Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvilket \"espresso-sæt\"?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilket \"espresso-sæt\"?

Har gået i nogen tid og kigget efter et \"samlet espresso-sæt\"
    På et eller andet tidspunkt i en forhåbentlig ikke alt for fjern fremtid, skal det gamle \"amatør-sæt\" udskiftes. Så jeg er begyndt at researche.
    Havde egentlig gået og indstillet mig på, at det sku` være en Rancilo Silva espressomaskine og en tilhørende \"Rocky\"-kværn og sidst også en \"base\".
    Så har man hele baduljen, og det hele ser jo altså også lidt FLOT ud (\"imponator-effekten\" er jo heller ikke helt uden betydning :lol
    Men nu er jeg alligevel kommet lidt i tvivl: Nuova Simonelli (Oscar) er kommet ind i billedet.
    Når jeg kigger på Coffeegeek-brugeranmeldelserne, står Oscar og Rancilio`en helt lige, men i f.eks nedestående anmeldelse er der jo ikke så meget tvivl om hvilken maskine, der er bedst (spørgsmålet er også om testen går på \"den gamle\" Rancilio-model og om hvor meget forskel det evt. kan gøre?) :
    http://politiken.dk/tjek/bolig/bolig...icle269648.ece
    Hvad mener I?
    Hvad er bedst (bedste køb)?
    Og hvad med de \"tilhørende\" kværne? Her rangerer Rocky`en faktisk ikke altid så højt, synes jeg, at kunne læse.
    Hvad med \"Oscars\" tilhørende kværn \"Grinta`en\"? Den er af en eller anden grund ikke bruger-anmeldt på Coffeegeek - ikke så vidt jeg kan se. \"Hvor go`\" er den? Matcher den Rocky`en? Er den bedre/dårligere? (jeg ved det måske ikke er så lette & \"entydige\" spørgsmål, men hører GERNE jeres mening alligevel).
    Lidt ærgerligt at der ikke er en \"base-enhed\" til Simonelli-sættet, men det kunne jeg måske leve for uden
    Jeg kan se af foregående tråd, at der er en italiensk netbutik, som har glimrende priser på Simonelli, hvis jeg altså \"tør\" købe dernede. Men hvis I kender andre gode/billige indkøbssteder, så sig endelig til :lol:
    På forhånd TAK for hjælpen

Re:Hvilket \"espresso-sæt\"?

Jeg ville personligt vælge Oscar frem for Silvia. Alle de tricks der skal til på Silviaen slipper man næsten for med Oscar og oveni det er det en HX maskine, så den er jo super lækker hvis du har gæster og skal lave mange cappuccino i træk.

Grinta har jeg ikke prøvet selv, men har kun hørt positivt om den. Den er en smule plastic agtig, men kvaliteten på det kværnede skulle være helt fint.
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Hej Amarone.

HVis jeg ikke havde købt mit nuværende sæt, ville jeg helt sikkert også overveje Oscar. Jeg har dog efterhånden fået optimeret min rutine med Silvia så meget, at jeg ikke føler at den manglende HX eller kedel, er noget problem. - Omend jeg ikke har brugt den til mange mennesker endnu.

Hvad angår Rocky og Grinta, så jeg har ikke prøvet Grinta, så jmin nedenstående vurdering er med det forbehold. Jeg har selv rådet folk til at købe klassen dyrere end Rocky (samme råd ville gælde for Grinta), men det er ikke fordi jeg er utilfreds med Rocky. - Selve kværningskvaliteten er jeg faktisk meget tilfreds med. De mangler Rocky har, har Grinta også. Begge har trinvis indstilling, ingen timer og de klumper. Hvis jeg skulle vælge mellem de to, tror jeg at jeg ville Rocky, da den virker mere solid. Den vejer også noget mere.

Mit råd til dig vil derfor være: Lad være med at tænke \'sæt\'. Du sparer måske nogle penge ved at købe et sæt, men det er min oplevelse at folk alligevel relativt tidligt opgraderer deres kværn, til en eller to klasser højere end Rocky/Grinta niveauet, så du kan lige så godt købe en Compak K3, Mazzer Mini E (nok brugt) eller lign nu, end frem for senere. De penge du initialt sparer ved købe et sæt, taber du igen når du skal sælge din gamle kværn (med mindre du vælger at beholde den som sekundær).
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Jeg har en oscar, og har for nyligt købt en Kompak K3. Og jeg er virkeligt glad for sættet.

