Opslag

Collapse
No announcement yet.

Noget om brød

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Noget om brød

Jer er lang om længe kommet i gang med at bage andet end kager

I første omgang må I lige nøjes med det indlæg der fik mig i gang.
    Jeg vil prøve at få taget nogle billeder og skrive lidt om mine egne forsøg.
    Åh ja, og hurtigst muligt få indtastet opskriften på hveder.

Dette kunne være verdens bedste brød til suppen:

Bagt her til morgen - det dufter stadigt ualmindeligt godt af nybagt brød i huset.

Det er ekstremt nemt at bage og resultatet er som ovenfor hver gang. Opskriften stammer fra en bager i New York som satte sig for at lave verdens bedste brød, som selv et barn vil kunne bage. Jeg har fisket opskriften på www.

Minimalistisk brød

* 7 dl mel
    * 1/4 tsk tørgær
    * 1 1/4 tsk salt
    * 3½ dl vand

1. Bland de tørre produkter hurtigt sammen.
    2. Hæld vand i og rør rundt med hænderne i et et halvt minut til alt er blandet. Der skal ikke æltes.
    3. Dæk dejen med plastfolie og lad den stå lunt i 14-20 timer.
    4. Hæld dejen ud på et melstrøet bord og fold den fire gange ove sig selv - en gang fra hvert verdenshjørne.
    5. Drys fuldkornsmel på et viskestykke. Læg dejklumpen på og drys mere mel over. Fold viskestykket over og lad det ligge lunt, mens ovnen bliver varm.
    6. Stil en støbejernsgryde eller lerpotte ind i ovnen. Der skal være låg til.
    7. Når ovnen er oppe på gerne 250 grader hældes dejen forsigtigt ned i den varme beholder og låget lægges på.
    8. Bag nu i 30 minutter med låget på.
    9. Fjern låget og bag færdig i 15-30 minutter til skorpen er passende brun.

Det tager maks. 10 minutter at røre ingredienserne sammen, jeg klarer det med en ske i stedet for hænderne.
    Man kan sagtens blande groft mel (f.eks. spelt) i. Jeg får det bedste resultat med 3 dl groft + 4 dl hvidt mel. Dejen skal være lidt vådere, da det grove mel suger mere natten over.
    Jeg kigger til brødet efter 25 min., der plejer det at være færdigt i min lerpotte.

Re:Noget om brød

Det lyder godt! Det vil jeg prøve en gang. Jeg skal bare lige have fat i en gryde eller potte der kan gå i ovnen og har låg.

Jeg må i øvrigt sige, at hvor Italien har noget skrammel til kaffe, har de noget fantastisk brød!
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:

Jeg må i øvrigt sige, at hvor Italien har noget skrammel til kaffe, har de noget fantastisk brød!
      Og is!

Og kød!

Og pasta!

Og vin!

Og... og... og...!

Det er vel nærmest kun kaffen man kan få bedre herhjemme.

- Det ser dælme lækkert ud det brød. Har heldigvis et udvalg af støbejernsgryder, så det skal helt klart prøves. Ærgerligt at jeg ikke har noget tørgær i huset og forretningerne har lukket.
      Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken wrote:
        MoBak wrote:

Og is!

Og kød!

Og pasta!

Og vin!

Og... og... og...!

Det er vel nærmest kun kaffen man kan få bedre herhjemme.

- Det ser dælme lækkert ud det brød. Har heldigvis et udvalg af støbejernsgryder, så det skal helt klart prøves. Ærgerligt at jeg ikke har noget tørgær i huset og forretningerne har lukket.
        Jojo, der er mange gode ting på den kulinariske front i Italien. Indtil videre har jeg fået is HVER dag :P

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
          Jojo, der er mange gode ting på den kulinariske front i Italien. Indtil videre har jeg fået is HVER dag :P
          Gelato er min næststørste passion, næst efter espresso selvfølgelig. Det er helt fantastisk så godt det kan smage. Jeg kan slet ikke styre mig når jeg er i Italien, man kan jo købe det allevegne og man er jo nødt til lige at smage om det ene sted er bedre end det andet

Manner... nu får jeg helt lyst til at kigge efter flybilletter!
          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Nu handler det så om brød!

Glem alt om Italien, vi er på vej på Volden

Jens K. Kjærgaard - Berlingske Tidende 10. maj 1995:
            I flere år har jeg eftersøgt en god opskrift på hveder, som smagte som hveder skal og med konsistens i stedet forluft.
            Jeg har fået god hjælp fra en gammeldags bager, og det er hans opskrift, jeg har prøvet. Han belærte mig om, at dejen skal hæve 2 gange, før den formes og igen hæver. Nyt for mig er også, at de sammenhængende hvedeknopper vendes ud og køles helt af dækket af klæde, så dampen og dermed også smagen holdes i hvedeknopperne, mens de køler helt af. Prøv selv, det er hveder, som hveder skal være.

