Opslag

Collapse
No announcement yet.

COE (Oscar Alvardo) 2007

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• COE (Oscar Alvardo) 2007

Er lige kommet hjem fra Risteriet med en masse friskristede bønner. Da jeg stod derinde lod jeg mig friste til også at købe en smule Colombiansk Cup Of Excellence (Oscar Alvardo) 2007 fra hans Buenos Aires 2 farm, og nu har jeg lige lavet mig en espresso med denne fantastiske bønne.

Enten er det en meget tilgivende bønne der godt kan tåle lidt "hårdhændet" behandling af en ren nybegynder, eller også har jeg bare været heldig med mine to første dobbeltskud. Begge skud startede med en smuk tyk og meget mørk sirup efter 3-4 sekunder og udviklede sig med de flotteste striber fra bryghåndtaget. Farven begyndte først at blegne i skuddets sidste sekunder, men der forekom stadig at være masser af farve da jeg stoppede skuddet. Glasset var på dette tidspunkt 95 % crema med et tykt hjerte i bunden, og det tog lang tid før jeg fik en klar separation. Cremaen havde en næsten rødlig farve (det har jeg aldrig set før), og den havde en anden overflade-spænding. Når jeg "sippede" cremaen fik jeg frigivet en helt fantastisk aroma, samtidig med at smagen forplantede sig til mundhulen.

Den har en fantastisk rundhed og alligevel en kant af lys friskhed uden at blive syrlig. Den ligge dejlig længe i munden, og man fornemmer at smagen udvikles fint uden at den ændrer karakter, den bliver bar hængende. Masser af kraft og fylde - en god oplevelse hele vejen igennem.

Hvis du ikke har smagt denne kaffe, så kan den varmt anbefales. Jeg købte kun 125 gram, for det er jo en dyr fornøjelse (grønne bønner koster 255,- kroner kiloet).

Jeg købte også to andre bønner som jeg glæder mig til at smage. En Miscela D'oro og en Miscela Giusto.

Det er sjovt at man sådan kan variere sin interesse for kaffe. Lige fra at raffinere teknikken til at få de store smagsoplevelser. Og lige så vidunderlige de store smagsoplevelser er, lige så væsentlige er de mindre gode. Selv om et skud ikke bliver en success, så melder der sig med det samme et ønske om, at finde problemet og gøre det bedre næste gang.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:COE (Oscar Alvardo) 2007

Ja, Henrik. Sådan er det når alt går op i en højere enhed :-)

Glæd dig til d'Oro, det er min helt klare favorit.
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Ja Henrik, som Roed antyder så er overliggeren lige blevet flyttet igen - tillykke
      Rancilio Silvia - PID
      Macap MC4 Stepless
      Behmor 1600
      Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Sikken en herlig beskrivelse. Jeg må forbi dem og prøve den. Det kan godt betale sig at give lidt ekstra for de gode bønner.
        Klaus Thomsen
        World Barista Champion 2006
        Kig ind på vores Blog her
        The Coffee Collective

Comment

Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