Opslag

Collapse
No announcement yet.

vakuum-kaffebrygger, problemer

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• vakuum-kaffebrygger, problemer

Hej, ville høre om nogle af jer kaffeelskere laver kaffe på en vacuumkaffebrygger, f.eks. Santos fra Bodum?? Selv har jeg forgængeren \"Don Pedro\", vist nok også produceret af Bodum i de gamle dage. De er fuldstændig ens.
    Jeg købte den i sommers på et loppemarked.

Når vandet er kogt op i overdelen og blir blandet med kaffen, dannes der selvfølgelig undertryk, vacuum, i kanden, herefter kanden tages af blusset, og vandet/kaffen blir suget tilbage i kanden. Her opstår så mit problem, kaffegrumset lukker næsten 100% tæt omkring den lille fjeder-prop, som skal holde grumset oppe i overdelen. Den har små kanaler som vandet/kaffen kan løbe ned og tilbage igennem til kanden.

Det er fuldstændig ligemeget om jeg kværner groft eller fint, grumset fløjter lige ned og lukker af, fatter simpel hen ikke hva jeg gør forkert, det skulle jo fungere :huh:
    Det virkede faktisk aller første gang jeg prøvede og jeg har ikke ændret på en fis, alligevel er det efterfølgene gået galt inch:

Hvis I har nogle erfaringer omkring dette og evt. en idé til hvad man gør bedst ville jeg bli super glad
    Mvh. Jannik
    Elektra Microcasa a Leva
    Demoka-Minimoka kværn
    RB 49mm short ball i træ/stål
    MokaMaster fra VEV-Vicano ita.
    Don Pedro-vaacum kaffebrygger (Bodum
    )

Re:vakuum-kaffebrygger, problemer

Vil umiddelbart tro at din kværn ikke kværner ensartet nok ... så der kommer kaffestøv med.

Du kunne evt prøve at si kaffen ... bare for at se om der er meget forskel på kornstørrelsen.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
      Vil umiddelbart tro at din kværn ikke kværner ensartet nok ... så der kommer kaffestøv med.

Du kunne evt prøve at si kaffen ... bare for at se om der er meget forskel på kornstørrelsen.
      Ja det kunne man tro, men den gør det samme med forkværnet kaffe, altså fra div producenter
      Har fundet en side på nettet: http://www.coffeekid.com/coffee/vacpots/vacpotfaq
      Den vil jeg lige læse igennem... Tak for svar ellers
      Elektra Microcasa a Leva
      Demoka-Minimoka kværn
      )

Comment

Så er problemet måske løst, ud fra hvad jeg kunne læse mig til, så har jeg åbenbart taget kanden for hurtigt af blusset, troede kaffen ville bli brændt. Men 1 til 3 minutter skal der til får kanden tages af, og så virkede det sku. Den tid gør måske at den kværnede bønne udvider sig lidt og ikke stopper tilbageløbet?! :huh:
        Nu virkede det i hvertfald
        Elektra Microcasa a Leva
        Demoka-Minimoka kværn
        )

Comment

Najs ...
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

Comment

Jeg bruger selv min Santos meget, den giver en super blød kaffe, som uden problemer slår selv de bedste stempelkander jeg har brygget.

Et rigtigt godt råd er at kværne kaffen lidt finere end til stempel, eftersom vandet ikke har kontakt med kaffen så længe som i stempelkanden.

Jeg hælder altid kogende vand i kedlen, som jeg lader falde til ca 90grader inden jeg sætter kolben med kaffen i. Ved at gøre det så slipper du for at det første vand der kommer i kontakt med kaffen ikke er varmt nok, samt at tiden på blusset bliver væstenligt formindsket, isæt hvis det er en glaskeramisk kogeplade du bruger.

Når vandet er trukket op i kolben, skal du lade den koge videre i 1 1/2min (det er en smagssag) og så skulle kaffen grene trække ned i kedlen i løbet af ca 1min.
            Administator på espressobar
            Izzo Alex Duetto
            Toper Cafemino
            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
              Jeg bruger selv min Santos meget, den giver en super blød kaffe, som uden problemer slår selv de bedste stempelkander jeg har brygget.

Et rigtigt godt råd er at kværne kaffen lidt finere end til stempel, eftersom vandet ikke har kontakt med kaffen så længe som i stempelkanden.

Jeg hælder altid kogende vand i kedlen, som jeg lader falde til ca 90grader inden jeg sætter kolben med kaffen i. Ved at gøre det så slipper du for at det første vand der kommer i kontakt med kaffen ikke er varmt nok, samt at tiden på blusset bliver væstenligt formindsket, isæt hvis det er en glaskeramisk kogeplade du bruger.

