Opslag

Collapse
No announcement yet.

Nyt kamera skal der til...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nyt kamera skal der til...

Nu har vi jo en del pro\'er og semipro\'er her på espressobar, så selv om det ikke har ret meget med kaffe at gære, så er det alligevel nok det bedste sted at spørge.

... men først lidt baggrundsinformation:

Jeg er en glad bruger af Nikons kameraer gennem efterhånden MANGE år.

Det hele startede med et traditionel SLR filmkamera Nikons legendariske F4, et kamera jeg var MEGET glad for, og som jeg brugte i MANGE år. Undervejs prøvede jeg andre kameraer af forskellige fabrikater, men jeg vendte altid tilbage til mit trofaste F4.

Omkring 2001 købte jeg mig mit første digitalkamera... ikke et DSLR, men et semi-pocket kamera af en slags - jeg kan ikke engang huske fabrikatet. Opløsningen var forfærdelig og dynamikken endnu værre. På et tidspunkt købte jeg mig også et Canon Powershot G5 - også et pocket-agtigt kamera, men jeg blev aldrig glad for disse pocket-type kameraer, fordi de dengang var så langsomme.

I slutningen af 2005 købte jeg et Nikon D70S - mit første rigtige DLSR - og det blev jeg faktisk så glad for, at min gode ven F4 blev pensioneret.

Da jeg i begyndelsen af 2006 fik tilbuddet om at købe en vens D1X (han er fotograf, og skulle selv opgradere til D2X, slog jeg til. Det havde ikke en højere opløsning, men mekanikken var bare SÅ meget bedre end på mit D70S.

Igennem årene fik jeg investeret i et par rigtig gode objektiver til de forskellige Nikon-kameraer jeg ejede, og de er løbende blevet skiftet ud. Med mit D70S fulgte en rædselsfuld kit-optik med, der viste sig at være ubrugelig - så jeg fik investeret i nogle lidt bedre DX-optikker. Disse kunne også fint bruges sammen med min D1X\'er.

Men nu er tiden kommet, hvor jeg skal have opgraderet, og jeg skal have købt et nyt kamera.

Fordi jeg har en relativ god samling kvalitetsobjektiver til Nikon, kan det ikke komme på tale at skifte til Canon, så den løsning jeg søger skal være indenfor Nikons program.

Jeg har et næsten nyt 50mm F/1.4D objektiv, lige som jeg også er den lykkelige ejer af et 85mm F/1.4 AF-D objektiv. Derudover har jeg en stribe tekniske objektiver fra de glade F4-dage. Alle disse vil jo nu få en renæsance med de nye FX sensorer. Så her er hvad jeg påtænker at investere i.

1 stk. Nikon D700 hus
    1 stk. AF-S24-70MM f/2.8G ED ZOOM
    1 stk. AF-S 70/200 f/2.8 G VR IF ED
    1 stk. Nikon Speedlight SB-900 flash
    1 stk. Nikon MB-D10 batterigreb/holder
    2 stk. Ekstra Nikon EN-EL3e Li-ION batteri

Min tanke er at jeg med en D700 og mit 50mm F/1.4D objektiv får en noget nær perfekt pakke, når vi taler portabilitet. Et hus der er nemt og let at transportere og et objektiv der burde overflødiggøre brugen af blitz i LANGT de fleste situationer.

Har jeg brug for lidt mere speed - ja så kan jeg smide batterigrebet på og ramme 8 fps (reelt), der er næsten lige så hurtigt som en D3.

D3 har ikke automatisk ADR (selv om det godt kan aktiveres), men det har D700 - noget jeg vil sætte STOR pris på da jeg i lang de fleste indendørs stills vil slippe for at bruge HDR til at løse alt undtagen de mest vanskelige lysforhold.

Lyder det HELT åndssvagt med ovenstående liste, eller skulle jeg hellere gå efter en brugt D3 (så sparer jeg batterigrebet).

Da jeg også vil have en ny taske (rygsæk), et nyt stativ, og et par nye 16Gb kort, kommer den samlede regning op på omkring 50K - så det er noget af en udskrivning. Er der nogen der har ideer til, hvor jeg kan købe ovenstående grej billigst muligt?

