Opslag

Collapse
No announcement yet.

Alternativ til E-Bar?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Alternativ til E-Bar?

Hej alle,

Er det danske alternativer til espressobar.dk, som kan anbefales?
    Jeg er slet ikke utilfreds med noget, men da jeg stadig er på informations-indsamlings-stadiet er al info jo velkommen.

Det vrimler jo med udenlandske sites, som jeg også frekventerer, men det er ikke helt det samme

God weekend!

Mvh.
    Kristian
    KristianK
    En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

Re:Alternativ til E-Bar?

KristianK wrote:
    Hej alle,

Er det danske alternativer til espressobar.dk, som kan anbefales?
    Jeg er slet ikke utilfreds med noget, men da jeg stadig er på informations-indsamlings-stadiet er al info jo velkommen.

Det vrimler jo med udenlandske sites, som jeg også frekventerer, men det er ikke helt det samme

God weekend!

Mvh.
    Kristian
    Hej Kristian,

Leder du efter artikler eller et alternativt (forhåbentligt supplerende? ) forum. Førstnævnte tror jeg du kan finde masser af. Jeg kender ikke andre aktive fora. Dansk Kaffe Netværk har oprettet et forum, men der var ingen emner i det sidst jeg kiggede.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Alt hvad der er at vide, kan man da finde her!

Der er jo ikke så mange konstante i denne verden, så det hele beror vel på subjektive vurderinger, og der er ikke noget andet dansk site, der kan måle sig med espressobar.

Selvfølgelig er der en eksakt information og viden i forhold til dyrkning, forarbejdning og ristning, men slet ikke på et niveau, hvor der ikke er plads til nytænkning og anderledes afprøvningsmetoder.

Jeg tror også det vil være en for stor mundfuld, at skulle sluge det hele på det teoretiske plan, før man begynder i praksis, der er simpelthen for meget og det bliver ændret for tit. Derfor er det nogen gange nemmere med en fejlsøgning, hvor man faktisk står med et decideret problem. Dette er selvfølgelig bare min vurdering og erfaring, da der som sagt er svært at lave en facitliste.
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
        Alt hvad der er at vide, kan man da finde her!
        Jo jo, det er korrekt...
        Nej, jeg søger måske bare andre vinkler og diskussioner...

Ikke at I ikke er spændende, men da det jo er de samme mennesker, så er trådene tit \"ens\" og man lurer meget hurtigt folks holdninger og så videre...

Det er der ikke noget galt med, men tænk hvis der fandtes et forum som ikke var enige i at Rocky og Silvia var det \"perfekte\" begynder setup... forstå mig ret...

Det er lidt ligesom i gamle dage, hvor jeg sad og fulgte med i nyhedsgrupperne og hvor det typisk var de samme mennesker, som snakkede sammen...

Så når jeg ikke selv kan finde på flere begynderspørgsmål og jeg har været siden her igennem MANGE gange, så ville et evt. alternativ måske være en idé

MoBak wrote:
        Leder du efter artikler eller et alternativt (forhåbentligt supplerende? )
        Hej Mobak,

Som skrevet, alene bare et alternativ

Mvh.
        Kristian... som skal hjem og pusle om sin Rocky, som ankom i går.... (men hvem ved ikke det snart:laugh: )
        KristianK
        En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Nej der er ikke noget alternativ herhjemme, og det ville nok også blive svært at løfte endnu et dansk kaffeforum op på samme niveau som \"The great danes\" har gjort med E-Bar.
          Holdninger-vinkler-diskusioner er der mange forskellige af på WWW...og hvis man bruger google oversæt kan de endda fåes lidt ala dansk hvis man vil

/Wolff
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Det er heller ikke alle her inde der er enige i at silvia+rocky er det perfekte begynder setup... mig selv inklusiv!
            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Wolff wrote:
              Nej der er ikke noget alternativ herhjemme, og det ville nok også blive svært at løfte endnu et dansk kaffeforum op på samme niveau som \"The great danes\" har gjort med E-Bar.
              Holdninger-vinkler-diskusioner er der mange forskellige af på WWW...og hvis man bruger google oversæt kan de endda fåes lidt ala dansk hvis man vil

/Wolff
              Hej Wolff,

Jamen, jeg er såmænd også godt tilfreds.... Det var også alene et spørgsmål
              .... Og engelsk er ikke en hæmsko
              KristianK
              En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

BaristaDK wrote:
                Det er heller ikke alle her inde der er enige i at silvia+rocky er det perfekte begynder setup... mig selv inklusiv!
                Hej BaristaDK

Nej, jeg skrev også \"perfekt\" og \"forstå mig ret\" og det var meningen at det skulle vise, at MIN generelle opfattelse var, at den overvejende størstedel af brugerne herinde var klare fortalere for, at Silvia og Rocky var et godt begynder-setup.

