Opslag

Collapse
No announcement yet.

Nedetid

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nedetid

For alle dem, der har lidt kendskab til teknikken bag en hjemmeside, vil jeg kort redegøre for, hvad der gjorde at det tog mig så lang tid at få siden op igen på den nye server (uden dog at blive ALT for teknisk). For dem der ikke har kendksb til teknikken, vil nedenstående sansynligvis være det rene volapyk ;-)

Vi skulle have flyttet siden til en ny host. Dette betyder jo normalt at man køber sig til en nyt hotel, hvor man kan parkere sin side, og redelegerer domænet hos DK-hostmaster.

Da vi jo skulle undgå at siden var nede i længere tid, måtte vi prøve at time dette med den propagering der finder sted fra root DNS serverne for .dk top-level domænet. Dette sker hver fjerde time startende klokken 12:00. Da jeg blev koblet på sagen omkring middagstid havde det første \"vindue\" passeret for redelegering, så vi måtte vente til klokken 16:00. Her blev redelegeringen registreret, og bekræftet - og vi kom somfølge heraf først med i den propagering der fandt sted klokken 20:00.

Det gav os tid til at få taget backup af den gamle database, og få kopieret hele filstrukturen. Samtidig skulle vi have oprettet vort hotel, få midlertidig adgang på en IP-adresse og have oprettet den nye databaseadgang. Omkring klokken 17:00 var det hele på plads og klar, og vi kunne så kun vente på at klokken blev 20:00 hvor propageringen fandt sted. Da de fleste hjemmesider af espressobar.dk\'s størrelse multihostes (dvs. man har flere hjemmesider der deles om den samme fysiske server) og man desuden bruger en fælles ip-adresse for alle de domæner og hjemmesider der ligger på den samme server - så havde vi heller ikke mulighed for at teste om siden virkede - for propageringen var slået igennem.

Klokken lidt over otte her til aften stod det klart at vi IKKE bare kunne flytte databasen og filstrukturen. Jeg kunne konstatere at vi nu kører på en SQL-server af en anden version end den gamle, og jeg måtte derfor rette en del i den bagvedliggende kode. Desuden rendte vi ind i det problem at kopieringen af filstrukturen af en eller anden grund oprettede \"skyggekopier\" af vore filer. Jeg måtte derfor ind i hvert eneste underbibliotek, og fjerne skyggekopierne, for jeg kunne kopiere de nye over (der gik nok mindst en times tid, før jeg fandt ud af hvor præcist problemet lå med dette. Det er en kendt sag at Linux med visse FTP-klienter kan drille på denne måde, så det burde jeg have forudset.

Anyways - i forbindelse med gennemretningen af en lang række dokumenter, og deres kald til SQL-serveren, skrev jeg også en hel ny konfigurationsfil. Jeg ville være sikker på at jeg havde fået alting gjort rigtigt.

Desværre viste det sig at jeg havde fået lavet en tastefejl i konfigurationsfilen, så mens jeg godt nok fik løst databaseproblemerne, så introducerede jeg et helt nyt problem. Jeg var nu ved at rive hårene ud på mig selv. Jeg lod Mads-Ole kigge på et el lille test-script jeg har skrevet, der tester forbindelsen til databsen... og hvor jeg sad og kløede mig i hovedet over hvorfor f..... det ikke virkede, så spottede han med det samme min tastefejl. Et \".\" der var blevet til en \"_\"! Holdakæft hvor følte jeg mig dum! :angry:

Men for at gøre en lang historie kort - så fik jeg rettet tastefejlen, og det hele kørte som det skulle! :woohoo:

Nu manglede vi bare at åbne forummet igen - og det er (som i kan se) hermed gjort, og også den del kører nu som den skal.

Så espressobar er hermed på plads på sin nye server. Hos en udbyder der har en god del mere båndbredde end den forrige og på en væsentligt kraftigere hardwareplatform, hvilket resulterer i, at siden nu er VÆSENTLIG hurtigere end hos den gamle udbyder.

Alt i alt - en samlet nedetid på 3½ time - i forbindelse med flytningen af en hjemmeside til en anden version af Apache, PHP og MySQL - der er ikke så dårligt endda :woohoo:
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Nedetid

Skide godt arbejde Hobzon!

Du har mange gode kopper kaffe tilgode efterhånden...
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Et par stykker måske :-) Samlet tidsforbrug i dag omkring 12 timer, med lidt ventepauser her og der ;-)
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Godt arbejde! Men, cliche (eller er det Team Internet - måske er det de samme der står bag)?! Jeg ville nok have valgt nogle andre, men det er bare mig ;P Så håber jeg ikke der kommer problemer mere - Det er hårdt at undvære ens kaffehyggested
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

KANON arbejde , der står også en MEGA overdimensioneret espresso/latte klar her til det hårdt arbejdende folk TAKKER TAKKER
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Tak for kaffe...

Jeg skal lige huske at sige tak for det halve kilo espressobarblend som jeg fil tilsendt som tak for hjælpen i forbindelse med flytningen af espressobar.dk til den nye host. Det var ikke nødvendigt, men jeg sætter stor pris på, og kaffen er allerede brugt til en række pragtfulde kopper kaffe :-)

Tusind tak til ledelsen bag espressobar.dk.
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Comment

Re:Tak for kaffe...

Hobzon wrote:
              Jeg skal lige huske at sige tak for det halve kilo espressobarblend som jeg fil tilsendt som tak for hjælpen i forbindelse med flytningen af espressobar.dk til den nye host. Det var ikke nødvendigt, men jeg sætter stor pris på, og kaffen er allerede brugt til en række pragtfulde kopper kaffe :-)

Tusind tak til ledelsen bag espressobar.dk.
              Velbekomme - det var sandelig så lidt. Det er en meget symbolsk betaling for et stort stykke arbejde. Men med den (manglende) økonomiske aktivitet, der ligger bag EspressoBar, er det hvad vi kan formå på nuværende tidspunkt.

Dejligt at bønnerne smagte dig
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
              X