Opslag

Collapse
No announcement yet.

Afkalknings frekvens.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Afkalknings frekvens.

Hej Alle.

Bruger godt nok kildevand, men lidt kalk går der alligevel igennem maskinen (må jeg formode) hvilken frekvens afkalker i jeres maskiner, og hvad bruger i? Har fundet det her hos agenterne .

Clean Express http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...products_id=60

Det virker jo let.

Men hvad siger i? Har en Silvia som jeg gerne vil passe på, hvordan kan i se at den trænger?

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Re:Afkalknings frekvens.

Jeg afkalker en gang i kvartalet og bruger som du kildevand og filter.

Jeg gør det ikke fordi jeg tror den trænger - for mig er det alene et spørgsmål om vedligehold :-)
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
      Jeg afkalker en gang i kvartalet og bruger som du kildevand og filter.

Jeg gør det ikke fordi jeg tror den trænger - for mig er det alene et spørgsmål om vedligehold :-)
      Det samme her.... Jeg afkalker også hver 3. måned selvom jeg har et Bestmax filter foran maskinen.

Jeg bruger dog citronsyre til formålet.

/Kim
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

Comment

Hej Hobzon.

Hvad bruger du til afkalkning og hvordan gør du det, lader du det bare løbe igennem, eller laver du stop i processen?

Hilsen Henrik
        Henrik Palshøj

Comment

Jeg tømmer vandtanken (hælder det på en kande - så jeg kan bruge det til afskyldning), og følger anvisningerne på det lille brev med pulver. Så hælder jeg det varme vand med afkalkningsmiddel i vandtanken, og lader pumpen løbe til lampen for kedelvarmen tænder. Det skal nævnes at jeg starter min kvartalsvise rengøring og vedligeholdelse af maskinen med at adskille mit gruppehoved. Derfor foregår AL efterfølgende skylning gennem det bryghåndtag med spout, som jeg eller til daglig kun bruger med blindfilter til at backflushe.

Anyways - tilbage til afkalkningen. Nu lader jeg den varme op, og så lader jeg den løbe igen til kedellampen tænder. Dette gør jeg tre eller fire gange, og så lader jeg den stå og hygge sig 5 minutter uden at jeg foretager mig noget. Nu lader jeg så pumpen køre igen, mens jeg tapper vand af steamarmen... Dette gør jeg OGSÅ indtil kedellampen tænder - jeg lader den varme op igen, og gentager dette indtil vandtanken er næsten tom.

Nu skal der skylles, så jeg starter med at tømme den sidste slat kalkrens ud af vandtanken, og rengør denne. Derefter kommer det vand jag gemte i en kande tilbage på tanken, og så lader jeg pumpen køre gennem både gruppehoved og steamarm, til tanken er tom. Herefter fylder jeg 1,5 liter frisk kildevand på tanken, og så gentager jeg til tanken er NÆSTEN tom.

Inden jeg startede afkalkningen, fik gruppehovedet en gang espressorens, jeg piller diffusionsfilter og pakning ud, og det hele får en grundig skrubbetur i espressorens med en brillo (de der svampe med en lidt grovere belægning på den ene side). Bryghåndtag og filterkurv ligger også i blød i espressorens under hele processen. Dette rengøres nu

Jeg samler gruppehovedet igen - og skyller en SIDSTE gang.

Derefter laver jeg et skud - som jeg ALTID smider ud... når det skud er lavet, SÅ er jeg klar til igen at lave kaffe.

Hele proceduren tager hen en lille times tid.

En gang om ugen renser jeg gruppehoved, pakning, diffusionsfilter, bryghåndtag og filterkurve med espressorens - og her laver jeg også ALTID et såkaldt \"seasoning shot\" for lige at \"smøre\" tingene lidt - før jeg for alvor er klar til at lave kaffe igen.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

KimH wrote:
            Det samme her.... Jeg afkalker også hver 3. måned selvom jeg har et Bestmax filter foran maskinen.

Jeg bruger dog citronsyre til formålet.

/Kim

Jeg ser du har en Andreja Premium, er det ikke en HX? Hvordan afkalker du den, helt præcist?
            Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

RuneL wrote:
              Jeg ser du har en Andreja Premium, er det ikke en HX? Hvordan afkalker du den, helt præcist?
              Jeps, Andreja\'en er en HX maskine og da jeg købte maskinen hos Bella Barista, fulgte der en \'Getting the best out of you Andreja Premium\' bog med. Denne er meget bedre og mere dybdegående end manualen fra Quick Mill.

