Opslag

Collapse
No announcement yet.

Guide til mokkakanden

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Guide til mokkakanden

Nu har James Hoffman igen lavet en guide til kaffebrygning. Jeg har selv været på udkig efter en mere dybtegående guide om bl.a. formalingsgraden til mokka-brygning. Som jeg havde uddraget fra forskellige diskussioner om formalingsgrad, ligger mokka et sted mellem stempel og filter. Dette synes jeg også, giver mening i forhold til brygtiden. Derudover påpeger Hoffman også nødvendigheden af den grovere formaling i forhold til espresso pga. trykket. En mokkakande kan kun kan levere omkring 2 bars tryk. Trykket hvormed vandet presses op gennem kaffen, er altså lavere end espresso, og formalingsgraden skal ligeledes være tilsvarende grov. Ved en espressoformaling til en mokkakande vil man opnå en bitter og overekstraheret kop.
    Jeg synes til tider det kan være svært at styre temperaturen på mokkakanden, men vha. denne teknik synes jeg resultatet er blevet bedre og meget mere kontrolleret, hvilket resulterer i en yderst velsmagende kop. For at have baglandet i orden er guiden lavet med udgangspunkt i Stumptown Coffee Roaster\'s guide, så her følger lige begge links:

www.jimseven.com
    stumptowncoffee.com

I øjeblikket sidder jeg og venter på en TCC testerpakke. Mon ikke en mørkristet Idido vil gøre sig godt i kanden

Venlig hilsen
    Ole Haubjerg

P.s. i øvrigt er det ikke det eneste interessante indslag på bloggen http://www.jimseven.com/
    Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
    Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

Re:Guide til mokkakanden

Jeps. Det er en interessant guide.

Jeg lavede også et indlæg om teknikken for at par uger siden, og har brugt teknikken flittigt. - Jeg lagde dog nok mit indlæg i en forkert sektion i forummet. - Burde vel være i kaffeforummet som dette indlæg.

Mit forrige indlæg. Skriver også lidt om oplevelsen.
    http://www.espressobar.dk/index.php?...=16922&catid=3
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Okay. Det var nu ikke fordi jeg følte et behov for at oprette endnu en tråd, men havde ikke lige set din Jeg har nu også prøvet en mørkristet Idido, og må virkelig sige, den gør sig godt. Som du beskriver synes jeg man får en større mundfylde med kanden, og konsistensmæssigt minder mokkaen også i højere grad om espresso end stempel? Alt i alt er jeg glad for kanden, men leder stadig efter den rette Vibiemme Domobar med sorte sider til at klæde min Ascaso I1 kværn.. (lidt off topic dog)

Comment

Ole wrote:
        Nu har James Hoffman igen lavet en guide til kaffebrygning. Jeg har selv været på udkig efter en mere dybtegående guide om bl.a. formalingsgraden til mokka-brygning. Som jeg havde uddraget fra forskellige diskussioner om formalingsgrad, ligger mokka et sted mellem stempel og filter. Dette synes jeg også, giver mening i forhold til brygtiden. Derudover påpeger Hoffman også nødvendigheden af den grovere formaling i forhold til espresso pga. trykket.
        Hej Ole,

Tak for de spændende links.

Mht. formalingsgrad, forstår jeg ikke helt logikken i det du skriver: filterkaffe brygges da ved lavere \"tryk\" og længere gennemløbstid end mokka kanden? Og dermed skulle formalingsgraden vel også ligge et sted *mellem* filter og espresso, ikke? Eller er jeg helt galt på den?...:huh:

Comment

Hej Moca Fan
          Det er godt du kan bruge dem! Prøv at se linksene igennem. Førhen var jeg også overbevist om, at mokkakanden skulle bruge en meget fin formalingsgrad (ala espresso), da brygmetoden oftes forveksles med espresso.
          Det væsentlige ved formalingsgraden er dog brygtiden. Stempel har den længste brygtid (typisk 4 minutter), og skal derfor bruge den groveste formaling. Ved filter brygning har vandet kontakt med kaffen i kortere tid, og derfor en finere formalingsgrad. I sidste ende espresso, med en brygtid på omkring 25 sek. På denne måde ligger mokkakenden altså et sted mellem filter og stempel i henhold til brygtiden.
          Håber det giver mening!