Jeg er HELT med på at ikke alle deler den opfattelse, hvilket også gør et forum stærkt

God weekend

Mvh.
                Kristian
                KristianK
                En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

BaristaDK wrote:
                  Og mig for den sags skyld!
                  Mvh Morten

--------------------
                  Lelit Bianca
                  Mazzer Major Electronic
                  Mahlkönig Vario
                  Hario V60
                  Hario 3 kops Siphon
                  Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
                    BaristaDK wrote:
                    Og mig for den sags skyld!
                    .... Ok, jeg tror jeg har forstået
                    KristianK
                    En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Jeg tror du finder de største kapaciteter herinde - de mest seriøse hardware-leverandører, de højst præmierede baristaer, ristere og cuppere - eller deres hangarounds. Så længe at Ebar er så åbent og u-autoritært som det er, tror jeg ikke at monopol-tilstanden er et problem.

Tim
                      Dalla Corte Super Mini
                      Mazzer Major E
                      Mahlkönig Encore

Comment

Cherub wrote:
                        Jeg tror du finder de største kapaciteter herinde - de mest seriøse hardware-leverandører, de højst præmierede baristaer, ristere og cuppere - eller deres hangarounds. Så længe at Ebar er så åbent og u-autoritært som det er, tror jeg ikke at monopol-tilstanden er et problem.

Tim
                        Men jeg kan stadig godt følge Kristians tankegang. Diskussionerne og holdningerne kommer ofte til at køre lidt i ring. Samme \"problem\" synes jeg at have oplevet på CoffeeGeek, selvom der er et meget meget større forum. Så jeg kan sagtens følge hvad det er Kristian vil have ud af, at frekventere 2 fora. Der er dog nok ikke anden mulighed end af bruge EBar sammen med nogle af de store udenlandske (CoffeeGeek, HomeBarista, TooMuchCoffee mv.) og meget gerne trække nogle af diskussionerne med herover, hvis man kunne tænke sig at høre, hvordan holdningen til et bestemt emne er i blandt danskerne.

Da vi startede for 2½ år siden var der et alternativt forum Coffea. Der var som regel 2-5 tråde om ugen og nogle gange kunne man godt få gang i en god diskussion. Desværre havde de store spamproblemer i deres forum og folk blev derfor til sidst væk, da det var umuligt at skille spam og seriøse indlæg ad. Coffea var desværre af den holdning, at der ikke kunne være 2 fora i Danmark. Det er jeg uenig i og mener sagtens det kunne fungere som i USA, hvor CG og HB fungerer fint side om side. Folk linker lystigt til tråde på det modsatte forum og de respektive ejere deltager på hinandens foraer. Eneste regel er, at man ikke må cross poste (poste samme indlæg i begge fora). Sådan kunne det også være i DK, især hvis de to foraer udviklede sig i lidt forskellige retninger mht de emner der blev diskuteret. Men som sagt - pt skal vi nok udenlands for at finde alternative foraer.

Til gengæld er der flere spændende blogs at læse, så læsestof kan man nok finde også indenfor landets grænser.
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak alle for en god diskussion og dejligt at det ikke blev taget ilde op... (lige borset fra min helt egen personlige fortolkning af Silvia + Rocky )

Jeg har tidligere læst i andre fora i forbindelse med andre, mere eller mindre forbigående passioner, og der er en tit tendens til at tonen på et tidspunkt bliver grovere og folk bliver \"krigeriske\"...

Det synes heldigvis at dette forum er helt fri for og det er skønt at kunne tale på tværs af udstyr og andre sites...

Jeg er som tidligere skrevet stadig \"jomfruelig\" ud i espressoens eventur... Jeg tror ikke den passion går over... Nu skal jeg bare have fundet min Silvia og gøre egne erfaringer....inden opgradering

Mvh.
                          Kristian
                          KristianK
                          En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

KristianK wrote:

Jeg er som tidligere skrevet stadig \"jomfruelig\" ud i espressoens eventur... Jeg tror ikke den passion går over... Nu skal jeg bare have fundet min Silvia og gøre egne erfaringer....inden opgradering

Mvh.
                            Kristian
                            Lige præcis. Efter min mening og erfaring, kommer man længst med egne erfaringer, krydret med noget god sparring. Og som sagt, bor jeg ikke så langt væk, så du er mere end velkommen.

Mvh
                            Daniel

Comment

BaristaDK wrote:
                              Lige præcis. Efter min mening og erfaring, kommer man længst med egne erfaringer, krydret med noget god sparring. Og som sagt, bor jeg ikke så langt væk, så du er mere end velkommen.

Mvh
                              Daniel
                              Yes yes... skal nok huske det

Mvh.
                              Kristian
                              KristianK
                              En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside