Opslag

Collapse
No announcement yet.

KONTAKTANNONCE: Fotonørd i København søges

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• KONTAKTANNONCE: Fotonørd i København søges

Hej alle.

Jeg erkender det blankt, jeg er sgu gået hen og blevet lidt af en fotonørd (og det er Kaspers skyld! :woohoo: ).

Jeg er blevet fuldstændig bidt af at lave billeder med det man kalder \"off camera flash\", hvor det grundlæggende handler om at pille blitzen af sit kamera, og placere den i en anden, og mere flatterende eller spændende, position - for derved at give billedet mere dynamik og spænding.

Det handler også om, at lave billeder med små blitzlamper, og bruge disse i stedet for store og dyre studieflash-anlæg, der jo er lidt tunge at slæbe rundt med, for slet ikke at sige vanvittigt dyre - i det mindste for os almindelige mennesker.

Det handler om at være villig til at eksperimentere, at bruge det til rådighed værende lys (og en lille batteri-blitz er jo altid til rådighed, hvis man ellers har den med), om at tage billeder med blitz, der ikke ligner de typiske billeder taget med fladt blitzlys.

Det handler om at bruge vægge, lofter, lagner og hvad men ellers kan få fat i, for at forme lyset så det bliver som man gerne vil have det, og så ellers lave nogle spændende billeder.

Mest af alt handler det om at lære. At lære at lave nogle bedre billeder. At lære om at balancere forskellige lyskilder i det samme billede.

Men den slags er altid sjovere og nemmere, hvis man har nogle man kan dele sin passion, interesse og erfaringer med.

Derfor søger jeg ligesindede, der også kunne tænke sig at udforske fotografiet og de muligheder der er for at fjerne blitzen fra kameraet, og lave bedre billeder. Det ideelle ville vel være om du/i boede eller befandt sig i nærheden af hovestadsområdet, for jeg tænker det ville være en god idé at mødes regelmæssigt, og arbejde konkret med tingene. Min tanke er nok at det på længere sigt skal udvikle sig til at blive en lille \"forretning\", hvor man kan få nogle flere betalende jobs, kan tjene lidt penge, til at betale for det udstyr man skal bruge, kurser eller andet, der igen kan udvikle ens viden og kunnen yderligere.

Selv om du måske ikke lige bor i hovedstadsområdet, så kunne man måske også udveksle erfaringer og ideer via email og telefon.

Vil man vide lidt mere om off camera flash (også kaldet \"strobisme\"), så er http://strobist.blogspot.com/ et godt sted at starte.

Nogle udvalgte eksempler på billeder jeg har lavet indtil nu, kan du finde her.

Lad mig det vide, hvis det er noget du tænker, du kunne være interesseret i at udforske :-)
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:KONTAKTANNONCE: Fotonørd i København søges

Nogle udvalgte eksempler på billeder jeg har lavet indtil nu, ...
    Jeg bliver dirigeret videre til noget yahoo-login (og sådan et har jeg ikke)!

Elles ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige - Jeg har lidt et problem med at manipulere virkeligheden (i det her tilfælde sætte lys/blitz). Jeg synes at udvælgelserne af virkelighed er mere end rigeligt med manipulation.

Men at sætte lys er en hel videnskab i sig selv og det lyder meget fornuftigt at øve sig sammen med ligesindede!

Her er en mindre udgave af denne uges skrivebordsbaggrund:

(is-formation på mit stuevindue sidste søndag)

Comment

Jacob wrote:
      Jeg bliver dirigeret videre til noget yahoo-login (og sådan et har jeg ikke)!
      Prøv det her link i stedet

Elles ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige - Jeg har lidt et problem med at manipulere virkeligheden (i det her tilfælde sætte lys/blitz). Jeg synes at udvælgelserne af virkelighed er mere end rigeligt med manipulation.
      Yeps - det har du ret i... det er svært nok at lave gode billeder i forvejen, uden man behøver bekymre sig om også at lægge det rigtige lys.

Jeg vil dog sige, at generelt er mine billeder blevet langt bedre, efter jeg er begyndt at spekulere over lyset, at tænke over hvad der sker rent lysmæssigt i et billede. Grundbetydningen af ordet \"fotografi\" er jo også \"at male med lys\", så det forekommer mig at være meget grundlæggende. Men kig på billederne - det er den slags billeder jeg går og laver for øjeblikket. Investeringen har været meget overkommelig (lidt tid, informationssøgning, eksperimenteren, og så et par stativer til at sætte sin batteriblitz på, i stedet for at have den siddende på kameraet).

