Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kaffe tilsat forskellige ting

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffe tilsat forskellige ting

Jeg har fået en pose kaffe af en kolega, hvor bønnerne er tilsat kanel og mange andre ting. men mit spørgsmål går på, hvordan tilsætter de, de ting til bønnerne?? for man kan ikke se der er tilsat noget, ud over duften.

Der hvor han købte det, kalder de det en julekaffe =)
    8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
    og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Re:Kaffe tilsat forskellige ting

Essens af en art, vil jeg tro - Du kan f.eks. dryppe lidt hjemmelavet vaniljeessens (eller bare tomme, skrabede vaniljestænger) ned til nogle bønner i en lufttæt beholder, så har du vaniljekaffe :P
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

De tilsætter en form for aromastof, oftest en essens eller en sirup, efter ristningen. Det stinker helt forfærdeligt når man gør det på et risteri og kan lugtes langt væk. Vi cuppede engang på et Islandsk risteri, hvor jeg synes alle kafferne lugtede underligt kunstigt af karamel. Det var så fordi de var igang med at tilsætte kunstige smagsstoffer i den anden ende af risteriet... :blink: :S

Det bør i øvrigt fremgå af Ingredienslisten, hvis der er tilsat smag!
      Klaus Thomsen
      World Barista Champion 2006
      Kig ind på vores Blog her
      The Coffee Collective

Comment

Vær dog opmærksom på at disse tilsætnings-smagsstoffer ofter er i form af æteriske olier, der for det første har en tendens til at sætte sig i burrene på kværnen, og dernæst (over tid) kan blive temmeligt harske.

Den brugte kværn jeg købte var ganske enkelt ulækker da jeg fik den, fordi de havde kværnet den slags bønner. Der sad ganske enkelt en fed og nærmest karamelagtig masse alle de steder hvor bønner befandt sig.

Det er naturligvis til at rengør, og jeg vil heller ikke afvise at de 8 måneders opbevaring af kværnen i relativt fugtige omgivelser (uden den blev brugt) kan have været medvirkende årsag til at den blev så \"fedtet\" - men man bør i det mindste være opmærksom på det, og evt. rense sin kværn med Grindz (og efterfølgende støvsuge den grundigt), når man skal skifte over til normal kaffe igen.
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
        X