I denne bog er der bl.a. nævnt trin for trin hvordan man afkalker maskinen. Bogen er med \'copyright\', så jeg må hellere lade være med at kopiere siden råt. Men her kommer en simpel dansk version:

1. Maskinen skal være varmet op til nomal operations temperatur.
              2. Sluk maskinen og tøm vandet fra keddelen ud i en stor skål*.
              3. Bland 40-50 gram citronsyre i vandet i skålen.
              4. Tilføj 400-500 ml koldt vand, så der ialt er ca. 1 liter vand i skålen**.
              5. Placér begger slanger fra vandtanken i skålen.
              6. Tænd maskinen, keddelen fyldes og lad maskinen varme op igen.
              7. Kør lidt vand igennem varmtvands udtaget for at få afkalker i den del af maskinen.
              8. Kør noget damp igennem damphanen for at få afkalker derud.
              9. Kør vand igennem gruppen for at få afkalker i og gruppen varmeveksleren.
              10. Backflush med blindfilter.
              11. Sluk maskinen og lad den stå i 30 minutter med afkalker i hele systemet.
              12. Tænd maskinen og lad den varme op til operations temperatur.
              13. Backflush 4-5 gange med 1-2 minutters mellemrum.
              14. Sluk maskinen og lad være slukket i 10-15 minutter.
              15. Tænd maskinen og lad den varme op til operationstemperatur.
              16. Sluk maskinen og tøm vandet fra keddelen ud.
              17. Placér slangerne i maskinens normale vandtank med rent vand, tænd maskinen, keddelen fyldes.
              18. Kør vand igennem gruppen.***
              19. Kør damp igennem damphanen.***
              20. Backflush maskinen.***
              21. tøm keddelen og fyld den igen.***

* Afhængig af varmtvand udtagets placering i keddelen, kan maskinen evt. vippes til en af siderne for at få mere vand ud.

** Smid evt. filterkurve ned i skålen, så de også kan bliver afkalket.

*** Trin 18-21 gentages x antal gange indtil vandet hverken lugter eller smager af citronsyre. 3-4 gange er normalt på min maskine.

Mvh
              Kim
              - La Spaziale S1 Dream
              - Bestmax S
              - Ceado E37S
              - Rancilio Rocky SD
              - Hottop B

Comment

er der en snild gutinde/gut som kan oversætte dette til en Oscar? vil nødig splitte noget ad, og synes det hele lyder lidt omfattende. På den anden side er det jo fornuftigt nok at passe på maskinen ...
                If it weren\\\'t for coffee, I\\\'d have no identifiable personality whatsoever. ~David Letterman

Comment

Bang wrote:
                  er der en snild gutinde/gut som kan oversætte dette til en Oscar? vil nødig splitte noget ad, og synes det hele lyder lidt omfattende. På den anden side er det jo fornuftigt nok at passe på maskinen ...
                  Det er slet ikke så omfattende som det ser ud til. I bund og grund går det jo bare ud på at få afkalker ud i alle kroge af maskinen og lade det stå i ca. 30 minutter. derefter er det vigtigt at få det hele skyllet ud igen. Den beskrevne metode tager højde for at maskinen har automatisk opfyldning af kedelen, derfor skal maskinen slukkes og tændes flere gange undervejs. Jeg kender ikke Oscar\'en, så jeg kan ikke svare på om du kan bruge samme fremgangsmåde.

/Kim
                  - La Spaziale S1 Dream
                  - Bestmax S
                  - Ceado E37S
                  - Rancilio Rocky SD
                  - Hottop B

Comment

... er der nogen som kan svare?
                    If it weren\\\'t for coffee, I\\\'d have no identifiable personality whatsoever. ~David Letterman

Comment

Jeg har ikke fået afkalket min endnu, men får det forhåbentligt gjort snarest så snart jeg får fat i en tang til at åbne afløbet
                      Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                      Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

The NS tech told me once a year put Oscar on its back left corner over the sink and support the \"L-fitting\" while unscrewing the bolt to drain the boiler. Easy!
                        Taget fra Coffeegeek anmeldelse af Oscar.

Personligt vil jeg nu nok gøre det lidt oftere pga. af det granit vand vi har i hovedstads området.
                        Sage espressomaskine BES920UK
                        Nuova Simonelli Oscar
                        Mahlkönig Vario
                        Xpressivo Stamper
                        Gene Cafe
                        Bodum Antigua kværn

Comment

Working...
                        X