Opslag

Collapse
No announcement yet.

Spouts rolle for brygningen?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Spouts rolle for brygningen?

Hej, hvilken rolle spiller den spout der sidder for enden af portalfiltret i brygprocessen?

Jeg har fjernet den dobbelt-spout der sidder på Silvias medfølgende portalfilter i håbet om at opnå samme effekt (mere crema) som jeg får ved mit bundløse filter, men uden at der kommer det i herinde kalder en \"Hobzon\" fordi rocky-kværnen laver lidt klumper.

Men altså, jeg er lidt nu i faget så har ens spout egentligt anden effekt end at gøre det nemmere at ramme sin kop?
    Rancilio Silvia
    Rancilio Rocky
    Bodum Columbia + Eileen 8-cup

Ever tried PNG with a hint of robusta as basis of a latte?

Re:Spouts rolle for brygningen?

Du skal ikke være bekymret for problemer med det bundløse filter, selv når din handling af kaffen (tamping, og ditribution) ikke er helt perfekt, så sviner det ikke som man tror. Så køb du blot et bundløst filterhåndtag, det er mere lærerigt end man skulle tro.

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Comment

umiddelbart er jeg tilbøjelig til at give dig ret i, at de ikke har anden effekt end at hjælpe dig til at ramme koppen. Jeg ville til hver en tid vælge et bundløst pf fremfor dem med spouts på, både pga. crema\'en, men også fordi der kan samle sig en del snavs inde i spout\'en.
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

HenrikP wrote:
        Du skal ikke være bekymret for problemer med det bundløse filter, selv når din handling af kaffen (tamping, og ditribution) ikke er helt perfekt, så sviner det ikke som man tror. Så køb du blot et bundløst filterhåndtag, det er mere lærerigt end man skulle tro.

Hilsen Henrik

Jeg har skam allerede et bundløst filter, men det sprutter næsten altid ud over det hele :-) det er meget få shots der er perfekte med en tyk mørk stråle lige i midten. Det var det problem jeg ville komme ud over ved at bruge et filter med bund men uden spout:-)
        Rancilio Silvia
        Rancilio Rocky
        Bodum Columbia + Eileen 8-cup

Ever tried PNG with a hint of robusta as basis of a latte?

Comment

sorensen_dk wrote:
          HenrikP wrote:

Hilsen Henrik

Jeg har skam allerede et bundløst filter, men det sprutter næsten altid ud over det hele :-) det er meget få shots der er perfekte med en tyk mørk stråle lige i midten. Det var det problem jeg ville komme ud over ved at bruge et filter med bund men uden spout:-)
          Hvis det sprutter ud over det hele har du vel et andet problem som du bør finde løsningen på først og fremmest? Jeg har da set videoer af folk der trækker perfekte shots gennem bundløst PF på Silviaen. Jeg er ikke silvia ekspert, men har du tjek på hele din temp surfing på den? Ellers findes der glimrende videoer om det på youtube.
          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

sorensen_dk wrote:
            Nu vil jeg være lidt fræk at sige, at du \"løser\" dit problem forkert ved at undlade at bruge bundløst filter. Det er symptombehandling og ikke årsagsbehandling. At det sprutter ud til alle sider er en vigtig information til dig om, at du skal være mere omhyggelig med at distribuere din kaffe. Prøv for eksempel et skud med det bundløse hvor du bruger \"WDT\" (weiss distribution technique). Dette vil garanteret hjælpe på dine bundløse ekstraktioner... og selvfølgelig vigtigst af alt - smagen
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Mener bestemt der var en tråd hvor emnet blev diskuteret endag her inde, men kan ikke finde den.
              Mener det var noget med metal vs. luft når man snakker afkøling af kaffen, men det er vist halvt raket videnskab, så det vil jeg ikke gøre mig klog på =)

Men hvis du vil pille din sprout helt af, kan jeg anbefale denne her http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...roducts_id=125 syntes bestemt der kommer mere crema end der gør med denne http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...roducts_id=124 og så er den vel også lidt pænere end at kunne se gevindet på portafiltret.
              8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
              og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Working...
              X