Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvad bruger i jeres pucks til?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvad bruger i jeres pucks til?

Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Re:Hvad bruger i jeres pucks til?

Tja mine ryger bare i skralderen , men kunne de finde anvendelse et eller andet sted ville det være fint.
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Comment

På et tidspunkt havde vi problemer med at naboens kat altid sked i vores blomsterbede. Min kæreste have så læst i et eller andet boligmagasin at kaffegrums i bedene skulle holde kattene væk :cheer: Vi kører nu med et blandingsforhold på 50/50 jord + kaffegrums og vi har ikke set en kattelort siden B)

Aaaaaaah ok 50/50 er nok en overdrivelse, men historien er sand og det virker! Kaffegrums i bedene holder de skidende katte væk.
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

Comment

Mine bliver brugt i AL-Bank ligaen...:dry:
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

De skal bare lægges side om side hele vejen udenom haven, så skulle man være sikret mod Dræbersnegle :-)
          Miss Silvia m. Manometer & PID
          Rocky SD
          Xpressivo Barista stamper
          Behmor 1600

Comment

Brugt kaffe(grums) og altså puck\'en kan med fordel bruge i jorden ved planter, der godt kan lide syrlig jord, har jeg engang fået at vide.

Ellers bruger jeg mine kaffepucks til at se om jeg gør det godt nok. Det er utroligt hvor meget man kan lære af at studere sine pucks med jævne mellemrum.

Når jeg ikke lige analyserer dem overtrækker jeg dem med chokolade og servere dem for gæsterne på kaffebaren.

OK, ét af de ovenstående udsagn er løgn. Men hvilken... ;-)
            Klaus Thomsen
            World Barista Champion 2006
            Kig ind på vores Blog her
            The Coffee Collective

Comment

klaus wrote:
              Cool nok - VIDSTE bare du ikke studerer dem :woohoo:
              Vibiemme Domobar Inox
              Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

klaus wrote:
                Brugt kaffe(grums) og altså puck\'en kan med fordel bruge i jorden ved planter, der godt kan lide syrlig jord, har jeg engang fået at vide.

Ellers bruger jeg mine kaffepucks til at se om jeg gør det godt nok. Det er utroligt hvor meget man kan lære af at studere sine pucks med jævne mellemrum.

Når jeg ikke lige analyserer dem overtrækker jeg dem med chokolade og servere dem for gæsterne på kaffebaren.

Ok det forklarer hvorfor chokoladebollerne i serverede smagte lidt sjovt:laugh:
                Fortid
                La Marzocco GS3
                Casadio Macinadosatore Istantaneo
                Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                Pullman/Synesso ridgeless
                Bumper TS
                Motta Knockbox
                Nutid
                Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                French Press-Bodum 4 cup

Comment

klaus wrote:

Jeg gætter på det sidste :-)

Klaus -> Det lyder interesant at kunne lære noget af at studere pukken. Jeg husker at have læst et eller andet sted at pukken helst skal være tør og fri for små huller osv. Kan du uddybe hvad man bør kigge efter og hvad der er skyld i de forskellige symptomer?

/Kim
                  - La Spaziale S1 Dream
                  - Bestmax S
                  - Ceado E37S
                  - Rancilio Rocky SD
                  - Hottop B

Comment

klaus wrote:

Det kan man kalde genbrug :side: Hvad tager i for dem inde på kaffebaren?

Lyder lidt mere spændende med studierne - dem vil vi da rigtig gerne høre mere om!
                    Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

KimH wrote:
                      Klaus -> Det lyder interesant at kunne lære noget af at studere pukken. Jeg husker at have læst et eller andet sted at pukken helst skal være tør og fri for små huller osv. Kan du uddybe hvad man bør kigge efter og hvad der er skyld i de forskellige symptomer?

/Kim
                      Ja, og så har jeg da et helt konkret spørgsmål, som jeg studsede over forleden. Jeg har ind imellem bemærket at mine pucks (flertalsbøjning? :dry: ) flækker igennem på langs - altså i to lag. Hvad er dette mon tegn på?
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
                        Ja, og så har jeg da et helt konkret spørgsmål, som jeg studsede over forleden. Jeg har ind imellem bemærket at mine pucks (flertalsbøjning? :dry: ) flækker igennem på langs - altså i to lag. Hvad er dette mon tegn på?
                        Hmm, måske at du slår for hårdt med hockeystaven... :silly:
                        Administator på espressobar
                        Izzo Alex Duetto
                        Toper Cafemino
                        Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                        Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Aha! Dine pucks flækker igennem på langs (altså horisontalt, ikke?) Det ser man ofte når man har skiftet kværningsgrad. Det er næsten helt sikkert på grund af at der ligger en smule gammel kaffe mellem knivene og dit doseringskammer. Der kan på nogle kværne ligge helt op til 13 gram kaffe derind! Så selvom man \'kværner frisk\' vil det første der kommer ud være gammelt. Det ekstrahere derfor anerledes og det kommer til syne, når du banker pukken ud. Det er altid et dårligt tegn, hvis pukken ikke kommer ud i ét samlet stykke. Hvis den er hel og tæt tyder det nemlig på en meget ensartet ekstraktion.

Mht huller (chanelling) så ser man dem oftest ude ved kanten af kurven. Det vil sige at vandet har haft en lettere vej igennem kaffen dér. Så kan man jo lære at man måske skal prøve at distribuere kaffen bedre mod kanten af filterkurven inden man tamper.

Hej igen.
                          Klaus Thomsen
                          World Barista Champion 2006
                          Kig ind på vores Blog her
                          The Coffee Collective

Comment

klaus wrote:
                            Aha! Dine pucks flækker igennem på langs (altså horisontalt, ikke?) Det ser man ofte når man har skiftet kværningsgrad. Det er næsten helt sikkert på grund af at der ligger en smule gammel kaffe mellem knivene og dit doseringskammer. Der kan på nogle kværne ligge helt op til 13 gram kaffe derind!
                            Tak for svaret, Klaus. Jeg vil prøve at tænke over, om det typisk er det første skud efter kværnen har stået stille en periode. Jeg plejer at kværne en smule kaffe som jeg smider ud, når kværnen har stået stille mere end et kvarters tid. Men det er selvfølgelig ikke sikkert jeg får nok igennem. Jeg har testet hvor meget malet kaffe der er i min kværn, når jeg har kørt dem tom og det er så godt som ingenting. Men det er selvfølgelig noget andet, når der stadig er bønner i hopperen og knivene er fyldt op med halvkværnede bønner.
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg husker at have læst et eller andet sted at pukken helst skal være tør og fri for små huller osv.
                              Jeg har på det seneste oplevet, at mine pucks har været lidt rigeligt fugtige. Hvad kan årsagen hertil være?
                              Udstyr
                              Rancilio Silvia
                              Mahlkönig Vario

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