Comment

Hej Ole,

Tak for uddybningen. Der hvor kæden hopper af for mig er argumentet om \"brygtiden\": denne er jo *længere* for filter brygning end for moca pot (mokkakanden). For filter er det typisk et sted mellem 4-6 minutter der anbefales, mens min moca pot brygger færdigt på lige under 2 minutter (dejlig 9 koppers model). Og her er det så at jeg tænker, at både tryk *og* brygtid burde indikere formalingsgradsrækkefølge hvor moca pot ligger et sted *mellem* espressoformaling og filter formaling. Trykrækkefølgen er Espresso -> moca pot -> filter. Og brygtidsrækkefølgen er også Espresso -> moca pot -> filter.

Jeg er helt med på at man ikke skal bruge meget fin formalingsgrad som til espresso, og det stemmer også fint med logikken i ovenstående mht. tryk og brygtid. Dog virker det intuitivt rigtigt at bruge en anelse finere formaling end til filter, så vidt jeg forstår argumenterne. ;-)

Så vidt teori - Nu skal der eksperimenteres lidt i weekenden!

Comment

Jeg er helt på din side Moca fan . Jeg vil også bruge en formaling mellem espresso og filter. Se i øvrigt her for endnu en guide:

GimmeCoffe Moka Pot Guide
              Udstyr
              Rancilio Silvia
              Mahlkönig Vario

Comment

Det var så lidt, selv om det måske mere var et oplæg til videre tests og eksperimenter. Men på den kant kan vi ikke være mere enige (som det endegyldige svar til alt...): Smagen er det, der tæller.
                Jeg synes dog jeg har brygget meget godt kaffe med en relativ grov formaling. Grovere end jeg troede om ikke andet? Det begyndte jeg med, efter jeg så James Hoffmans video. Men igen, prøv dig ad her i weekenden.
                Held og lykke

Comment

Jeg faldt forresten lige over denne guide. Ser ud til at der popper en masse af den slags \"brew guides\" op fra fantastiske risterier og cafeer som Stumptown, Intelligentsia, Gimme, Ninth St. Espresso, osv. Et meget væsentligt tiltag i kampen om at skole den brede befolkning til bedre kaffe Keep them coming!
                  http://www.gimmecoffee.com/galleries...art_1_moka_po/

Kilde: http://www.gimmecoffee.com/galleries...art_1_moka_po/

Comment

Tak for input og de gode links! ;-)

Se iøvrigt dette link for en imponerende mængde \"crema\" fra en moca pot:

http://www.youtube.com/watch?v=S8sdW...eature=related

Det lyder som om der bevidst arbejdes med at overfylde kaffefilterholderen for at opnå et lidt højere brygtryk; det kan måske også forklare at den brygger så relativt længe efter den er taget fra varmen....

Om kaffen også smager godt er måske en anden sag, men det ser i hvert fald lækkert ud

Comment

Så vidt mine eksperimenter med hhv. grovere og finere formalingsgrad til mokkakanden/moca pot:

Den grovere ende kan give en \"blidere\" kaffe, men også en kaffe med mindre krop, fylde og nuancer.

Den finere ende (ikke pudder men en del finere end dryp) giver en fyldigere og lidt sødere kaffe med masser af krop, efter min smag. Og den behøver ikke at blive skarp, bitter/brændt.

Ved *for fin* formalingsgrad stopper brygningen som regel midtvejs i processen/og eller kanden skal stå så længe på varmen, at kaffen bliver brændt.

Jeg synes det er vigtigt at IKKE overfylde filteret, bruge friskt forvarmet vand, mellem varme/flamme OG tage kanden af varmen FØR den er færdig, dvs. præcis der, hvor kaffenudløbet begynder at blive skummet i konsistens.

Comment

Working...
                      X