Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvilke bønner bruger i til filterkaffe?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilke bønner bruger i til filterkaffe?

Hej

Jeg drikker normalt kun filterkaffe herhjemme når vi har så mange gæster at espressomaskinen og stempelkanden ikke kan følge med. Dette er som regel i forbindelse med fødselsdagsfester osv.

Jeg syntes at de "single estate" bønner jeg har prøvet som filterkaffe er en smule kedelige. Derfor rister jeg som regel en omgang "Mocha Java Blend" fra risteriet.dk når vi venter gæster. Det er da lidt kedeligt altid at servere den samme kaffe, men hva' faaaa'n skal jeg prøve? Jeg har ikke lyst til at kaste mig ud i de store hjemmeblandinger osv. da jeg til dagligt kun drikker espresso drikke.

Er der nogen der kan anbefale nogle gode bønner til filterkaffe?

Hvad gør i andre derude?

NB. Bønnerne skal kunne købes "grønne"

Mvh
    Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Re:Hvilke bønner bruger i til filterkaffe?

Hvis de ikke absolut skal være billige er galapagos san cristobal et bud på noget eksotisk, pris kr 245/kg......hos kaffemekka.dk og hver en krone værd efter min smag

:-)

held og lykke
    Expobar Brewtus II
    Macap MC4 stepless
    Gaggia MDF
    Heartware Precision
    Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Galagapos er absolut én af mine favoritter, altid stoppet lige i begyndelsen af 2. knæk.

Derudover drikker jeg fx Australian Skybury, Guatemala Antiqua, Peruvian Cocla, Mexico Chiapas og Columbia ... alle kaffer som jeg synes er gode i stempelkande. Jeg har ikke prøvet som filterkaffe, men det bliver vel noget lignende ... drop filterkaffen og skift til stempelkande :cheer: Kenya Estate AA har jeg også prøvet, men på det sidste synes jeg ikke så godt om den.
      Kim

Comment

Kenya Gethumbwini fra kafferisteren.dk kan osse anbefales til filter - smager lidt specielt på en god måde, og dufter ligesådan (meget af bær) - men er en stor oplevelse .. smagt på opfordring fra jimseven.com i sin tid
        ellers har jeg brugt en Costa Rica tingest fra kaffeagenterne som osse vakte jubel hos gæster ..
        you may think you can fly, but you better not try ...

IZZO VIVI | MACAP MC4 | ZASSENHAUS 156 | GENE CAFE | MOCCAMASTER | SWISSGOLD | BØNNER, KOPPER OSV

Comment

KimH wrote:
          Det er da lidt kedeligt altid at servere den samme kaffe, men hva' faaaa'n skal jeg prøve? Jeg har ikke lyst til at kaste mig ud i de store hjemmeblandinger osv. da jeg til dagligt kun drikker espresso drikke.
          Jeg har det på lidt samme måde. Jeg bruger Yellow Bourbon, Mandheling og Costa Rica SHB til min espresso blend i i et 40/40/20 forhold. Så forsøgte jeg mig med at lave filterkaffe med de samme tre bønner i et 25/25/50 forhold. Så behøver jeg ikke købe andre bønner end dem jeg alligevel bruger og jeg får brugt de SHB'ere, som der ikke er i espressoen i så store mængder.

Resultatet er rimeligt godt. SHB'en synes jeg er lidt for syrligt til at have i for store mændger i espressoen, men den gør sig faktisk rimelig godt som hovedingrediens i filterkaffe. YB og Mandhelingen runder den lige lidt af, synes jeg.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Men ellers - hvis du kun bruger det ind imellem og du virkelig vil imponere dine gæster, så kan jeg helt klart anbefale Kenya AA eller Finca Vista fra CoffeeCollective. De fås også som grønne bønner til ½ pris af de ristede
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Filterkaffe? Skam dig KimH

Men, i firmaet drikker vi næsten kun Risteriets alm columbia, og den ryger i gennem en alm filtermaskine. Kan kun anbefales.
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Tak for alle jeres anbefalinger. Jeg vil prøve nogle af dem i juleferien hvor der kommer mange kaffegæster :blink:

Jeg har tendens til at riste for mørkt.... Sikkert fordi jeg plejer at riste til espresso... Hvor mørkt rister i typisk til filter og stempel?

/Kim
                - La Spaziale S1 Dream
                - Bestmax S
                - Ceado E37S
                - Rancilio Rocky SD
                - Hottop B

Comment

Livet starter efter min mening i 2. knæk. For det meste kun lige til starten, men den skal ihvertfald snuse til det.
                  Administator på espressobar
                  Izzo Alex Duetto
                  Toper Cafemino
                  Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                  Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Working...
                  X