Opslag

Collapse
No announcement yet.

Chai te med smag

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Chai te med smag

Hej

Med risiko for at blive bortvist fra espressobar for evig tid, tager jeg chancen og stiller et spørgsmål om te :unsure:

På de fleste café\'er der sælger espresso mm. har som regel også Chai te på menuen. Hvis man bestiller en Chai te får man et glas te blandet med steamet mælk. Jeg har bemærket at de på f.eks. Baresso ikke laver te\'en som man traditionelt laver te, men istedet hælder noget klistret stads op i et glas, blander det med steamet mælk og drysser lidt kanel/cacao på toppen :woohoo:

Nu har kæresten fået smag for disse Chai te og har købt nogle te poser med chai te i Føtex. Denne chai te smager ikke af særlig meget i forhold til det man køber på en café uanset om vi lader det trææe i 4 eller 10 minutter, blander det med steamet mælk eller ej. Jeg kan næsten gætte mig til at man andre steder kan købe bedre te end i Føtex....... Hvilken te skal jeg købe for at kunne servere Chai Te med steamet mælk der har samme søde og koncentrerede smag som det de sælger på café\'er?

Mvh Kim, som helst ville være anonym i denne sitiuation
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Re:Chai te med smag

Hej.

Min kæreste drikker også kun the.. Og hun er også blevet forfalden til chai-the.
    Skal da lige sige at jeg også, en sjælden gang, godt kan nappe en. Det smager faktisk rimelig godt..

Når vi laver det, er smagen efter min mening, mindst lige så godt , måske bedre, som på Barreso..

Men vi køber the\'en ved kaffe og the huset i odense. Jeg tror du skal købe det et sted noget ligende.. Så du er sikker på kvalitet\'en.
    Det skal også siges at der skal bruges noget mere the, til chai-the, end normalt.
    Normalt bruger man 1 tsk fuld til et krus. Til chai-the skal du bruge 1 spsk fuld til 3 dl..

Min opskrift på Chai-the..

3 dl stærk chai-the (1 spsk fuld til 3 dl)
    1 dl Steamet sødmælk
    Rørsukker efter smag.. Jeg bruger ca 1-2 tsk..

Det passer lige til et latte-glas.
    Først puttes sukkeret i glasset, Vand i glasset, chai-the\'en i en pose og så i vandet. Lad det trække ca 6 min. Steam mælken og kom det i, rør rundt og nyd sagerne..
    Det er faktisk rigtig godt..
    Hilsen Johnny

Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Hvor våger du!!! CHAI?!? :P

Nej, seriøst, så drop det der pulver stads. Det er hvad Instant Coffee er mod velbrygget espresso. Rigtig god chai behøves ikke være en videnskab, især ikke når man har en espressomaskine man kan steame mælk med.
      Køb en god naturlig chai the. Dvs. hele blade og rigtige krydderier. Et bud, som kan fås over næsten hele landet i specialbutikker er Kusmi The\'s Chai. Mine favoritter er Sing Thehus og de har en Indisk Chai. Jeg har ikke smagt den endnu, men deres theer er fantastiske. De ligger godt nok kun i KBH, men theen kan købes online.
      Lav et kraftigt udtræk af chai theen, som du evt. kan krydre lidt ekstra med f.eks. kardemomme eller kanel. Bland lidt honning (eller kanelsirup) i når theen har trukket færdig (helt op til 15 minutter, hvis den skal være rigtig kraftig). Steam mælk og tilsæt.
      Det er da rimelig nemt og det smager en milliard gange bedre end pulver (fintkværnet the), et hav af tilsætningsstoffer og noget mælketørstof. Og ligesom med kaffe, så smager en god kvalitets-the af meget mere end det du køber i supermarkedet.

Håber du får god fornøjelse af det.
      Klaus Thomsen
      World Barista Champion 2006
      Kig ind på vores Blog her
      The Coffee Collective

Comment

Du kan også lave det selv ;P Ellers sælger flere kaffebarer forskellige Chai-the i bøtter, har set David Rio chai flere steder, f.eks. Elephant Vanilla og Tiger Spice...

Har ikke prøvet noget chai - Det lyder ikke så tiltalende i mine ører
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Ingen tvivl om at min farvorit drik er kaffe, men jeg kan nok ikke komme uden om at jeg er en smugle skadet af at ha\' tilbragt en del år i indien og er der for stor fan af en go kop the.
          Det findes uendelig mange variater af Chai men den jeg personligt syntes bedst om, af dem man kan købe her i landet, er Chaplon\'s Tengla Chai.
          Jeg mener iøvrig at man kan købe den hos risteriet, men jeg er ikke sikker
          Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

I er hermed alle trukket 10 point på goodwill kontoen! Det var heldigt, at I havde noget at tage af :P

Og Kim og johnny: I må altså få de kærester sendt i træningslejr, så de kan lære at drikke kaffe
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

The på EspressoBar?? Hvad bliver det næste? Gode råd om valg af vaskepulver? :blink:

Men jeg ved at Sigfred\'s i Århus har et ret stort udvalg i forskellige slags.
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

så så ikke flere negtive bemærkninger om hippi benzin
                Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Roed wrote:
                  The på EspressoBar?? Hvad bliver det næste? Gode råd om valg af vaskepulver? :blink:
                  Nu vi er inde på vaskepulver.. Kender de et godt mærke som tager bremsestreger..

Hehe gas.. Kunne ikke lade være..

Forresten tillykke med din nye rister..
                  Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                  Faema MD3000 Touch
                  Mahlkoenig Vario
                  Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Tak for alle jeres inputs. Jeg vil prøve nogle af jeres forslag og se om det kan tilfredsstille frøkenen :silly:

MoBak wrote:
                    Og Kim og johnny: I må altså få de kærester sendt i træningslejr, så de kan lære at drikke kaffe
                    Tro mig, jeg har virkelig prøvet!!! Ligegyldigt hvad jeg serverer for hende med bare én dråbe kaffe bliver pænt stående på bordet :angry:
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

Comment

Working...
                    X