Opslag

Collapse
No announcement yet.

Aeropress crema / skum ??

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Aeropress crema / skum ??

Hej.

Jeg har anskaffet en Aeropress, dejlig tingest.

På den originale Aeropress video http://www.youtube.com/watch?v=9siQ2y_sM9E ses der noget crema agtigt skum omkring 00:40 - men uanset grind, bryggetemperatur eller tryk, kan jeg på ingen måde opnå noget der bare tilnærmelsesvis ligner.

Er der nogen af jer der har opnået det?
    Rancilio Silvia
    Rancilio Rocky m. doser
    Rancilio Base
    Grindenstein knockbox (Steel Wool)
    Motta 0.5 liter mælkekande
    AeroPress

Re:Aeropress crema / skum ??

Det har heller ikke lykkedes for mig, måske skal der robusta til at få det resultat!!
    Henrik Palshøj

Comment

Hvis man sørger for at have en god del luft i aeropress\'en, sådan at man tilsidst puster luft igennem kaffen, kommer der lidt skum/crema.

Hvorvidt dette er ønskværdigt vil jeg lade stå åbent. Det ser helt sikkert lækkert ud. Læste på Tim Wendelboes side en ap-opskrift hvor der netop stoppes inden der begynder at komme luft ud af ap\'en.
      Izzo Alex Duetto
      Casadio

Comment

Jeg vil stille spørgsmålet: Ønsker du overhovedet crema på din aeropress-kaffe?

Crema\'en er som bekendt bitter, og jeg ved ikke om den bidrager positivt til smagsoplevelsen ved espresso (jvf. diskussionen på James Hoffmanns blog: http://www.jimseven.com/2009/07/06/video-1-crema/) og cremaen ved aeropress-kaffe har jo nok nogenlunde samme egenskaber (selvom jeg ikke har smag på den).

Så muligvis er det eneste man får ud af at presse cremaen gennem filteret og ned i koppen en mere bitter smag!?!

Jeg stopper selv lige inden man kan se kaffen i selve aeropressen dukke op i cremaen, det er typisk lige inden den hvæsende lyd begynder.

Simon
        Aeropress
        Bodum Columbia stempelkande
        Handpresso

P.t. ingen espressomaskine

Comment

Enig med banditten. Alt hvad du ser på video er \"forkert\" i forhold til at brygge en god kop på Aeropress\'en. Det du ser på den video er ikke crema. Crama kommer løbende under brygningen. Det du ser der er bare det sidste luft der bliver presset med igennem, og det er ikke noget der bidrager positivt til smagen.

Hvis du læser diverse guides fra \"eksperterne\" skriver de også at man skal stoppe brygningen så snart man hører luften trænge igennem.
          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Det er faktisk lykkeds mig at få crema med min aeropress!

Sidst jeg var på besøg hos TCC snakkede Casper om at simulere en espresso på AP, ved at bruge 16gr v. samme formalingsgrad og stampe kaffen med en tamper - se billedet herunder. Derefter hældes der vand ned i AP på en ske (for ikke at ødelægge overfladen på pukken) op til ca. punkt 2. Vandet vil ligge sig over pukken indtil man presser - Og der skal presses HÅRDT!

Dommen: Jeg har pt. bare prøvet med de blends jeg har haft i espressokværnen - sidst organica fra risteriet: Virkelig lækker sød og afstemt kop!

Ang. tamper startede jeg med at bruge en flaske der passede ned i AP, men har nu været lidt kreativ og bygget den her ud af et gammelt plastik-tamper-hoved, et gammel mikrofonstativ og cykelgreb! :blink:

- Mypressi Twist v2.
            - Mazzer Super Jolly
            - Porlex Håndkværn

Comment

Gammelt microfon-stativ ja, hha.. eller en gammel dildo Totalt gimp løsning :P
              Dalla Corte Mini Special...
              Mahlkönig K30 Vario'er
              Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

Comment

Har set flere der har prøvet noget lignende. Fedeste setup må være dette \"Aeropress-lever\" fra HB: http://www.home-barista.com/knockbox...ess-t7312.html
                Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Det da helt vildt kreativt losabos! :side:

Du skulle prøve at optage forløbet og smide det på YouTuben? Det kunne være nørdelig-cool
                  Rancilio Silvia
                  Rancilio Rocky m. doser
                  Rancilio Base
                  Grindenstein knockbox (Steel Wool)
                  Motta 0.5 liter mælkekande
                  AeroPress

Comment

Thebat18 wrote:
                    Gammelt microfon-stativ ja, hha.. eller en gammel dildo Totalt gimp løsning :P
                    Haha! Ja - havde godt set den komme!

Havde godt set den der Lever-Aeropress - ret cool! Man må næsten kunne lave noget med samme funktion uden at skulle ofre sin juicer!

Jeg vil rigtig gerne se om jeg kan støbe en video sammen, men ved ikke lige hvornår det bliver, har nemlig ikke noget videokamera endnu..
                    - Mypressi Twist v2.
                    - Mazzer Super Jolly
                    - Porlex Håndkværn

Comment

Working...
                    X