Opslag

Collapse
No announcement yet.

Utæt maskine

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Utæt maskine

Hej.

Jeg har købt en espresso maskine på coffeeitalia.co.uk.

Det er en Isomac Brio. Jeg har bare et enkelt spørgsmål. Jeg oplevede den første måned efter købet, at den var utæt. Hvilket kan ses på billedet. Er der ikke en defekt i maskinen når vandet kan komme ud der? Jeg mistænker for ikke at kunne levere et højt nok tryk, siden den ikke kan presse vandet igennem kaffen. Ydermere \"nyser\" den ikke, selvom jeg tager portofilter at lige efter kaffen er færdig. Jeg har en kammerat der har præcis den samme maskine, og hans \"nyser\" meget kraftigt og sprøjter kaffe udover det hele, hvis man tager portofilteret af med det samme.

Det underlige er blot at min maskine ikke længere er utæt. Men den kan stadig ikke \"nyse\"

Er dette normalt?

På forhånd tak.

Rune

Re:Utæt maskine

Hej Rune,

Velkommen til EspressoBar.

For at sætte et billede ind skal billedet være under 499*699 pixles og 200 kb.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Mit billede er for stort til at blive vedhæftet.

Jeg skal på bedst mulig vis prøve at forklare hvor det er vandet kommer ud så:-)

Det er ved selve den runde klump der sidder på maskinen, hvor man sætter portefilteret fast. Vandet kommer dog ikke ud ved portofilter, men længere oppe hvor denne klump ligesom er sat fast til resten af maskinen. Håber i forstår. Ellers vil jeg gerne sende billeder til en eventuel mail.

På forhånd tak

Comment

Rune Vinter wrote:
        Hej.

Jeg har købt en espresso maskine på coffeeitalia.co.uk.

Det er en Isomac Brio. Jeg har bare et enkelt spørgsmål. Jeg oplevede den første måned efter købet, at den var utæt. Hvilket kan ses på billedet. Er der ikke en defekt i maskinen når vandet kan komme ud der? Jeg mistænker for ikke at kunne levere et højt nok tryk, siden den ikke kan presse vandet igennem kaffen. Ydermere \"nyser\" den ikke, selvom jeg tager portofilter at lige efter kaffen er færdig. Jeg har en kammerat der har præcis den samme maskine, og hans \"nyser\" meget kraftigt og sprøjter kaffe udover det hele, hvis man tager portofilteret af med det samme.

Det underlige er blot at min maskine ikke længere er utæt. Men den kan stadig ikke \"nyse\"

Er dette normalt?

På forhånd tak.

Rune
        Jeg kan ikke ikke rigtig forholde mig til billedet, idet der ikke er noget. Prøv at forklar hvordan den er utæt. Hvis det mellem gruppehovedet og portafilteret at der kommer vand ud, så kan det være, at du simpelthen ikke har drejet portfilteret hårdt nok mod højre, og det derfor ikke sidder godt nok fast.

Ang. at den ikke kan presse vand igennem kaffen, så kunne det måske tyde på at den tamper for hårdt og kværner for fint. - Men du har ret i at det er underligt at den ikke nyser, da Brioen, så vidt jeg kan se, ikke har en trevejs ventil.
        Mvh Morten

--------------------
        Lelit Bianca
        Mazzer Major Electronic
        Mahlkönig Vario
        Hario V60
        Hario 3 kops Siphon
        Hario Skerton

Comment

så lykkedes det!:-)

Comment

Tusind tak for svaret:-)

Her kan du ser hvor der er den er utæt.

Jeg er nemlig lidt i et dilemma, jeg har nemlig skrevet meget frem og tilbage mellem dem jeg købte den af. Specielt den første måned hvor problemet var størst. Men nu virker det nemlig til at den ikke er utæt længere, men det undrer mig meget at den ikke nyser.

Så jeg vil egentlig bare gerne vide, om der er norget galt med min maskine, ellers vil jeg nemlig ikke til at besværlige mig med at sende den til italien og alt det frem og tilbage.

Jeg har bare ikke er særlig stor viden om det, og ved ikke om det er normalt at de kan være lidt utætte i starten? Og om det er også er normalt at ikke alle maskiner \"nyser\"?

På forhånd tak

Rune:-)

Comment

Rune Vinter wrote:
              så lykkedes det!:-)
              Uha ja, mit bud er fortsat at du stamper for hårdt og kværner for fint. Jeg tror ikke den ville lække, hvis der ikke var nok tryk på.
              Mvh Morten

--------------------
              Lelit Bianca
              Mazzer Major Electronic
              Mahlkönig Vario
              Hario V60
              Hario 3 kops Siphon
              Hario Skerton

Comment

så du tror altså ikke der noget galt med min maskine? men at jeg bare presser for hårdt?

Comment

Rune Vinter wrote:
                  så du tror altså ikke der noget galt med min maskine? men at jeg bare presser for hårdt?
                  Jeg er langt fra nogen ekspert, så jeg tør ikke at sige det. Jeg synes dog ikke lekagen ser god ud. Men jeg synes det er et forsøg værd at kværne grovere og tampe lettere. Du kan kan bruge din badevægt til at finde ud af hvor hårdt du tamper. Du bør ligge mellem 15-20 kg.
                  Mvh Morten

--------------------
                  Lelit Bianca
                  Mazzer Major Electronic
                  Mahlkönig Vario
                  Hario V60
                  Hario 3 kops Siphon
                  Hario Skerton

Comment

men det forklarer jo ikke hvorfor den ikke \"nyser\"... Skal den normalt ikke nyse?