Når vandet er trukket op i kolben, skal du lade den koge videre i 1 1/2min (det er en smagssag) og så skulle kaffen grene trække ned i kedlen i løbet af ca 1min.
              Ja den er nemlig rigtig god kaffe man kan brygge på en vacuumkande, undrer mig at den ikke er mere udbredt, nok fordi stempelkanden er så hyped for tiden.

Selv har jeg først fået øjenene op for den her i sommers selvom jeg har været inde i kaffemekkaet en del år efterhånden.

Men du kværner så din kaffe et sted mellem stempel og kaffemaskine kan jeg forstå?!

Jeg lod den stå og \"koge\" i toppen 1 min. igår, det er det næste jeg vil prøve af, altså tiden hvor kaffen trækker i toppen
              Elektra Microcasa a Leva
              Demoka-Minimoka kværn
              )

Comment

JkMa wrote:
                Men du kværner så din kaffe et sted mellem stempel og kaffemaskine kan jeg forstå?!
                Jeps, en \"kende\" finere end stempel, som jeg i øvrigt maler meget groft.
                Det er dér, jeg syntes at kaffen bliver bedst, men smag og behag er jo forskelligt.

Jeg fik også først øje på vakumbryggeren her til sommer, da jeg ikke fik lov til at forlade Kaffeagenterne uden at have købt én... :P
                Administator på espressobar
                Izzo Alex Duetto
                Toper Cafemino
                Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
                  JkMa wrote:
                  Jeps, en \"kende\" finere end stempel, som jeg i øvrigt maler meget groft.
                  Det er dér, jeg syntes at kaffen bliver bedst, men smag og behag er jo forskelligt.

Jeg fik også først øje på vakumbryggeren her til sommer, da jeg ikke fik lov til at forlade Kaffeagenterne uden at have købt én... :P
                  Forresten Roed,
                  min erfaring med dosering af kaffe er, ved kværningsgrad der ligger mellem stempel og kaffemaskine, ca. 7 gr. pr. kop. Hvor meget doserer du? Mvh. Jannik
                  Elektra Microcasa a Leva
                  Demoka-Minimoka kværn
                  )

Comment

Jeg sad lige og læste denne her tråd, igen, da jeg lige har fåret finger i en Bodum Santos (godt nok kun til låns)og så var det jeg kom i tanke om de udtaelse, fra den kære Holger Bech Nielsen, som jeg ikke rigtig har kunne se poinen med før nu: \"Even vacuum is complicated!\"
                    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

EPO wrote:
                      Jeg sad lige og læste denne her tråd, igen, da jeg lige har fåret finger i en Bodum Santos (godt nok kun til låns)og så var det jeg kom i tanke om de udtaelse, fra den kære Holger Bech Nielsen, som jeg ikke rigtig har kunne se poinen med før nu: \"Even vacuum is complicated!\"
                      LOL - måske han også har bøvlet med at få sin vakuum bryg til at fungere optimalt?
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg kan i hvertfald fortælle, at min vakuum brygger fungerer perfekt nu og laver dejlig kaffe, tror ikke stempelkanden kommer frem forløbig. Det er sku også sjovt at se processen med at vandet koger op og suges ned igen efter kanden tages af varmen
                        Elektra Microcasa a Leva
                        Demoka-Minimoka kværn
                        )

Comment

JkMa wrote:
                          Jeg kan i hvertfald fortælle, at min vakuum brygger fungerer perfekt nu og laver dejlig kaffe, tror ikke stempelkanden kommer frem forløbig. Det er sku også sjovt at se processen med at vandet koger op og suges ned igen efter kanden tages af varmen
                          Jeg synes, at det eneste problem ved sådan en vakuumbrygger er, at den fylder så hulens meget Kan man få én der kan klappes sammen?

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

Comment

Ja, de fylder meget. Jeg havde en Bodum Santos, men den gik i stykker.

Der er også andre fabrikater, men jeg har ikke set nogen af dem i Danmark. Yama, Cona og Hario er de oftest nævnte. Hvad angår Hario og Yama, så er jeg ret sikker på at de føres i forskellige størrelser.
                            Mvh Morten

--------------------
                            Lelit Bianca
                            Mazzer Major Electronic
                            Mahlkönig Vario
                            Hario V60
                            Hario 3 kops Siphon
                            Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
                              Ja, de fylder meget. Jeg havde en Bodum Santos, men den gik i stykker.
                              Forsøgte du at klappe den sammen?

La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter

Comment

Working...
                              X