Da jeg ikke har haft fingrene i hverken silvia, rocky eller en grinta. Så er nedenstående selvfølgeligt med forbehold
        Men jeg er ihvertfald slet ikke i tvivl om at oscar er det rigtige valg til mig, da jeg drikker en del af mine drikke med mælk, er det altså en kæmpe fordel at man kan steame straks efter espressoen er landet i koppen.

Jeg er enig med gunde, tag kværnen et niveau over - det er tit kværnen og talentet der sætter grænsen for den gode kaffe, så jeg vil vove og påstå at kværnen er vigtigere end maskinen. Det var grunden til at jeg selv valgte at smide lidt flere penge på bordet for at få en k3\'er.

Håber det hjælper dig lidt.

Husk også på, at netop silvia og oscar har en tendens til at dele folk op i lejre, der \"bekæmper\" hinanden lidt, så man skal ikke tage alt for gode vare.

God jagt
        Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
        Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Re:Hvilket

bss wrote:

Husk også på, at netop silvia og oscar har en tendens til at dele folk op i lejre, der \"bekæmper\" hinanden lidt, så man skal ikke tage alt for gode vare.

God jagt
          Arh... er det nu også helt rigtigt... jeg syns folk er ret reeel i deres sammenligninger.......bare min mening,, :-)
          Miss Silvia m. Manometer & PID
          Rocky SD
          Xpressivo Barista stamper
          Behmor 1600

Comment

hjalle wrote:
            Arh... er det nu også helt rigtigt... jeg syns folk er ret reeel i deres sammenligninger.......bare min mening,,
            Jeg er helt enig. Jeg synes slet ikke jeg har oplevet nogen lejrdannelse. Faktisk synes jeg at espresso-nørd-community\'et er befriende fri for lejrdannelse, og at tonen er rigtig fin.

Det er ikke ligesom Hifi4all.dk, hvor tonen til tider kan være ret grim. Og hvor folk der er tilhængere af forskellige traditioner (amerikansk/japansk vs. engelsk), bekriger hinanden.
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

Det er måske ikke tilfældet herinde.

Men jeg synes det er tilfældet på nogle engelske fora, og blogs. Men det er jo bare min mening
              Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
              Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Jeg kan godt følge bss. Folk har en tendens til at \"beskytte\" deres valg af maskine. På CoffeeGeek anbefaler de derfor at man ser bort fra bruger-anmeldelser, som slet ikke har noget negativt at sige om et givent udstyr. Fordi det er tegn på, at folk ikke er reelle i deres anmeldelser, men bare vil overbevise sig selv og andre om, at de har foretaget det eneste rigtige valg.

Men jeg er også enig i, at det ikke er udpræget her på EspressoBar. Men man kan jo vælge at tillægge de \"objektive\" udsagn lidt mere værdi end de rent subjektive - eller bare vælge de argumenter ud, som man mener betyder mest for én. Et udsagn som \"Silvia er et bedre valg end Oscar\" er efter min mening ikke ret meget værd, hvis ikke man kan se, hvilke kriterier der ligger bag udsagnet.

Men når det er sagt, så ved vi jo alle, at en Vibiemme Domobar single boiler er det bedste køb man kan gøre :silly: :laugh: :lol:
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

bss wrote:
                  Det er måske ikke tilfældet herinde.

Men jeg synes det er tilfældet på nogle engelske fora, og blogs. Men det er jo bare min mening
                  Jahh men nu er du jo også Oscar ejer !!! :laugh: :silly: :laugh: :silly: :laugh: :silly:
                  Miss Silvia m. Manometer & PID
                  Rocky SD
                  Xpressivo Barista stamper
                  Behmor 1600

Comment

jeg synes at folk herinde er ret gode til netop at skrive når de ikke har erfaringer med det der bliver spurgt til, men alligevel har en mening de vil give til kende. Det er jo et frit forum, så folk må skrive hvad som helst (næsten..)
                    F.eks i denne tråd hvor jeg er enig med det de fleste skriver, til gengæld ville jeg også lægge vægt på at Silvia er en forholdsvis lille (størrelsesmæssigt) maskine, mens Oscar fylder en del. Oscar er lavet i ABS plast, mens Silvia er i stål. Jeg synes det er to forskellige \"look\".
                    Jeg har ingen hands-on erfaring med maskinerne, men har interesseret mig for dem, fordi jeg lider af sygdommen upgradeitis
                    Mazzer Mini Electronic A
                    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                    Gene Café kafferister
                    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                    Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Sålænge valget er indsnævret til at være mellem en Oscar og Silvia´en incl. deres respektive kværn, kan der dårligt vælges forkert. Ingen tvivl om, at der er nogle forskelle de to maskiner imellem, men på bundlinien får man masser af kvalitet for pengene, modsat det meste andet i det prisleje el. under.

