Opslag

Collapse
No announcement yet.

Dosering af kaffe

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Dosering af kaffe

Hej

Jeg bevæger mig sjældent ud i at brygge kaffe i stempel eller filterkande, men det sker da at gæster bliver budt på sådan en omgang. Jeg syntes efterhånden at have fundet nedenstående smager mig bedst med friskristede bønner.

Stempel 7 gram pr. 150ml.
    Filter 7 gram pr. 180ml.

Jeg får dog af og til klager over at kaffen er for stærk. Er det bare mig der har vænnet mig til stærk kaffe eller er det mine gæster der er nogle sarte sjæle?

Hvor meget kaffe bruger i andre derude til hhv. stempel og filterkaffe?

/Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Reosering af kaffe

Hej Kim

Jeg benytter 8,5 - 9 g. per 150 ml. til både stempel og filter, men med en formalingsgrad der er grovere end normalt.
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

Comment

Reosering af kaffe

klaus wrote:
      Hej Kim

Jeg benytter 8,5 - 9 g. per 150 ml. til både stempel og filter, men med en formalingsgrad der er grovere end normalt.
      Er det så midt mellem stempel og "normalt" filter ?

/Peter
      Rancilio Silvia - PID
      Macap MC4 Stepless
      Behmor 1600
      Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Reosering af kaffe

Hej igen
        Jeg mente grovere generelt. Dvs. til stempel er det grovere end man 'normalt' anvender til stempel - f.eks. hvis du køber en pose kaffe i supermarkedet der er formalet fra risteriet til stempel. Og til filter også grovere end det 'normalt' er formalet til filter.
        Klaus Thomsen
        The Coffee Collective

Comment

Reosering af kaffe

klaus wrote:
          Hej igen
          Jeg mente grovere generelt. Dvs. til stempel er det grovere end man 'normalt' anvender til stempel - f.eks. hvis du køber en pose kaffe i supermarkedet der er formalet fra risteriet til stempel. Og til filter også grovere end det 'normalt' er formalet til filter.
          hvad er forklaringen på det?? det vil jeg da geren vide :unsure:
          Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Reosering af kaffe

Jeg mener vi har været inde på det før i en andden tråd, men det er jo et vigtigt emne

Jeg synes det giver en langt bedre smag at kværne kaffe en anelse grovere og bruge lidt mere kaffe. Ved en lavere dosering bliver kaffen overekstraheret - der er for meget vand ift. kaffe. Man kan jo nemt få 'mere smag' ved at kværne finere, da det tillader større udtræk af kaffen (større overfladeareal=større udtræk). Men, men, men, det betyder ikke bedre smag. Tværtimod giver det mere bitterhed, hvor en lidt højere dose sammen med en lidt grovere formalingsgrad giver mere sødme og langt bedre aroma.

Jeg vil virkelig anbefale at eksperimentere med dette.

Men husk at de tre variable:
            1) Formalingsgrad
            2) Dosering
            3) Trække- eller gennemløbstid
            er afhængige af hinanden!

Prøv at dosere 30 g. fintmalet kaffe til en liter vand og lad det trække 7 minutter :blink: Og så lav en med 60 g. meget groftmalet kaffe og lad det trække i 4 minutter. :woohoo: det behøves selvfølgelig ikke være så ekstremt, men bare for at gi en idé om smagen ved de forskellige parametre...
            Klaus Thomsen
            The Coffee Collective

Comment

Reosering af kaffe

så lærte jeg også noget i dag :woohoo:
              og udskyld at jeg stiller "dobbelt" spørgsmål, på et eller andet tidspunkt når jeg nok alle indlæg igennem så slipper i for den slags fra min side igen
              Michael EPO Rasmussen

Comment

Reosering af kaffe

EPO wrote:
                så lærte jeg også noget i dag :woohoo:
                og udskyld at jeg stiller "dobbelt" spørgsmål, på et eller andet tidspunkt når jeg nok alle indlæg igennem så slipper i for den slags fra min side igen
                Hvad!! :woohoo: Har du ikke læst alle beskederne herinde :angry: Der er kun 2761 at læse igennem.