På forhånd tak:-)

Comment

Jeg kender ikke den type maskine, men som udgangspunkt vil jeg sige at hvis den lækker vand, så er det en fejl.

Årsagen til at din makkers maskine fiser og sprøjter er jo at der står tryk over pucken lige efter pumpen har kørt, da der jo ikke er 3 vejs ventil på. Din maskine der sandsynligvis har en utæthed lækker trykket gennem utætheden umiddelbart når pumpen er slukket, og du vil ikke opdage at den fiser..

Hvad med manometret, når det overhovedet op på ca. 9 bar når du brygger, og hvor hurtigt falder det igen når pumpen stoppes, og falder det hurtigere end din makkers ?

Hjalle
                      Miss Silvia m. Manometer & PID
                      Rocky SD
                      Xpressivo Barista stamper
                      Behmor 1600

Comment

Den ligger nemt på 9 bar jeg der brygges. faktisk oftest på omkring 12 bar, det er svært at få den længere ned. Den holder faktisk trykket en del tid på manimetret efter brygning.

Tror du umiddelbart ikke den skal sendes til reparation?

Comment

Jeg havde en Isomac Supergiada, og den lå altid på omkring 12 bar eller mere, så det tror jeg er normalt for Isomac.

Min lækkede ikke på noget tidspunkt, og jeg tampede ca. 20 kg på det fineste på min isomac kværn. Hvis jeg kunne hører den ikke kunne presse vandet ud stoppede jeg den, netop for at forhindre at den ikke ville gå i stykker at overtryk, det den jo ikke har denne overløbsventil.
                          ECM Synchronika
                          Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity

Comment

Lækker den stadig vand??

Hvis ikke, kan det jo ha været en pakning der har skredet ud pga. for højt tryk?? har du prøvet at skille den ad, og se hvor vandet kommer fra?
                            8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
                            og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Lad mig starte med at sige at jeg INTET kender til en Isomac Brio, og du skal derfor tage nedenstående med et MEGET stort gran salt. Før du begynder at backflushe (forklaring følger), skal du undersøge om producenten overhovedet anbefaler at du backflusher, etc. - og ALT hvad du foretager dig er på eget ansvar). Dette skriver jeg ikke for at skræmme dig, men alene for at understrege at jeg ikke kender den pågældende maskine, og derfor skal du ikke tage nedestående som andet end lidt generelle retningslinjer.

For det første virker det grundlæggende forkert at en espressomaskine skal være utæt. Det giver ikke rigtig nogen mening - uanset forholdene. SELV om du pakker hårdt og kværner fint, så skal der ikke komme vand ud når du brygger kaffe (efter min mening). Komme utætheden KUN til udtryk når du brygger, eller sker det også når maskinen bare står, eller hvis du lader vandet løbe gennem bryghåndtaget (uden kaffe i filterkurven)?

Jeg antager at en Isomac Brio også har en trevejsventil som de fleste andre maskiner. Formålet med en sådan, er at udløse det tryk, der ligger over pukken (kaffen i portafilteret), når brygningen er til ende. Hvis ikke, vil bryghåndtaget sidde alt for fast, og man risikerer netop at der sprøjter kaffe og kaffegrums ud over det hele når man fjerner bryghåndtaget.

Den \"nysen\" du taler om, vil jeg derfor antage for din Isomac Brios vedkommende, skal komme - IKKE når man fjerne bryghåndtaget, men når man stopper pumpen, og der kan være flere grund til at denne udebliver. Det mest sansynlige er, at det tilbageløbsrør der findes inde i maskinen, er stoppet til med kaffegrums, og at vandet og trykket derfor ikke får frit tilbageløv gennem maskinen og ned i drypbakken. En god gang espressorens (kan købes hos de fleste specialkaffe-forretninger såsom: Risteriet, Kaffemekka, Kaffe-agenterne, Kontra og mange flere) og et blindfilter, kan få gang i maskinens \"nysen\" igen.

Med et blindfilter (en filterkurv UDEN huller), kan man opbygge tryk i bryghovedet mellem blindfilteret (som du sætter i bryghåndtaget i stedet for filterkurven) og diffusionsfilteret (der hvor vandet kommer frem i bryghovedet). Når dette tryk udløses (efter man slukker for pumpen), presses vandet under stort tryk tilbage gennem diffusinsfilteret og ned i drypbakken - og renser derved denne del af maskinen (røret og trevejsventilen), som man jo ikke kan komme til at rense med en børste. Hvis man kommer lidt espressorens (pulveret omtalt tidiligere) vil dette opløse de olier og kafferester der måtte sidde herinde, og gøre dem rene - men som sagt - kontroller manualen eller nogle af de online ressourcer der må findes om din maskine - om den er beregnet på at backflushe, før du begynder på det.

Men grundlæggende vil jeg ikke mene det kan være rigtigt at en espressomaskine skal lække vand. En Rancilio Silvia er kendt for at dryppe lidt fra dampstaven, men det løses som regel blot ved at efterspænde hanen en smule.
                              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