Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ny espressomaskine

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ny espressomaskine

Hejsa kaffenørd kolleger!

Jeg håber I dette forum kan hjælpe mig... Jeg har været så \"uheldig\" og være på Kontra\'s latteart kursus og få lov til, at stå en hel aften og lege med en af deres store espressomaskiner.

Det lykkes endda også for mig, at få lavet et par pæne latte art træer :P ... Nu har jeg så prøvet at blive bedre hjemme hos mig selv på min egen Manufacture Technika III købt hos risteriet

Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.

Jeg syntes dog, at der er meeeget forskel på damptryk på min elles ikke billige maskine og så de her prof maskiner... Sååå... Mine spørgsmål går på

1. Kan det svare sig, at udskifte den med en anden og derved få endnu bedre skum til latteart ?
    2. Hvor meget skal man slippe hvis man skal have en mere prof maskine ?
    3. Er der overhoved nogen der tager maskiner i bytte ?

Håber i kan hjælpe mig...
    Manufacture Technika III
    Hottop-B rister
    Isomac Granmacinino kværn
    Mazzer Mini Electronic B kværn
    Reg Barber stamper
    Been Nero knock-box
    Bodum stempelkander
    Diverse mælkekander

Re:Ny espressomaskine

Hej kaffenørd, og velkommen til EspressoBar :-)

Der vil altid være mere damptryk på en stor maskine, eftersom dampkedlen på disse er dimensioneret helt anderledes end de er på de \"små\" vi har stående derhjemme. Men så vidt jeg husker er kedlen på Technikaen på 1,2liter og det burde nu være nok til at levere en ordentlig damp

Da din Technika er en HX maskine er det dig muligt at justere damptrykket i kedlen, du kan aflæse på manometret foran hvor højt den står. Personligt opnår jeg det bedste resultat omkring 1,4bar.

En anden mulighed er også at skifte steamtippen på maskinen, jeg har aldrig kunnet steame ordentligt med de steamtipper der har fulgt med mine maskiner, og en udskiftning kan give meget forskel i mælken. Jeg skifter også gerne tippen på min maskine alt efter om jeg skal steame 0,35 0,6 eller 1,0 liter, da jeg har erfaret at forskellige tipper for mig er bedre til forskellige mængder af mælk.

Der er flere forhandlere der tager brugt udstyr ind, bla Risteriet hvor du jo har købt din maskine. Du skal dog ikke forvente at kunne få lige så meget ved salg af maskinen til en forhandler som hvis du sælger den privat.

Forhandleren er jo undergivet dansk lovgivning mht. reklamationsret m.m. og skal i bytte prisen tage højde for eventuelle reperationer, ligesom han naturligvis skal have en avance ved videresalg.

Omvendt så slipper du for at bruge tid på at sælge den privat, og hvis man er flittig/god kunde hos sin forhandler er de fleste jo også villige til at gøre en, for begge parter, god handel.

Men prøv at justere tryk eller skifte tip. Så er jeg overbevist om at din Technika nok skal producere nok damp til at få din mælk til at blive bedre.
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Som jeg har forstået er Technika III, meget lig med min Giotto og jeg mangler ikke damptryk.

Jeg ved at Journey har lavet en lille modifikation på hans Giotto(ældre) for at få mere damp ... well i og for sig gav det vist ikke mere damp men mere \"fart\" på dampen ... mener sågar at han har lagt billeder ind her på siden.

Ellers en ny steamtip er jo en nem og billig manøvre .. som Roed nævner.
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

Super tak for indput!! Prøver i første omgang, at skifte streamtippen og trykket - Det er trods alt en del billigere end en ny espressomaskine... Så bliver konen også glad over, at jeg sparer de penge og hun kan bruge dem til noget andet *gg*

Jeg har faktisk hørt risteriet omkring bytte, men de siger dog at de ikke tager maskiner i bytte men dog gerne vil sælge den for mig. Så jeg må forbi risteriet i dag og købe lidt ind og så hjem og \"lege\"
        Manufacture Technika III
        Hottop-B rister
        Reg Barber stamper
        Been Nero knock-box
        Bodum stempelkander
        Diverse mælkekander

Comment

Manufacture Technika III har en kedel på 2,1l og den har profesionelt dimentioneret dampventil (til forskel fra den nævnte Giotto Classic). Hvis ikke den kan steame er der ikke ret mange (semiprof maskiner) der kan! Jeg tror også at forbedringen ligger i en anden steam tip.
          Forøgelse af trykket vil også hjælpe, men med tryk på over 1,1-1,2 bar bliver dine cooling flushes (efter min erfaring) uforholdsmæssigt lange.
          La Marzocco GS/3 AV
          Mahlkönig K30 Vario
          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
          La Pavoni Professional
          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
          BLOG

Comment

Husk: At steame mælken så god, at den er perfekt til latte art er slet ikke nemt. Det er måske noget af det sværeste som barista. At du ikke lige kan gå direkte hjem til din egen maskine og gentage successen fra den professionelle maskine, skal du ikke lade dig slå ud af.

Øvelse, øvelse, øvelse :P Tjek fx denne tråd med et godt råd til, hvordan man kan træne uden at tømme syv køer!

Et andet godt råd er at gøre ligesom Hobzon gjorde for noget tid tilbage:

Hobzons latter art træning (tjek lidt nede i tråden
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Sonne wrote:
              Manufacture Technika III har en kedel på 2,1l og den har profesionelt dimentioneret dampventil (til forskel fra den nævnte Giotto Classic). Hvis ikke den kan steame er der ikke ret mange (semiprof maskiner) der kan! Jeg tror også at forbedringen ligger i en anden steam tip.
              Forøgelse af trykket vil også hjælpe, men med tryk på over 1,1-1,2 bar bliver dine cooling flushes (efter min erfaring) uforholdsmæssigt lange.
              Jeg har faktisk fået konen til, at se hvad trykket står på og det står på 1.4 og ved samme tjek har jeg faktisk fået, at vide at pakningen er gået.. Så tror bare jeg skal have købt en ny dyse.
              Manufacture Technika III
              Hottop-B rister
              Reg Barber stamper
              Been Nero knock-box
              Bodum stempelkander
              Diverse mælkekander

Comment

MoBak wrote:
                Husk: At steame mælken så god, at den er perfekt til latte art er slet ikke nemt. Det er måske noget af det sværeste som barista. At du ikke lige kan gå direkte hjem til din egen maskine og gentage successen fra den professionelle maskine, skal du ikke lade dig slå ud af.

Øvelse, øvelse, øvelse :P Tjek fx denne tråd med et godt råd til, hvordan man kan træne uden at tømme syv køer!

Et andet godt råd er at gøre ligesom Hobzon gjorde for noget tid tilbage:

Hobzons latter art træning (tjek lidt nede i tråden
                Jeg må hjem og lege med sæbe og sovsekulør
                Manufacture Technika III
                Hottop-B rister
                Reg Barber stamper
                Been Nero knock-box
                Bodum stempelkander
                Diverse mælkekander

Comment

En lille update... Så er dampdysen skiftet til en 2 hullers og der er sat pakning på... Og dammn... Det har godt nok gjort en forskel og waaaauv... Det lille triks med sæbe og sovnekulør virker sku også... Men har dog fået forbud fra konen om, at servere en sovekulør sæbevand latte til svigermor
                  Manufacture Technika III
                  Hottop-B rister
                  Reg Barber stamper
                  Been Nero knock-box
                  Bodum stempelkander
                  Diverse mælkekander

Comment

Kaffenørd wrote:
                    Men har dog fået forbud fra konen om, at servere en sovekulør sæbevand latte til svigermor
                    hvor er hun kedelig! :laugh: :laugh:
                    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