Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hacienda La Esmeralda hos TCC

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hacienda La Esmeralda hos TCC

Tak til vennerne hos The Coffee Collective, for lejligheden til at smage den nye (og meget dejlige) Hacienda La Esmeralda.

Kaffen er faktisk en etiopisk Arabica sort kaldet Geisha, der for mange år siden blev importeret til Panama. På Hacienda La Esmeralda fandt man ud af at nogle partier kaffe var langt mere aromatiske end andre, og sønne på plantagen fandt ud af at det var den særlige etiopiske sort, der var årsagen. Efter at have isoleret denne sort igennem hele produktionen, sælges kaffen nu på en internetauktion, hvor risterier over hele verden er med til at byde prisen op. The Coffee Collective var så heldige at få fat i et parti, og det er denne kaffe der blev præsenteret i dag i Jægersborggade.

Det var tilsyneladende en stor succes. Trods masser af regn, var der kø langt hen ad gaden, og folk ventede troligt på at Claus kom ud med en kande stempelkaffe, der efterfølgende blev delt ud i kopper til alle der ville smage.

Den blev brygget på flere forskellige måder, og her må Claus lige melde ind, men så vidt jeg husker kunne man smage den både som stempel, lavet på Aeropress, og så en speciel koldbrygget udgave (jeg fik ikke smagt sidstnævnte).

Lad det være sagt med det samme. Der er tale om en helt speciel kaffe, der med mange spænde og frugtagtige og blomsteragtige noter og en sødme der er helt ud over det sædvanlige, vil overbevise selv den mest skeptiske om kaffens kvalitet og særpræg. Den smyger sig om tungen, er blød og rund, og man kan tydelig smage noter af aprikos og jasmin - det sidste er endnu tydligere, hvis man lader kaffen køle lidt.

Smagen af Jasmin var så fremtrædende når kaffen havde fået lov at køle lidt af, at en af de fremmødte (der stod ude på gaden under et par (til lejligheden opsatte) pavilioner, udtalte, at kaffen næsten var lige så blid og rund at drikke som hvis man drak the. Nu skal det ikke lyde negativt - for Hacienda La Esmeralda smager naturligvis ikke som the, men blødheden og den tydelige smag af jasmin er ikke til at tage fejl af.

Jeg kan kun give kaffen min varmeste anbefaling - for der er virkelig tale om en kaffe af en HELT særlig kaliber.

Espressobar var repræsenteret ved flere brugere, jeg fik ikke hilst på alle - men godt at se, at vi også var repræsenteret.

En dejlig dag i selskab med 4 glødende og begejstrede og entusiastiske ejere af The Coffee Collective.

Hacienda La Esmeralda kommer til at koste kr. 199,- for 250 gram (ristet), og den er efter min mening helt klart pengene værd!
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Hacienda La Esmeralda hos TCC

Jeg er lige kommet hjem fra ferniseringen. Jeg fik smagt alle brygmetoderne + cupping.

De smagsnoter, der trådte kraftigst frem for mig, var aprikos og honning.

Den kolde var meget interessant, den var sødet med lidt sirup, hvad der også fremhævede kaffens honning karakter, men især viste den kaffens specielle, måske juicede, karakter.
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Kom i igennem menneskemængden? Da jeg var der omkring 17.30-18 var der så mange mennesker at jeg droppede det. Havde hverken paraply med eller regntøj på .. Så det må vente til en anden dag jeg kommer forbi derinde ..
      Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
      Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Jeg var der... kvart i fem og allerede der var der sort af mennesker... Vi nåede lige en espresso, en americano og en cappuccino inden forestllingen gik i gang.
        Jeg fik smagt alle bryg metoderne og cuppet den inde hos Peter. Og smagt den blinis TCC havde fået lavet hos Gofood.(det tror jeg vist nok de hedder)
        Kan kun sige at den er fantastisk, specielt i aeropressen er den rigtig lækker og klar i smagen, hvor den i stempelkanden godt kan få en lidt tungere krop, nok mest pga. de små partikler der er uundgåelige i en stempel.
        Den kolde drik var også helt fantastisk, kølet ned og sødet med lidt alm. sukker og blandet med danskvand, serveret i champagneglas, en lækker velkomstdrik faktisk!
        Jeg synes at hver af de forskellige brygmetoder, fremhævede hver sin del af smagen, men man kunne sagtens fornemme de forskellige toner og aromaer hele vejen igennem. I den kolde drik kunne man klart fornemme en lynghonning, ja nærmest dufte den der lidt oversødlige smag, der kan være ved honning!
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hobzon wrote:

