Opslag

Collapse
No announcement yet.

Tyrkisk kaffe

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tyrkisk kaffe

Jeg var lige en tur i Istanbul i forrige uge, og havde i den forbindelse et par timer til sightseeing, og endte i en kæmpe bazar, hvor jeg pludselig stod i en forretning hvor man kunne købe grønne kaffebønner.
    De sagde at det var brasilianske arabica bønner, så jeg tænkte at jeg måtte have et kilo af dem med hjem!!..

Nu er de så ristede og jeg har smagt resultatet... det smager fuldstændigt som tyrkisk kaffe, altså det de brygger i de der små kander, selvom jeg bryggede det på stempelkande. Nu er spørgsmålet så: Er det nogen specielle bønner der anvendes til tyrkisk kaffe, som har den der karakteristiske smag??

Det skal siges at de solgte og ristede kun denne ene slags bønner i den pågældende butik !!
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Re:Tyrkisk kaffe

De tykiske kaffer jeg har smagt har indeholdt kanel, kardemomme, nelliker og en masse andre krydderier ud over kaffe, og jeg ville umiddelbart tro at det var dem som gav den karakteristiske krydrede smag. Krydderierne var meget fint malet og det står det vist også og koger et stykke tid inden serveringen. Ikke ligefrem noget der flugter med moderne \"vestlig\" kaffebrygning.. :S Jeg tror ikke det bliver filtreret for det lægger sig som en pasta i bunden af koppen, ligesom når kaffen er malet for fint til stempelkanden..
    Vibiemme Domobar Junior DB
    Mazzer Mini Electronic A

Comment

Mon man kan blive lidt mere specifik end bare en brasiliansk arabica og nogle krydderier ?

/Wolff
      Fortid
      La Marzocco GS3
      Casadio Macinadosatore Istantaneo
      Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
      Pullman/Synesso ridgeless
      Bumper TS
      Motta Knockbox
      Nutid
      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
      French Press-Bodum 4 cup

Comment

Jeg kommer ofte i hos en grønthandler, som også har nogle grønne bønner hvor det samme står på.

Køber dem tit når jeg er løbet tør, og den er faktisk ret god.

Tyrkisk kaffe, behøves ikke at indeholde krydderier.

Comment

Der skulle ikke være noget specielt ved bønnerne. Navnet tyrkisk kaffe er en hevisning til bryggemetoden.

Det specielle ved tyrkisk kaffe er at det er malet meget fint (nærmest som mel) og koges op flere gange (stik mod alt hvad man ellers lærer).

Se i øvrigt en guide til at lave tyrkisk kaffe på CoffeeGeek her. Der er også et link videre til Wikipedia som har mere baggrundsinformation.
          Izzy Alex Duetto II PID
          Mazzer Mini Electronic B (Chrom)
          Xpressivo Primo stamper
          Moccamaster

Comment

Working...
          X