Opslag

Collapse
No announcement yet.

Aeropress

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Aeropress

Jeg tænkte at folk her kunne poste deres bedste opskrifter på aeropress, således at andre kunne få lidt inspiration.

Jeg vil godt starte med en:

Esmaralda Special fra TCC:
    Up-side-down
    16g kaffe - kværnet forholdsvis groft
    190g vand - ca. 90 grader
    1 minuts trækketid
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Re:Aeropress

Bruger samme metode som Daniel når jeg brygger en enkelt kop kaffe. Der ligger iøvrigt en god video af denne metode på Youtube

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=Rp_bN8T7jUk]

Når jeg laver kaffe til flere personer på Aero\'en, følger jeg bare \'Americano\' opskriften der fulgte med apparatet. Her er en video der viser den metode

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=_2hLmvVwfX0]

Glæder mig til at høre om i andre har nogle alternative bryggemetoder til min total favorit ferie kaffebrygger :-)

/Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Comment

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker, efter at have haft min Aeropress i godt en uge.

Begrebet brew ratio giver vel ingen mening ift. Aeropress?

Min umiddelbare intuition siger mig, at det primært handler om malingsgrad sammenholdt med ekstrationstid (jo finere jo kortere osv.). Og at mængden af vand (inden for rimelige grænser) ikke betyder noget for smagen, men \"kun\" noget for den \"generelle\" styrke.

Er jeg helt på vildspor?
      Izzo Alex Duetto
      Casadio

Comment

DAV wrote:
        Er jeg helt på vildspor?
        Ikke i mine øjne ....
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

Comment

Brew-ratio er vel også blot en simpel måde at kommunikere hvor langt man forsøger at køre sin espresso, altså en klarere definition af om man laver ristretto, normale eller lungo, og dermed på en måde også styrken af ens kaffe.
          Det helt rigtige ville være at måle styrken på kaffen med et brixmeter. Thybo, køb sådan et ;-)
          Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

RuneL wrote:
            Thybo, køb sådan et ;-)
            :laugh:
            Mazzer Kony Electronic

Comment

Nu har jeg ikke en aeropress, men jeg har et refraktometer jeg bruger til ølbrygning der måler brix.
              Hvis du vil vide indholdet i en alm espresso, senseo elller noget andet, så må i bare sige til, så får i nogle tal =)
              Dalla Corte Mini Special...
              Mahlkönig K30 Vario'er
              Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

Comment

Brew-ratio er vel også blot en simpel måde at kommunikere hvor langt man forsøger at køre sin espresso, altså en klarere definition af om man laver ristretto, normale eller lungo, og dermed på en måde også styrken af ens kaffe.
                Det helt rigtige ville være at måle styrken på kaffen med et brixmeter
                Jeg mener bare, at forskellen er, at i en espresso ændres karakter og \"konsistens\" når brewratio/styrke ændres, mens at styrke i en Aeropress er et mere simpelt eller enkelt udtryk for hvor \"stærk\" smagen er, mens at karakter og konsistens forbliver den samme...

Hvis du vil vide indholdet i en alm espresso, senseo elller noget andet, så må i bare sige til, så får i nogle tal =)
                Det vil være meget interessant at kombinere en session, hvor der eksperimenteres med brew-ratio med objektive målinger...
                Izzo Alex Duetto
                Casadio

Comment

RuneL wrote:
                  Thybo, køb sådan et ;-)
                  Man skal ALDRIG gå ned på grej! Er igang med at kigge på det =)
                  8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
                  og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Det jeg vel egentlig prøver at påstå er:

En espresso man laver løbe længe giver ikke samme resultat som en espresso toppet med vand.

En aeropress med mere vand giver samme resultat som en aeropress med lidt vand og efterfølgende toppet med vand.

Dvs. brewratio i aeropress er en tydelig måde at kommunikere styrke på, mens brewratio ved espresso er en mere kompleks størrelse, hvor det ikke kun er den \"simple\" styrke, men også konsistens og sammensætning, der kommunikeres.

Forvirring på et højere plan :blink: :blink:
                    Izzo Alex Duetto
                    Casadio

Comment

DAV wrote:
                      En aeropress med mere vand giver samme resultat som en aeropress med lidt vand og efterfølgende toppet med vand.
                      Det er ikke min oplevelse ... ville jeg egentlig have skrevet .. :unsure:

Enig i at det ikke er det samme ved espresso ... det er der ingen tvivl om, da kaffen er udsat for vandet i længere tid og derved trækker andre/flere smagsstoffer ud.

Mht til Aeropress så gør lidt det samme sig gældende .. i mit tilfælde. Lad mig først løbe igennem hvordan jeg brygger den.
                      Jeg benytter et stort latteglas fra Duralex .... kommer 10-15g kaffe i Aeropress kværnet groft .... fylder den op med vand venter til det er sunket ca 1cm ... så presser jeg ned, ingen omrøring og nærmest ingen trækketid, til sidst topper jeg mit glas op med vand.

Jeg tror, at de gange jeg har forsøgt at toppe op med vand i Aeropress og har oplevet en markant forskel, er at trække tiden naturligvis er forøget.
                      Mazzer Kony Electronic

Comment

Når jeg brygger AeroPress bruger jeg en metode der er en mellemting imellem siegfreds upsidedown og TCC\'s esmarelda special. Jeg kan godt li\' min kaffe stærk og aromatisk, specielt fordi jeg rister utroligt meget forskellige og drikker mange relativt lyse ristninger (specielt fra kenya/ethiopien) med florale/frugt noter.

16g kaffe, 190g vand
                        Ingen trække-tid. Fra vandet rammer kaffen, sigter jeg efter ca 1:30 minutter før stemplet er i bund.

De lidt blødere kaffer som ex. Bolivia Machacamarca, Brazil Fazenda Cachoeira, Brazil Sao Judas natural pulped... lader jeg typisk trække et minuts tid.

Jeg har ingen endegyldige konklusioner ang. mine aeropress eksperiemnter, ud over empiriske resultater der fortæller mig at jeg får det bedste resultat på den beskrevne måde.

@Thebat: Det kunne være viiiildt spændende at få nogle refraktometer tal på forskellige bryggemetoder på Aeropressen!

Comment

Thybo wrote:
                          Man skal ALDRIG gå ned på grej! Er igang med at kigge på det =)
                          Hørt, Hørt lol
                          Henrik Palshøj

Comment

Working...
                          X