Smagen af Jasmin var så fremtrædende når kaffen havde fået lov at køle lidt af, at en af de fremmødte (der stod ude på gaden under et par (til lejligheden opsatte) pavilioner, udtalte, at kaffen næsten var lige så blid og rund at drikke som hvis man drak the. Nu skal det ikke lyde negativt - for Hacienda La Esmeralda smager naturligvis ikke som the, men blødheden og den tydelige smag af jasmin er ikke til at tage fejl af.
          Jeg tror næsten at det er mig du hentyder til, og nej det er bestemt ikke negativt. Kaffen var virkelig mild og sød - helt uden bitterhed, som man kender det fra (korrekt brygget) the, massere af krop og de friske skarpe accenter bagerst på tungen fik mig straks til at købe en pose med hjem!

Jeg vil også klart anbefale den - go try it..
          - Mypressi Twist v2.
          - Mazzer Super Jolly
          - Porlex Håndkværn

Comment

Tror vi var mange der fik en stærk fornemmelse af te, når vi drak den. Og nej det skal slet ikke være negativt, TCC siger jo også selv at de har fundet noter af jasminte, så det er vel ikke helt galt...
            Så hut jeg visker er det bagerst på tungen at man smager bittert...
            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Prisen fortsætter med at stige på denne kaffe. Nu sælger de den i 125 gr. poser til 155,- kr.
              Allerede sidste år synes jeg, at den var for dyr og jeg var faktisk lidt skuffet over det jeg fik ud af den.
              Men den skulle jo ha' en chance til, så jeg smuttede ind til Jægersborggade og blødte for en pose.

For at ha' noget at sammenligne med, snuppede jeg lige en Aeropress.
              Det var virkelig en kedelig oplevelse. :-(
              Jeg bemærkede, at kværnen stod på næst sidste indstilling til højre.
              I Føtex har de samme kværn og der er positionen til højre beregnet til stempel.
              Mon han glemte at justere efter at have brygget en Espro Press?

Jeg gik hjem og indstillede min kværn til der, hvor jeg plejer at lave V60.
              Jeg bryggede så i Clever. Skylning af filter, men ingen forvarmning af hverken bryg kande eller kop.
              Denne kaffe skal nemlig helst drikkes lettere afkølet og det må gerne ske hurtigt.
              Den smagte fremragende. Lige pludselig kunne jeg meget bedre forstå, hvorfor de trods prisen gerne vil føre den.

Samme formalingsgrad på Kalita Wave giver også et virkelig godt resultat, men Clever er bedre.

Samme formalingsgrad, 20 gr til 220 ml med 90 sek brygtig og 30 sek pres på Aeropress var mindst god.
              Næsten lige så kedelig som hos TCC men med lidt mere sødme, hvilket jeg ikke bryder mig om.
              Måske den lige skal kværnes lidt finere?

I hvert fald kan jeg godt anbefale, at man under sig en enkelt pose.
              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
              Compak K10 Fresh
              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

Philips Café Gourmet

Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

Comment

Jeg var i TCCJ torsdag og prøve Esmeralda på Aeropress igen. Denne gang stod kværnen på 6/7 i stedet for 12 og resultatet var meget bedre end sidst.
                Jeg synes dog, at det giver for meget sødme i koppen til min smag. Så kan jeg bedre lide den på Clever.

Jeg spurgte til, om det muligvis var en fejl sidst med formalingsgraden, men de sagde noget om, at de har en brygmetode til Aeropress med grovere formaling.
                Så jeg ved ikke, om det var bevidst eller et uheld, men jeg brød mig ikke om det.

I dag var jeg så forbi TCCG og der kan man få Esmeralda på V60. Så den snuppede jeg.
                Det var et meget bedre resultat. Væk var sødmen og i stedet fik jeg sprødhed og syre. En dejlig kop.
                Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                Compak K10 Fresh
                Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

Philips Café Gourmet

Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

Comment

På TCCG siger de Jo også at de der kun brygge kaffen på den metoder der giver bedste resultat.

Så det giver fint mening at du oplever det bedste resultat med dryp, når det er den metode de har udvalgt der.

I øvrigt rigtig fint sted, langt mere behageligt end TCCT og TCCJ.

Bare en skam jeg bor i den anden ende af byen.

Desuden utroligt lækkert de brygger på Espropress
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Comment

Working...
                  X