Opslag

Collapse
No announcement yet.

Slukning af HX maskine

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Slukning af HX maskine

Jeg har netop i dag erhvervet mig en brugt Expobar Office Lever (yeah den er lækker!!). Nu har jeg så lige et hurtigt spørgsmål som jeg håber nogen kan besvare for mig.

Hvad gør I når I slukker jeres HX maskine?

På min Victoria Arduino (singleboiler) står der i instruktionsbogen at man skal skrue helt ned for temperaturen (den har manuel temp indstilling) og så kører vand ud på den til det er tilpas koldt. På den måde forhinder man at den står med meget varmt vand tilovers.

Det samme kan jeg jo ikke gøre på min Expobar, da jeg jo ikke sådan lige kan skrue ned for tempen på den. Den vil jo bare varme vandet op igen med det samme hvis jeg begynder at flushe den.

Så skal jeg bare slukke den og ikke tænke mere over det, eller er der andet man skal gøre (evt. åbne for steameren i en periode?) ?
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Re:Slukning af HX maskine

Tillykke med din nye maskine

Jeg slukker såmænd bare for min maskine, der står heller ikke noget i manualen om, at man ikke bare skal gøre det. Da min ikke har vacuum breaker ventil, skal jeg lige åbne dampdyssen, enten når jeg har slukket den, og den er kølet ned, eller når den starter op. Jeg husker ikke altid at åbne den, når jeg har slukket, men det virker ikke til at have den store forskel på opvarmningen senere.
    Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
    Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Jeg slukker bare min om aftenen. Du kan også sætte en timer til at tænde om morgenen så den er varmet når du står op. Det kan den nemlig godt da den har en vacuum breaker.
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

Comment

Ok, super, så vil jeg ikke bekymre mig mere om det.

Skifter lige lidt topic så.

Når jeg brygger på Expobaren løber der en del vand ud af tilbageløbsstudsen (eller hvad den nu hedder). Altså ikke bare det der kommer med et \"swosh\" når jeg deaktiverer pumpen, men hele tiden mens pumpen er aktiveret løber der vand ud af den studs... er det normalt? :S
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Det gør der ikke umidelbart på min maskine, uden at jeg kender din maskine. Så lyder det på mig som om det er en pakning el.lign. der skal skiftes. Men det kan være nogen af de andre kloge hoveder herinde har et bedre bud ..

Comment

Kommer det ud af gruppen (i bunden) eller tilbageløbs-/overløbsstudsen?
            Det er normalt at det kan dryppe en smule fra gruppen.
            Når du brygger løber der altid vand ud af overløbet fra OPV. Det hænger sammen med at OPV (Over pressure valve = godt dansk ord for overtryksventil) regulerer bryggetrygget ved at sende overskydende vand ud af systement. Hvis du er træt af at overskudsvandet havner i drypbakken kan du skille maskinen ad og fører slangen op i vandtanken istedet = genbrug.
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            La Pavoni Professional
            Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
            BLOG

Comment

bss wrote:
              Det gør der ikke umidelbart på min maskine, uden at jeg kender din maskine. Så lyder det på mig som om det er en pakning el.lign. der skal skiftes. Men det kan være nogen af de andre kloge hoveder herinde har et bedre bud ..
              Så vidt jeg har forstået princippet i maskinerne, leverer pumpen 15-16 bar. Men da man kun ønsker omkring 9 bars bryggetryk, er der en ventil, som kan justeres, og som udløser noget af trykket, således at det resulterende brygtryk bliver det ønskede.

På de fleste maskiner, bliver \"overtrykket\" udløst ved at lede en del af vandet tilbage til vandtanken. Dette opdager men ikke med mindre man har gennemsigtige slanger i sin maskine. I så fald kan man se, at der løber vand gennem tilbageløbsslangen.

Nu kender jeg intet til Expobaren, men jeg gætter på, at denne ikke leder overtrykket tilbage i tanken med i stedet ned i drypbakken og at det er dette vand du ser løbe ud.

Sonne kan sikkert be- eller afkræfte dette...

EDIT: Og det nåede han så lige inden mig...
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jamen dog, så blev jeg da så meget klogere på min maskine.
                Det må jeg da lige hjem og undersøge, det er også snart et stykke tid siden den har været åbnet ...

Comment

Perfekt. For fanden da, hvad skulle jeg gøre uden Espressobar.dk og dets brugere?!

Det er fra overløbsstudsen det løber, så det er helt sikkert tryk reguleringen som I nævner. Super, var jo nervøs for at der var noget galt.

Maskinen er simpelthen en drøm at arbejde med, har skudt 5 dobbeltskud på den siden jeg fik den hjem i går og allerede nu er min espresso LÆNGDER bedre end hvad jeg har kunne frembringe førhen. Helt perfekte tigerstriber og det hele.

Steameren skal man lige vænne sig til, men den er helt tør i dampen og har masser af power, så det skal også nok blive godt.

Har bestilt et bundløst filter hos kaffeagenterne i dag, så det bliver lækkert at komme i gang med at finetune det hele fuldstændig!
                  Mvh. Anders

Comment

Kører lige lidt videre i den her tråd med mine forhåbentligt sidste spørgsmål ang. min nye maskine...

1. Hvordan er proceduren for afkalkning? Jeg ved jo at på en Oscar er det ikke noget med bare lige at køre vand igennem, og eftersom Expobaren jo også er en HX, så blev jeg i tvivl? Nogen der ved det eller kender et sted med en vejledning?

2. Det her er sikkert meget noobish, men hvordan afmonterer jeg showerscreen på E61 gruppen... der sidder ikke nogen skrue i midten som der gør på min anden maskine?
                    Mvh. Anders

Comment

Skurken wrote:
                      1. Hvordan er proceduren for afkalkning? Jeg ved jo at på en Oscar er det ikke noget med bare lige at køre vand igennem, og eftersom Expobaren jo også er en HX, så blev jeg i tvivl? Nogen der ved det eller kender et sted med en vejledning?
                      Jeg vil tro du kan bruge samme procedure som på min Giotto - se denne link..
                      Du skal dog være klar over at kedlen i din maskine er opretstående/vertikalt monteret og jeg kan ikke huske hvor varmtvandsudtagets rør kommer ud ad kedlen. Det har betydning for hvor meget vand du kan tømme ud ad kedlen når du med varm men slukket maskine, tømmer kedlen ved at åbne varmtvandsventilen. Hvis ikke man kan tømme kedlen ad den vej er der muligvis en bundprop der kan skrues ud i bunden.

Skurken wrote:
                      2. Det her er sikkert meget noobish, men hvordan afmonterer jeg showerscreen på E61 gruppen... der sidder ikke nogen skrue i midten som der gør på min anden maskine?
                      Der har været et indlæg her på forum der giver tips til dette.
                      La Marzocco GS/3 AV
                      Mahlkönig K30 Vario
                      La Pavoni Professional
                      BLOG

Comment

Hold da helt op... den der afkalkningsprocess er da godt nok ikke for børn :S
                        Mvh. Anders

Comment

Skurken wrote:
                          Kører lige lidt videre i den her tråd med mine forhåbentligt sidste spørgsmål ang. min nye maskine...

Se her hvordan jeg gør på min Andreja Premium.

Skurken wrote:
                          Se her hvor Randy G. har en fin beskrivelse med billeder unt de ganze mullewidden :P

/Kim
                          - La Spaziale S1 Dream
                          - Bestmax S
                          - Ceado E37S
                          - Rancilio Rocky SD
                          - Hottop B

Comment

Working...
                          X