Opslag

Collapse
No announcement yet.

Anmeldelse: Chemex Chettle (elkedel med svanehals)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Anmeldelse: Chemex Chettle (elkedel med svanehals)

Jeg ønskede mig en ny elkedel i julegave som erstatning for vores to gamle Brewistaer, og fik minsandten en Chemex Chettle.
    Click image for larger version

Name:	chettle-hero_4.png
Views:	94
Size:	735,4 KB
ID:	298825

Vi har hidtil haft Brewista PID, som jævnligt er blevet skilt ad og "smurt" - de går i stykker for et godt ord men fungerer godt når de virker. Imidlertid var justering af kontfladerne nu ikke længere nok.

I modsætning til Brewista og de fleste andre, er den nye Chettle en "traditionel" kedel, i hvert fald traditionel så langt at kanden bliver varmet op over en varmekilde. Præcist som en gammeldags fløjtekedel. Forskellen er dog den, at varmekilden er en forholdsvis kompakt induktionskogeplade, med termometer indbygget i kontaktfladen til kedlen. Kanden er af glas, med en inducerbar stålbund og et fint gummilåg med en slags trykventil - lidt á la Eva Solo vandkarafler.

Varmekilden betjenes med kapacitive knapper (og ikke, som der nogle steder står beskrevet, med en touch-skærm) og har et fint og overskueligt display. Her kan man ændre temperaturen op og ned i 1°C trin, starte og stoppe opvarmningen, samt sætte temperaturen på hold. Den husker temperaturen fra bryg til bryg, men har ingen gemte temperaturer sådan som Brewista har, ej heller mulighed for at gemme egne indstillinger.

Kendetegnene for induktion, er opvarmningstiden ret kort uden dog at komme op i nærheden af en gryde på et induktionskomfur. Til gengæld er der ingen PID-styring, så termostaten har det med at ramme over målet. Hvor meget, afhænger af hvor meget vand der er i kedlen.

Selve kanden er ganske pæn og indeholder præcist nok til en termokandefilterkaffe. Pæn er den samlede konstruktion til gengæld ikke, selvom den har et præg af rumalder. Klumpedumpet er faktisk det ord der lige falder for. Når den står på køkkenbordet, minder den faktisk lidt om en lidt ældre magnetomrører.

Faktisk er det svært at finde mange plusord, så lad mig tage dem først og opliste minuserne bagefter…
    • Rumindholdet er nok til en termokande. Der er mange fine elkedler på markedet, som kun indeholder 0,6 l.
    • Kedlen er helt fri for komplikationer. Der er ingen kontakter til termoføler eller varmelegeme. Det er her fejlene altid opstår. Det er meget betryggende og giver forventning om lang levetid.
    • Både kedel og varmekilde er lette at rengøre. Kedlen kan endda komme i opvaskemaskinen.
    Minuser…
    • Kanden har en indikering af den maksimale vandstand. Stregen sidder bare lige der hvor knoerne er når man holder kanden, så man kan ikke se stregen mens man fylder vand på. Er man det mindste over stregen, sprutter kanden ud af tuden, så indikatoren er altså ikke uvæsentlig.
    • Man kan ikke se hvad temperaturen er på et givent tidspunkt, kun en lyd og lys-melding om at den indstillede temperatur er nået.
    • Blæseren i induktionspladen larmer afskyeligt.
    • Man kan ikke ændre temperaturen når den er gået i gang. Man skal stoppe apparatet, stille temperaturen og genoptage opvarmningen.
    • Ledningen, som i øvrigt er uden jord, kan ikke tages af eller rulles op under bunden, så man er låst af længden på ledningen (eller bryde garantien).
    Gennemgående er jeg ærligt talt skuffet. Det efter prisen højtsatte forventningsniveau er simpelthen ikke indfriet.
    - Thomas Nielsen

Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

Jeg kom til forleden at fylde lidt for meget vand på og endte med at få vand i induktionspladen. Den er ikke vandfast kan jeg lige afsløre. Heldigvis havde vi værktøj der passer til at skille den ad, så den kunne blive tørret igennem. Men, altså...
    - Thomas Nielsen

Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

Comment

Tak for advarslen! Uha, det er ellers en dyr sag…

Comment

Working...
      X