Hvedeknopper
            (30 stk.)

120 g margarine
            5 dl sødmælk
            100 g gær
            1 spsk. groft salt
            1 dl sukker
            1 tsk. stødt kardemomme
            2 store æg
            ca. 1 kg hvedemel

Smelt margarinen i en gryde og pisk mælken i. Lun kun lige mælken og hæld den i en stor røreskål. Pisk smuldret gær i. Mælkeblandingen skal kun lige være lun.
            Når gæren er opløst, piskes salt, sukker og æg i.
            Bland kardemomme i lidt af melet og pisk det i. Pisk ca. halvdelen af melet i lidt ad gangen, så dejen piskes helt glat. Pisk og rør det meste af melet i. Dejen skal hænge sammen, men den er lidt klistret. Hæld den ud på et melstrøet bord og ælt resten af melet i. Læg dejen i en stor røreskål, evt. med lidt hvedemel i bunden. Dæk med et opvredet viskestykke og sæt dejen lunt 30 minutter. Ælt den igen sammen med lidt mel på bord og hænder. Dæk igen skålenmed et fugtigt viskestykke og lad dejen hæve 20 minutter. Læg bagepapir i bradepanden. Ælt igen dejen let sammen og del dejen i 30 stykker.
            Form og tril dem i hænderne til 30 boller. Sæt dem i rækker på 5x6 i bradepanden, hvis den er 30x40 cm, så den fyldes helt. Hvis bradepanden er 40x40 cm, så form 36 boller. Dæk med et fugtigt viskestykke og lad bollerne hæve 50-60 minutter, til de støder sammen.
            Sæt Bradepanden på den midterste rille i ovnen og bag hvedeknopperne 20-25 minutter. Hvedeknopperne skal hænge sammen, være let gyldne og gennembagte.
            Tag bradepanden ud og læg et tørt viskestykke og en bageplade over. Vend de sammenhængende boller ud på viskestykket, så de kommer til at ligge med bundsiden opad. Lad bagepapiret blive på og dæk med 1-2 viskestykker, mens hvedeknopperne køler helt af. Læg dem kolde i plastpose og opbevar dem køligt eller frys dem.
            Når de skal serveres som varme hveder, halveres de og sættes på en bageplade i en 210 grader varm ovn og ristes gyldne. Server smør, ost eller marmelade til.

Comment

Hvad med pizzabunde? Nogle der har den geniale opskrift til det?

Jeg har en rimelig god én derhjemme (som jeg lige kan poste, når jeg kommer hjem), men jeg er altid på udkig efter noget endnu bedre

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Hvilken type form/gryde brugte du til det brød på billedet?

Jeg prøvede denne opskrift, men resultatet blev mildest talt noget mere sammenpresset

Jeg brugte noget grovere stenkværnshvedemel, så måske det derfor det faldt sammen.

- jeg fandt en video på nettet med det brød, som opskriften vist er inspireret af. Ser ud til, at det er lidt tricky, hvordan man får smidt brødet over i gryden?

Comment

MoBak wrote:
                  Hvad med pizzabunde? Nogle der har den geniale opskrift til det?

Jeg har en rimelig god én derhjemme (som jeg lige kan poste, når jeg kommer hjem), men jeg er altid på udkig efter noget endnu bedre
                  Jim Lahey, som Jacobs brødopskrift vist stammer fra, har netop åbnet et efter sigende exceptionelt pizzeria i New York ved navn Co.

Der laver de også pizzadej uden æltning, hvilket beskrives her:

http://tastingtable.com/entry_detail...zza_dough_.htm

Jeg har ikke prøvet den, men sværger generelt til en grundig æltning på maskine. Ellers synes jeg det svære ved pizzadej er hvordan man får den jævn og rund uden at rulle den ud som naturligvis er nogo.

Comment

Jeg bruger en glas dims der er alt for stor til mine små brød.
                    Jeg dribler dejen over i låget, sætter bunden på og vender den om.
                    Her er et billede af mit allerførste forsøg (med alt for meget slipmiddel-mel):

Med mindre jeg skal gøre indtryk på en sød pige så henter jeg morgendagens hveder hos bageren

Comment

Her et mørktbagt et af slagsen

Comment

politikens store bagebog kan klart anbefales! eksperimenter med surdej og ølandshvede (fra din helsekost butik) er også godt...
                        If it weren\\\'t for coffee, I\\\'d have no identifiable personality whatsoever. ~David Letterman

Comment

tak for opskriften

super brød
                          SCAE certificeret kafferister & medejer af:
                          https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
                          Cederfeldsgade 18A
                          5560 Aarup (Fyn)

Comment

poster lige et af mine forsøg med Jacob´s New Yorker brød:
                            Mazzer Mini Electronic A
                            TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                            Gene Café kafferister
                            Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                            Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

så skulle billedstørrelsen være i orden....
                              Mazzer Mini Electronic A
                              TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                              Gene Café kafferister
                              Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                              Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Working...
                              X