PS: Før i alle overfalder mig og spørger, hvorfor jeg da ikke køber en LM GS/3 i stedet, så lad mig sige at det desværre ikke kan lade sig gøre. Disse penge er øremærket et nyt kamera. Min nye espressomaskine skal nok komme, dog ikke før om et halvt års tid.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Nyt kamera skal der til...

har måske en ide , ring til mig i morgen efter frokost ish

Comment

OK - jeg slår på tråden :-)
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hej Henrik

Du har jo helt ret i, at espresso og foto åbenbart er en meget brugt cocktail )

Du spørger: \"Lyder det HELT åndssvagt med ovenstående liste, eller skulle jeg hellere gå efter en brugt D3 (så sparer jeg batterigrebet).\"

Næh, jeg synes ikke det det lyder helt åndsvagt ) - det er jo noget af et drømmesetup! Efter hvad jeg har læst om D700, tror jeg faktisk også jeg ville vælge den frem for en brugt D3. Den største \"ulempe\" ved D700 i forhold til D3 er, at den kun har 95% søger, men det tror jeg nu er til at leve med. De glas du har udvalgt dig ville også være mit valg (og AF-S 70/200 f/2.8 G VR IF ED bliver helt sikkert mit næste objektiv)

Så go for it!

Eneste lille \"men\" er, at der jo er Fotokina lige om lidt - eller i gang, så måske du lige skulle vente en uges tid og se, om der skulle dukke noget nyt op på Nikon fronten også.

Leica har i øvrigt lige annonceret deres nye S2 serie med en censor på størrelse med en bedre parcelhusgrund:

link

Men det er selvfølgelig ikke til Nikon mount og jo i en prisklasse, hvor 50k ligner lommepenge, men damn det måtte godt ligge i min fototaske....
        Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Søren - er der ikke noget om at du arbejder med salg af den slags udstyr i det daglige? I så fald - kunne du lokkes til at give et tilbud på ovenstående stumper?
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Comment

Nej, det er Roed der gør det Men jeg kan da kun forestille mig, at han gerne giver et bud.
            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Ahhh - ok - jeg sender ham en PM i stedet så :-)
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hej hobzon

Først skal jeg lige sige, at jeg er Canon mand og har brugt det mærke i over 25 år. Så mit detailkendskab til Nikon er begrænset. Men derfor kan man sagtens sammenligne udstyrsbehov alligevel. Meget kommer selvfølgelig an på, hvad og hvordan du fotograferer. Men med den pakke er du ret godt dækket ind. Jeg lurer lidt på, hvad du vil med 2 ekstra batterier. Igen - jeg bruger Canon, men jeg vil tro, Nikon er ligeså godt med dér. Jeg lever af at fotografere, og i perioder tager jeg temmelig mange billeder. Trods det kan jeg normalt køre et par uger på samme batteri! Vi fik 2 batterier med kameraet, men det er faktisk sådan, at vi skal tænke over det for at få begge batterier motioneret. Der er for alvor sket noget på den front de senere år!

Jeg ved ikke, hvor meget du leger med flashlys. Der er vist noget med, at nogle Nikon modeller har indbygget transmitter (trådløs flashudløsning). Hvis det er tilfældet, kunne du overveje en ekstra flash.

Comment

Helt sikkert et fornuftigt valg af udstyr, ingen tvivl om det.

Men jeg tror heller ikke du får brug for 3x accu, Nikon tager altså seriøst mange billeder på en opladning.

Mht trådløs flash, så kan du bruge den indbyggede i D700 til at styre ekstern flash, så du kan sagtens komme igang med den del med 1xSB900.

Mht pris, så regner jeg lidt og så modtager du en PM.
                  Administator på espressobar
                  Izzo Alex Duetto
                  Toper Cafemino
                  Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                  Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Hej Roed.

Så skal det være hurtigt - for jeg regner med at lægge en ordre en af de allernærmeste dage.

Jeg har i øvrigt besluttet mig for at droppe den 24-70mm i første omgang, og så få mig et hurtigt objektiv med fast brændvidde (AF 50mm F 1,4 D)

Desuden har jeg læst mig til at det SKAL være EN-EL4a batterier der skal bruges sammen med batterigrebet, hvis man vil op på 8 fps (eller 8 AA batterier) - så de 2 stk. Ekstra Nikon EN-EL3e Li-ION batteri, skal erstattes med EN-EL4a batterier.
                    Østerbro

La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario

Comment

Jeg BØR måske lige tilføje en kommentar til denne tråd: Det smerter mig naturligvis at skulle lave denne investering FØR jeg køber en ny espressomaskine, men jeg HAR jo en glimrende espressomaskine allerede (også selv om den godt kunne tåle en opgradering). Espressomaskinen skal nok komme i begyndelsen af det nye år (det er i det mindste planen).

