Opslag

Collapse
No announcement yet.

Americanos

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Americanos

Hejsa

Jeg har aldrig rigtig fået slået hul på mit forbrug af americanos, men nu skal det være - blandt andet fordi jeg falder grædende i søvn hver aften over hvor elendig min kværn til stempel er.

Men jeg skal lige have noget på plads. Udgangspunket er en espresso blødet op med vand, men hvilke bønner bruger i? En gammel blog fra TCC beskriver hvordan de har haft held med af bruge lydristede bønner, som de ellers ville bruge til stempel - link - men hvilke bruger i?

En anden ting er forholdet mellem vand og espresso. Nogle bud?

Kan det passe jeg engang så Casper Engel skimme toppen for at fjerne cremaen, lidt som man gør ved stempel, jvf Roed\'s video?
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Re:Americanos

Hej risbrix,

Jeg har fået Kariaini Kenya AA Top og Finca Vista Hermosa hos dem som Americano.
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Jeg har ikke et entydigt bud på bønnnerne...jeg selv har ofte brugt mine blends. Men de gængse til stempel vil jeg tro er mindst lige så gode...men nok bedre.

Jeg plejer (jvf et tip fra Risteriet) at skyde en espresso ned i det varme vand - og ikke vand oveni espresso\'en. Det giver den forskel at crema\'en lægger sig fint på Americanoen - og det er da den helt andet boldgade end at tage skummet af Americanoen.

Jeg vil tro jeg har 60-70% vand i....
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Meget godt fif der Det skal jeg lige ud og prøve...

Jeg prøver også lige at måle efter hvor meget vand jeg egentlig har i.
        Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Det er rigtigt at Casper Engel også skimmer sin americano, eller ialtfald har gjort.

Jeg laver ikke særlig mange americanos, men når det sker, syns jeg at en lys og lækker Kenya giver en fantastisk kop. Har også haft held med at lave noget drikkeligt med en mellemristet Yirgacheffe.

Jeg hælder vandet i efterfølgende, hvorfor ved jeg ikke...
          Administator på espressobar
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino
          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Jeg tænker americanos som almindelig kaffe, og der synes jeg ikke div. blends er så gode. Det bliver for \"beskidt\" hvis I forstår. Bevares. Det smager fantastisk alligevel, men det er en helt anden oplevelse end f.eks. en Kenya Gethumbwini (genialt)...
            Sort som en panter, sort som slanter
            Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
            Sort som piloten I en Tie Fighter
            Sort som pletterne på Pongo
            Sort som alle andre end Tintin I Congo
            Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Working...
            X