Flot baggrund for øvrigt... den kan jeg godt lide.
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
        Fine billeder ...
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

Comment

Tak :-)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hehe ... Batmobil ... fik du en tur???

Er billederne \"as is\" eller har du efterbehandlet dem??
            Mazzer Kony Electronic

Comment

Billederne i \"small strobes\" sættet er \"as is\" med mindre det er åbenlyst at jeg har behandlet dem. F.eks. er der tre portrætter, hvor det er rimeligt åbenlyst at jeg har renset huden lidt op.

I andre sæt (Rejser), er der en mappe med HDR-billeder. De er i sagens natur \"behandlede\". Men derudover er der ikke gjort noget ved billederne.

Alle er optaget med mit Nikon D700 med enten en 50mm f/1.4, 85mm f/1.4, 24-70mm f/2.8 eller 70-200mm f/2.8.
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Comment

OK vi snakker om noget der minder om studie-portrætter!
                - Der ville heller ikke jeg, kunne undgå at skulle sætte lys.

Jeg har ikke dyrket genren siden en kort ansættelse i Dansk Skolefoto for mange år siden :blush:

Smilet virker en anelse kunstigt, men jeg kan klart bedst lide det troværdige lys i billede DSC_1244 B)

Mit umiddelbare råd, på baggrund af billederne som du linkede til, vil være at flytte fokus fra det tekniske (det kører jo bare) til person-instruktionen. En ting jeg selv ikke er så god til og måske netop derfor vælger at undgår opstillinger i kunstige omgivelser (og lys).

Comment

Jacob wrote:
                  OK vi snakker om noget der minder om studie-portrætter!
                  Ikke nødvendigvis... Det er blot et meget lille udvalg af de billeder jeg laver, her med en ensartet baggrund, da jeg fandt det var nemmest at vurdere lyset.

Smilet virker en anelse kunstigt, men jeg kan klart bedst lide det troværdige lys i billede...
                  Det er lavet om aftenen, ved at stille blitzen ud på altanen, og så lyse ind gennem vinduet, hvor der i forvejen sad en persienne. Billedet ikke valgt udfra hvor naturlig personen ser ud, men som et eksempel på, hvordan man med rimeligt simple midler kan opnå et naturligt lys.

Mit umiddelbare råd, på baggrund af billederne som du linkede til, vil være at flytte fokus fra det tekniske (det kører jo bare) til person-instruktionen.
                  Nu har det SLET ikke været min hensigt at vise billeder som sådan, men at vise nogle eksempler på, hvad det er jeg i det hele taget snakker om i mit oprindelige indlæg, hvor jeg søger ligesindede, der er interesseret i at \"udforske\" denne \"disciplin\" indenfor fotografiets verden. Min tanke var at finde nogen, der kunne tænke sig at lære mere (ligesom jeg selv), og som man kunne udveksle erfaringer med.
                  Østerbro

La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hobzon

På Flickr! er der nogle stobist grupper, hvor der også er københavnere imellem. Jeg kan ikke huske præcist hvilken gruppe jeg fandt det i, men lidt søgning kan nok bringe det frem.

Bare en ide...

Black coffee rules...

Comment

Tilstedeværende lys (Billede-link test)

Min brors datter på øverste etage af Østerlars rundkirke på Bornholm

Comment

det var dog et dejligt billede. Sikke nogle gode motiver du får skudt af!

men det ser lidt grovkornet ud, i mangel på mere teknisk ord. Hvad skyldes det?
                        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
                          men det ser lidt grovkornet ud, i mangel på mere teknisk ord. Hvad skyldes det?
                          Vil gætte på høj ISO værdi eller osse kompressionen til JPEG.
                          Mazzer Kony Electronic

Comment

Begge dele; grynethed i de mørke partier skyldes kameraets meget støj ved højere ISO-indstillinger og problemer ved skarpe kontrastfyldte kanter ol. skyldes 2. jpeg konvertering (jeg må finde en anden måde at gøre det på).

Originalen står øvrigt pænt skarpt taget i betragtning at det er håndholdt på 1/16 sek.!

Men ellers skulle jeg bare lige teste om jeg overhovedet kunne poste billeder fra det galleri jeg benytter (billeder vedhæftet indlæg på samme forum gav problemer, men det skal lige testes igen):

Comment

Bølge!

Comment

Working...
                              X