At der så er nogle der vælger at gå med næsen i sky og opgradere videre derfra til liebhavergear der hører hjemme på en middelstor café, ja det må de jo selv om :woohoo:

Har du overvejet rengøringen af de to maskiner? Hvis man er ingenør, så er Oscaren jo oplagt, for så vil det sikkert være meget interessant at få lov at skille maskinen ad når den skal renses i bund. Vi andre må nøjes med at back flushe på Silvia´en. Men det er jo næsten FOR nemt :P .

Har du checket www.hasbean.com for Racilio priser?

Ellers kan du roligt stole på de italienske netbutikker. jeg handlede selv med dem og der er så vidt vides ikke nogen her i forum´et der har andet en gode oplevelser med dem B)

/Ole
                      Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

OleMar. wrote:
                        Har du overvejet rengøringen af de to maskiner? Hvis man er ingenør, så er Oscaren jo oplagt, for så vil det sikkert være meget interessant at få lov at skille maskinen ad når den skal renses i bund. Vi andre må nøjes med at back flushe på Silvia´en. Men det er jo næsten FOR nemt :P .
                        Back flushing på Oscar foregår nu lige så nemt som på Silvia

Men du har en pointe som helt sikkert skal frem, og det er netop at Oscaren er mere besværlig at afkalke end Silviaen. Det siges dog at være til at overkomme selv alligevel, men du har ret i at det er noget der kræver at man skiller maskinen lidt ad.
                        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

- Ja, jeg har godt været ved at læse lidt her på forum`et, at afkalkning af maskinen kan volde problemer. Det trækker da lige lidt ned
                          Jeg synes dog ikke, at jeg er stødt på rengørings-problemer af maskinen i øvrigt (?)
                          Tværtimod skulle \"PVC`en\" gøre, at den er nemmere at gøre ren end Rancilio Silvia-\"stålkonstruktionen\" (men det er der sikkert mange meninger om - det var vist i øvrigt noget, der fremgik af Politikken-anmeldelsen af b.la de 2 maskiner for 1½ års tid siden).

Som jeg har det nu, føler jeg mig overbevist om, at Oscar`en er et superkøb, bare ærgerligt, at den (efter min mening) ikke er tilnærmelsesvis så flot som Silvia`en (det betyder da lidt )

Ku` i øvrigt se, at Oscar-modellen i hvertfald er en 6-7 år gammel. Er der nogen, der har fingeren så meget på pulsen og ved om en evt. \"opgradering\" er i \"støbeskeen\" - som det fornylig skete med Silvia`en?
                          (eller måske en helt ny - lidt mere \"højglans-poleret\" udgave for den sags skyld :laugh: - Nå, man ka` jo ikke få det hele :P):P

Comment

Jeg købte min Oscar for ca. 2 mdr. siden og har været meget glad for den.

Der hersker ingen tvivl om, at jeg rent design mæssigt hellere ville have haft Miss Silvia, men inden min Oscar, havde jeg en Isomac som også så flot ud, men som ikke levede op til mine forventninger. Derfor ville jeg hellere købe en maskine hvor der måske ikke var brugt så mange penge på stålet uden på.

Hvis man vil have en pæn maskine ville jeg hellere vælge en Vibieme, og give det lidt ekstra for den.

Det smarte ved Silvia er at den passer sammen med basen og Rocky.

Personligt laver jeg næsten kun latte, og er derfor meget glad for at Oscar har HX. Jeg havde et privat arrangement hvor jeg i løbet af en formiddag lavede 30 latter, uden maskinen ikke kunne følge med.

Jeg er sikker på at uandset om den hedder Silvia eller Oscar, så får man en god maskine til pengene.
                            ECM Synchronika
                            Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity

Comment

Tak for mange gode & opbyggelig kommentarer. Er skam modtagelig for endnu mere, hvis det sku` være. I ska` endelig ikke holde jer tilbage :laugh:
                              Hvor købte du din Oscar henne, Sorte Spejder? (Blot nysgerrig )

Var i øvrigt lige inde at kigge på Nuova Simonelli`s hjemmeside
                              (www.nuovasimonelli.it).
                              Der kunne jeg se, at på et af billederne af Oscar`en, var der faktisk en \"base-enhed\". Gad vide, om det er noget, der er lavet til \"lejligheden\", eller om der rent faktisk findes en \"Oscar & kværn-base\"?
                              Se billede:
                              http://www.nuovasimonelli.it/schede/...e-macinino.jpg
                              Kiggede lidt mere på deres hjemmeside, men kunne ikke finde yderligere om denne base :woohoo: :blush:

Comment

Working...
                              X