Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kaffe blandinger til mælkebaseret drinks

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffe blandinger til mælkebaseret drinks

Inspireret af indlæg i en en anden tråd om Robusta bønner, spørger jeg her
    efter forslag til blandinger egnet til blanding med mælk: capputino & latté.
    Mine blandinger har tit savnet det der gør den færdige \"drink\" interessant/meget god
    Det ender tit med en ret uinteressant/harmløs blanding uden kant der ikke smager igennem.
    Jeg har ikke forsøgt mig med Robusta, netop pga. rygtet om gummismag og lignende.
    Hvis Robusta anvendes skal den da ristes allene, eller sammen med øvrige bønner ?
    Hvor langt går i generelt med risten når der ristes til espresso/mælkedrinks ?
    Kom gerne med forslag til bønner,blandinger og metoder der har givet jer gode oplevelser.
    Jeg har udstyret, så det er på tide at blive dygtigere, hjælp mig

Izzo Alex Duetto
    Hottop \"P\"
    Mazzer Mini

Re:Kaffe blandinger til mælkebaseret drinks

Golf20 wrote:
    Hvis Robusta anvendes skal den da ristes allene, eller sammen med øvrige bønner ?
    Alle bønner skal ristes hver for sig!
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
      Golf20 wrote:
      Alle bønner skal ristes hver for sig!
      Kan man godt sige det så firkantet?

De blandinger jeg køber rister jeg da sammen.
      Mazzer Mini E mod. B
      Mahlkönig K30
      Izzo Alex Duetto II
      Behmor 1600
      Torr Classic Tamper Grenadill

Comment

både ja og nej. Alle bønner er jo stort set forskellige og kræver derfor sin egen profil for at få det mest optimale ud af dem, men der er selvfølglige sikkert undtagelser og nogle der vil mene at det ikke betyder noget, men det er nu engang det jeg tror på
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Kom med jeres bedste blandinger der smager GODT igennem - og ristemetoden ?:woohoo:
          Tak på forhånd (selvfølgelig)

Comment

Golf20 wrote:
            Kom med jeres bedste blandinger der smager GODT igennem - og ristemetoden ?:woohoo:
            Jammen jeg vil da gerne komme med mit seneste bud (det er den blend jeg har i kværnen lige pt)
            40% Kenya AA (lige nu er det Mwinia) ristet forholdsvist mørkt, full city+.
            Så er der 40% Harrar (jeg kan ikke lige huske hvor den er fra men jeg tror nok det er risteriet\'s) ristet til City +.
            Til sidst men ikke mindst er der 20% Sidamo (fra Sweet Maria) ristet til Full city.
            Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Hej EPO
              Der røg lige en fordom der. Det siges jo at Kenya ikke er brugbart i Espresso. Så det er
              ikke prøvet
              Kenya har jeg altid på lager til alm. og stempelkaffe. Er rigtig glad for den.
              Vil prøve din blanding, og ristegrader, altid spændende at prøve noget nyt
              Kan godt afsløre at jeg tidligere godt kunne lide capputino ved kæden \"Kong Kaffe\" som ligger
              flere steder. Spurgte efter hvor de havde kaffen fra. Det var fra \"Bønnen\" i Albertslund. Man
              jo næppe rekvirere opskriften derfra.
              Betaler du ikke moms og told når du køber fra Sweet Maria ? Mig bekendt ligger det i USA

Tak for svar

Comment

JEg har prøvet at få Cappa med ren Kenya hos kaffeagenterne, og det var en rigtig god oplevelse :-)
                Miss Silvia m. Manometer & PID
                Rocky SD
                Xpressivo Barista stamper
                Behmor 1600

Comment

Golf20 wrote:
                  Der røg lige en fordom der. Det siges jo at Kenya ikke er brugbart i Espresso. Så det er
                  ikke prøvet
                  Jeg har også stødt på samme fordom, og i lang tid tog jeg den for gode vare, men min hang til afrikansk kaffe fik mig til at udfordre min fordom, og heldigvis for det. Jeg har over flere omgange brugt Kenya i mine blend og som ren espresso med mere eller mindre succes Men jeg syntes bestem at du skal prøve det (men det kan jeg jo også læse at du har tænk dig).

Golf20 wrote:
                  Betaler du ikke moms og told når du køber fra Sweet Maria ? Mig bekendt ligger det i USA
                  Det er lidt forskelligt, de sidste par gange har jeg værret heldig og ungået tolden, men jeg har også prøvet at værre mindre heldig

Golf20 wrote:
                  Tak for svar
                  Det var så lidt, skulle det værre en anden gang.
                  Michael EPO Rasmussen

Comment

Golf20 wrote:
                    Jeg har selv tidligere med succees bestilt bønner fra USA og undersøgt reglerne for told osv. Du kan læse detaljerne i denne lidt gamle tråd
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

Comment

EPO wrote:
                      Golf20 wrote:
                      Jammen jeg vil da gerne komme med mit seneste bud (det er den blend jeg har i kværnen lige pt)
                      Så er der 40% Harrar (jeg kan ikke lige huske hvor den er fra men jeg tror nok det er risteriet\'s) ristet til City +.
                      Til sidst men ikke mindst er der 20% Sidamo (fra Sweet Maria) ristet til Full city.
                      Hej EPO, er Sidamoen dry-proceed? For den vaskede udgave er da meget syrlig (citrus). IMHO lyder 40% Kenya AA dog stadig MEGET syrligt i en blanding (min fordom!). Men lad os bare få gjort op med Kenya blandingsfordommene og høre hvordan smagsprofilen på din blend er...?
                      Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

OleMar. wrote:
                        EPO wrote:
                        Golf20 wrote:
                        Hej EPO, er Sidamoen dry-proceed? For den vaskede udgave er da meget syrlig (citrus). IMHO lyder 40% Kenya AA dog stadig MEGET syrligt i en blanding (min fordom!). Men lad os bare få gjort op med Kenya blandingsfordommene og høre hvordan smagsprofilen på din blend er...?
                        Jeg kan faktisk ikke huske de præsis specifikationer på Sidamo\'en (og jeg har ikke mere tilbage af den) men det var meningen at det skulle bidrage med noget citrus.
                        Jeg kan godt forstå 40% kenya lyder af meget, jeg startede også med at ha væsentligt mindre i, man så blev kontrasten mellem Harrar\'ens blåbær og Sidamo\'ens citrus for markant. Så Kenya\'en fungere som \"anstandsdame\" mellem de to andre. Idéen med blenden var at jeg gerne ville ha\' en blend til mælke drikke, som havde Harrar\'s bær smag og aroma. Samtidig med måtte der godt værre lidt mere bid i til at trænge igennem mælken.
                        Michael EPO Rasmussen

Comment

Working...
                        X