:-)
                      Østerbro

La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hobzon wrote:
                        Jeg BØR måske lige tilføje en kommentar til denne tråd: Det smerter mig naturligvis at skulle lave denne investering FØR jeg køber en ny espressomaskine, men jeg HAR jo en glimrende espressomaskine allerede (også selv om den godt kunne tåle en opgradering). Espressomaskinen skal nok komme i begyndelsen af det nye år (det er i det mindste planen).

:-)
                        Så glæder jeg mig til at deltage i dén tråd. Her er jeg helt sat
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hehe - den skal nok komme Mobak :-)
                          Østerbro

La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hvis jeg selv skulle ud og investere i nyt udstyr i dét prisleje, ville jeg gå efter Canon EOS 5D Mrk.II med det nye EF 24-105mm f/4L IS USM objektiv... Bortset fra alle dens andre faktastiske egenskaber så tiltaler FullHD video også lidt, selvom det er i 30fps Men det er vel heller ikke i handlen endnu...
                            Sort som en panter, sort som slanter
                            Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                            Sort som piloten I en Tie Fighter
                            Sort som pletterne på Pongo
                            Sort som alle andre end Tintin I Congo
                            Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Tro mig - det HAR været med i overvejelserne. Der er dog flere grunde til at jeg vælger at gå Nikon-vejen:

[ul][li]De fleste eksperter er enige om at det er difraktionen der sætter begrænsningen for, hvor meget man kan få ud af flere pixels på en fullframe chip. Dem der har forstand på disse ting hævder, at med mindre man har optik baseret på flourit-elementer, så kan opbjektivet slet ikke opløse 20 Megapixels på en 24x36mm chip. Faktisk ligger grænsen på de gængse brændvidder og med de objektiver der bruges i dag på lidt under 12 Megapixels. Skal man have mere, så skal man op i 4x6\" bagstykker - og det er lidt udenfor rækkevidde at placere i et DSLR.[/li][li]Man kunne forvente at Nikon ville komme med en 20 Mpixel chip i et D3X eller en kommende D4 - men Nikon insisterer også på at 12 Mpixel er grænsen for difraktion med vore dages objektiver, hvis de skal være til at betale. Vor egen Roed, der lige er kommet hjem fra Photokina messen i Köln, fortæller at Nikon ikke engang planlægger at komme med en ny D3X - de tilbyder i stedet in opgradering af de eksisterende D3 kameraer, hvor man sender det til Nikon, og de så lægger en større buffer i kameraerne.[/li][li]Naturligvis kan Nikon blive presset af markedet til at levere kameraer med større opløsning, men man skal altså ikke forvente, at man får mere skarphed ud af de flere pixels. Canon har måske nok \"the edge\" i forhold til Nikon hvad angår skarphed i landskabsoptagelser - men det har de nu haft længe - det er ikke noget der hænger sammen med EOS 5D MRK II. Uanset hvordan man ser det, så er det stadig så små forskelle, at det kræver et meget veltrænet øje at se dem.[/li][li]Jeg har en række tekniske objektiver til Nikon, en lækker tele, samt en guddommeligt fed 85mm F 1,4. Dem ville jeg ikke få megen glæde af på et Canon-hus.[/li][li]Jeg er naturligvis også tiltalt ved tanken om fuld HD video - men jeg tror jeg hellere vil have mig et HD videokamera, vis det endeligt kommer til det.[/li][/ul]
                              At vælge mellem Canon og Nikon har altid været et spørgsmål, hvis besvarelse er bundet mere i følelser og præferancer end i teknik.

Dem der har testet de to kameraer op mod hinanden, taler også om at det er nyancerne der er afgørende. Mange af de professionelle fotografer vælger Nikon på grund af deres bagudkompatabilitet, og fordi betjeningen af kameraet og adgangen til de vigtigste funktioner i visse tilfælde er mere enkelt anbragt på Nikon. Man skal ikke trykke på så mange knapper, før man kan lave de justeringen man gerne vil til.

For mig handler det i sidste ende nok mest af alt om, at jeg altid har brugt Nikon. Jeg kender deres udstyr, kender kvaliteten, og de kameraer jeg har haft gennem årene, har alle tjent mig så glimrende.

Derfor vil et D700 for mig, være som at få nye sko, der passer perfekt og som ikke skal gåes til, før jeg kan få glæde af dem.
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Comment

Working...
                              X