                Elektra Microcasa a Leva
                Demoka-Minimoka kværn
                RB 49mm short ball i træ/stål
                MokaMaster fra VEV-Vicano ita.
                Don Pedro-vaacum kaffebrygger (Bodum
                )

Comment

DenSorteSpejder wrote:

TCC er en overdrevet cool lille cafe, der desværre ligger i en gade hvor der handles en del hash og andre skumle ting.

bliver en super gade når de er færdige , det gode ved at parkere der at altid at politiet kører forbi med en halv times mellemrum så man ved den er i fred , dog skal man ikke parkere for tæt på pusher kaj\'s harley ved bænkene

Comment

ok, jeg vidste ikke lige at jægersborggade var så heftig en gade...:blink:
                    når jeg har været der, bliver jeg altid overrasket over hvor mange tjekkede mennesker der er, men de er måske på besøg i TCC.

jeg synes Miscela Uno fra Risteriet er en kanon espresso bønne, faktisk bedre end TCCs espressoblend, synes jeg. kaffeagenterne har lavet en espressoblend sammen med dette forum (espressobar)- og det er en suveræn blend.

og så vil jeg lige slå et slag for det italienske supermarked Supermarco, der ligger ved Fisketorvets shoppingcenter i københavn. De har masser af forskellig kaffe, malet, hele bønner, pods og også et fint lille espresso/tilbehør udvalg.
                    hvis ikke det frister, kan man nemt blive fristet at alle de andre italienske lækkerier : pålæg, is, olier, nylavet pasta, pesto, kager, øl, vin og meget meget mere.
                    Mazzer Mini Electronic A
                    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                    Gene Café kafferister
                    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                    Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

nå ja, supermarkeds bønner...

jeg købte selv espressobønner i superbrugsen, ca 25kr for 250g, den er hæderlig.
                      og magasin har deres egen espressobønne, ofte på tilbud. synes dog den er lidt for syrlig til min smag.
                      jeg synes espressoblends, diverse steder fra, er ekstremt meget bedre end supermarkeds bønner, der ofte er ristet laaang tid i forvejen. Til gengæld er de meget, meget dyrere.

det er en af årsagerne til at jeg selv rister. en Imex rister koster vist ikke mere 1000kr, og så er det hyggeligt og bare superfedt at riste selv :lol:
                      Mazzer Mini Electronic A
                      TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                      Gene Café kafferister
                      Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                      Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Min farvorit indtil videre er helt sikkert The Coffee Collective espresso, den med Adado Yirgacheffe, som de pt ikke kører med.

På en tæt anden plads kommer TCCs espresso med Harar, den de pt. kører med.

På 3. pladsen har kommer Square Mile Coffee Roasters WBC Espresso, som desværre nu er udsolgt. - Jeg nåede kun lige akkurat at lære den at kende, og jeg kunne derfor godt forestille mig at jeg med tiden kunne får mere ud af den, således at den for alvor kunne konkurrere om de to to første placeringer.

På 4. pladsen kommer Miscela Organica fra Risteriet. Det er lidt tid siden at jeg har drukket den, for de sidste par gange jeg har været forbi, har den været udsolgt. - Jeg ville dog godt se en lysere ristning af blandingen.

På. 5. pladsen kommer Kontra Coffees Espresso. Kan ikke lige huske hvad den hedder. De har lidt forskellige blends.

På 6. pladsen kommer Miscela Uno og Miscela Bacca, også fra Risteriet.

Jeg har ikke drukket supermarkedsblandinger, herunder Lavazza og Illy siden mine Krups dage, men jeg kunne forestille mig at Illy slet ikke ville være så skidt frisk - Problemet er så bare at den er umulig at få frisk. - Se det her shot: http://www.flickr.com/photos/coffeeg...n/photostream/
                        Mvh Morten

--------------------
                        Lelit Bianca
                        Mazzer Major Electronic
                        Mahlkönig Vario
                        Hario V60
                        Hario 3 kops Siphon
                        Hario Skerton

Comment

Nå, men jeg kan se, at jeg ikke kommer uden om at prøve espresso`en fra TCC :P.
                          - Men helt billig er den jo trods alt heller ikke, synes jeg nok
                          Men man har jo set det før: Kvalitet koster
                          Og Supermarco må jeg bestemt også prøve.
                          Om et par måneder skal jeg en tur med arbejdet til staden i nogle dage. Der sku` blive tid til at aflægge et par besøg :P :P :P

Men bare så`n for sjov: Er der nogen her, der har smagt øko-espresso`en fra Peter Larsen og ka`/vil fortælle, hva` de synes om den? - Og måske også kan sammenligne den/smage den op mod TCC-espresso`en?
                          Det ku` være sjovt at høre om :silly:

Comment

amarone wrote:
                            Men bare så`n for sjov: Er der nogen her, der har smagt øko-espresso`en fra Peter Larsen og ka`/vil fortælle, hva` de synes om den? - Og måske også kan sammenligne den/smage den op mod TCC-espresso`en?
                            Jeg fik en lille prøve hele bønner til Wonderful Coffee, hvor den absolut ikke sagde mig noget overhovedet. Den virkede også ret gammel.

Nede i min lokale føtex, har de den nogen gange, og de friskeste Peter Larsen kaffer de har pt er, så vidt jeg husker, pakket den 18 august, og det er for så vidt ok. - Om pakkedato, så også betyder ristedato i det her tilfælde, er et godt spørgsmål. - Måske man skulle høre Peter Larsen ad.
                            Mvh Morten

--------------------
                            Lelit Bianca
                            Mazzer Major Electronic
                            Mahlkönig Vario
                            Hario V60
                            Hario 3 kops Siphon
                            Hario Skerton

Comment

amarone wrote:
                              Jeg har prøvet PL espresso et par gange, jeg syntes det er temlig syrlig i forhold til TCC, jeg har lidt på fornemmelsen at den re \"designet\" til at skule ha noget sukker og måsk eogså noget mælk, under alle omstændigheder syntes jeg ikke specielt godt om den rent.
                              Men som med alt andet kaffe så er riste datoen vigtig, hvis man kan få finger i frisk Peter Larsen kaffe er den rimelig.
                              Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Working...
                              X