:laugh: :laugh: :silly:

Well. Det sker også engang imellem at folk stiller dobbeltspørgsmål på CoffeeGeek :lol:
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Reosering af kaffe

Som den legendariske Norske kaffeinnovatør Alf Kramer siger: Man må lære sig én ny ting om kaffe hver dag! (skal siges med tykt norsk accent)

Jeg tror for øvrigt alligevel jeg fik det forklare bedre denne gang
                  Klaus Thomsen
                  The Coffee Collective

Comment

Reosering af kaffe

klaus wrote:
                    Jeg mener vi har været inde på det før i en andden tråd, men det er jo et vigtigt emne

Jeg synes det giver en langt bedre smag at kværne kaffe en anelse grovere og bruge lidt mere kaffe. Ved en lavere dosering bliver kaffen overekstraheret - der er for meget vand ift. kaffe. Man kan jo nemt få 'mere smag' ved at kværne finere, da det tillader større udtræk af kaffen (større overfladeareal=større udtræk). Men, men, men, det betyder ikke bedre smag. Tværtimod giver det mere bitterhed, hvor en lidt højere dose sammen med en lidt grovere formalingsgrad giver mere sødme og langt bedre aroma.

Jeg vil virkelig anbefale at eksperimentere med dette.

Men husk at de tre variable:
                    1) Formalingsgrad
                    2) Dosering
                    3) Trække- eller gennemløbstid
                    er afhængige af hinanden!

Prøv at dosere 30 g. fintmalet kaffe til en liter vand og lad det trække 7 minutter :blink: Og så lav en med 60 g. meget groftmalet kaffe og lad det trække i 4 minutter. :woohoo: det behøves selvfølgelig ikke være så ekstremt, men bare for at gi en idé om smagen ved de forskellige parametre...
                    Tak for input Klaus. mJeg kom lige til at tænke tilbage på dengang jeg endnu ikke havde en espresso maskine og brugte et 'Swiss Gold 1 Kop Filter'. Dengang havde jeg ingen problemer med bønner fra supermarkedet, men friskristede bønner kunne ikke rigtig komme igennem filteret, hvilket resulterede i bitter og dårlig kaffe.

På min filtermaskine har jeg også bemærket at friskristet kaffe er længere om at trænge igennem filteret.

Kan det passe at friskristet kaffe bør kværnes grovere end 'supermarkedskaffe' for at undgå 'overekstrahering'?

Er det virkelig det der gør at min filterkaffe bliver dårlig? :evil:

Jeg må igang med at eksperimentere her i juleferien.... :silly:
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

Comment

Reosering af kaffe

KimH wrote:
                      Tak for input Klaus. mJeg kom lige til at tænke tilbage på dengang jeg endnu ikke havde en espresso maskine og brugte et 'Swiss Gold 1 Kop Filter'. Dengang havde jeg ingen problemer med bønner fra supermarkedet, men friskristede bønner kunne ikke rigtig komme igennem filteret, hvilket resulterede i bitter og dårlig kaffe.

På min filtermaskine har jeg også bemærket at friskristet kaffe er længere om at trænge igennem filteret.

Kan det passe at friskristet kaffe bør kværnes grovere end 'supermarkedskaffe' for at undgå 'overekstrahering'?

Er det virkelig det der gør at min filterkaffe bliver dårlig? :evil:

Jeg må igang med at eksperimentere her i juleferien.... :silly:
                      Jeg har lige experimenteret lidt, det ser ud at at du har en pointe Kim. jeg fandt en pose med noget Supremo af lidt ældre dato og prøvet at sammenligen det med noget relativt friskt ristet. Den "gamel" kaffe kunne kværnes temlig fint uden at det gik voldsomt ud over resultatet, mens den nyristet var rimelig intolerent overfor kværn indstiling.
                      Michael EPO Rasmussen

Comment

Working...
                      X