Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvilken kaffe skal jeg tage med?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilken kaffe skal jeg tage med?

Hej,

Jeg skal have kaffe med til en middag for mit team på arbejdet. Jeg har tænkt mig at tage to kaffer med, for at folk kan prøve lidt forskelligt.

Den ene har jeg besluttet mig for skal være den lyse Idido. Jeg er klar over at det indebærer en risiko for at nogen ikke kan lide den, men jeg synes at der er en kaffe der om nogen, der viser hvad kaffe også kan være.

Den anden kaffe havde jeg oprindeligt tænkt mig kunne bære TCCs Daterra Sweet Collection, men jeg synes sgu ikke at den er så spændende. Ingen tvivl om at den er sød og har en dejlig eftersmag, men det er bare ikke mig.

Jeg ville gerne have en kaffe fra mellem eller sydamerika, en der adskiller sig væsentligt fra Ididoen. Og en man kan købe i København.

Jeg har lidt overvejet La Minita, men de har den sjældent helt frisk hos Estate så jeg ved ikke.

Nogen forslag?
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Re:Hvilken kaffe skal jeg tage med?

Var også lige forbi Risteriet.dk De har også et par interessante. Tror måske af de begge blev brugt enten SO eller blandinger til WBC.

El Salvador Pacamara Fancy SHG
    http://www.risteriet.dk/produkter/Ri...Fancy_SHG.html

Costa Rica Tarrazú
    http://www.risteriet.dk/produkter/Ri..._El_Tigre.html

Nogen der har prøvet den?
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

tarrazu\'en er god, kan klart anbefales
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Ididoen er bestemt oplagt fordi den er noget helt særligt, men det er som du siger bestemt en chance at tage. Mine svigerforældre mente ikke, at de ville kalde det kaffe

Hvis du alligevel er forbi TCC, hvorfor så ikke Finca Vista Hermosa? Jeg synes det er en fantastisk kaffe, som har meget at byde på smagsmæssigt. I forhold til Ididoen er der i lighed en fin syrlighed, men den er meget mere afdæmpet og supplerer den søde smag rigtig godt, og muligvis den eneste kaffe der smager en smule af chokolade, som jeg ellers synes er en betegnelse der bliver brugt på ALT for mange kaffer. Min yndlingskaffe i stempel - og garanteret også god i aeropress, jeg har bare en ikke haft chancen for at prøve det endnu. Den har jeg også haft mere held med at servere for ikke-kaffenørder

Jeg kan ikke snakke så meget om de øvrige københavnske risterier, da jeg ikke har prøvet dem, men jeg er overordnet tilhænger af kaffe fra Guatamala, som jeg generelt set synes har noget mere at byde på end fx kenyansk kaffe, som er super lækker, men dog en tendens til at være lidt \"ensrettet\" i smagen. Håber det giver mening.

Sigfreds har en lidt lys Guatamalakaffe som er superlækker. De er jo ganske vist for Aarhus, men de får leveret fra Copenhagen Roaster så vidt jeg husker. Jeg ved ikke om der derfor er mulighed for at købe den et sted i KBH. Jeg er enig i at Daterraen ikke er så spændende som resten af udbuddet hos TCC.
        Udstyr
        Rancilio Silvia
        Mahlkönig Vario

Comment

Mange tak for input.

Jeg har bestemt også overvejet Finca Vista Hermosa, og det kan meget vel ende med at blive den. Jeg har bare drukket den en del selv, og kunne derfor godt tænke mig at prøve noget nyt.

Copenhagen Roaster/Estate Coffe har et par stykker fra Guatemala.

Valparaiso og Las Nubes.
          http://www.estatecoffee.dk/valparaiso/

http://www.estatecoffee.dk/las-nubes/

De lyder begge lækre.
          Mvh Morten

--------------------
          Lelit Bianca
          Mazzer Major Electronic
          Mahlkönig Vario
          Hario V60
          Hario 3 kops Siphon
          Hario Skerton

Comment

Det er ingen af dem jeg tænkte på ifht den jeg smagte på Sigfreds. Den hedder noget i retning af (dette er et meget forsigtigt gæt): Esqiputos eller Esqipuros :S

De to fra Estate lyder begge rigtig gode. Det er lidt en skam, at man faktisk kan købe Estate flere steder i Aarhus, men det er endnu ikke lykkes mig at finde noget der ikke er mange måneder efter ristedatoen.
            Udstyr
            Rancilio Silvia
            Mahlkönig Vario

Comment

hvordan gik det med smagningen ?
              Mazzer Mini Electronic A
              TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
              Gene Café kafferister
              Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
              Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Det var ikke nogen smagning, blot kaffe til efter maden. - Men det fik fint! Jeg tog den lyse idido fra TCC med og Risteriet Costas Rica Tarrazu. Alle kunne lide idioen, og jeg var selv positivt overrasket over hvor god især idioen blev, i betragtning af at jeg brugte blender kværn og stor stempelkande. - Jeg synes som regel min kaffe bliver bedre i min lille 3 kops kande, end i mine 8 kops.
                Mvh Morten

--------------------
                Lelit Bianca
                Mazzer Major Electronic
                Mahlkönig Vario
                Hario V60
                Hario 3 kops Siphon
                Hario Skerton

Comment

og hvad med ?
                  Miss Silvia m. Manometer & PID
                  Rocky SD
                  Xpressivo Barista stamper
                  Behmor 1600

Comment

hjalle wrote:
                    Den var bestemt også glimrende! Jeg var også positivt overrasket over hvor vellykket den blev.
                    Mvh Morten

--------------------
                    Lelit Bianca
                    Mazzer Major Electronic
                    Mahlkönig Vario
                    Hario V60
                    Hario 3 kops Siphon
                    Hario Skerton

Comment

Working...
                    X