Opslag

Collapse
No announcement yet.

Det går for stærkt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Det går for stærkt

Når jeg brygger på min nye Vibiemme Super Dual boiler PID, går det simpelthen for stærkt. Den er justeret til 9 bar men laver et helt shot på under 10 sek. Den er heller ikke ordentlig Crema-like?

Kan jeg ændre andet end mindske kornstørrelsen på formalingen og komprimere hårdere på pukken?

Michael
    Vibiemme Domobar Super PID Dual Boiler rot. pumpe og direkte vand
    Mazzer Mini Electronic B Poleret. Bestmax kalkfilter

Reet går for stærkt

docdav wrote:
    Kan jeg ændre andet end mindske kornstørrelsen på formalingen og komprimere hårdere på pukken?

Michael
    Nææ .. klø på ... så skal det nok komme
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Reet går for stærkt

det kan også være kaffemængden. Hvis der er for lidt i ydes der heller ikke nok modstand. men som Zacho sagde.... klø på.
      Vibiemme Domobar Jr ( Dual Boiler)
      Mazzer Mini electronic b
      Genecafe
      58 mm konveks Motta tamper

Comment

Reet går for stærkt

Tillykke med maskinen.. Det er virkelig state of the art.. Vi må have et billed af dit sæt up..

Men har ikke bedere bud end Zacho og OSB. Vej kaffen for at se om der er 14-16 g, så er den faktor ude, så er det bare male og tampe.

God fornøjelse.. Hilsen Henrik
        Henrik Palshøj

Comment

Reet går for stærkt

docdav wrote:
          Bruger du frisk kaffe?

Bemærk, at det også er påkrævet at du er omhyggelig med distibution af kaffen, så du har en ensartet puck som er \"bundet\" godt til kanterne. Hvis du har nogle kæmpe channels, vil det også gå hurtigt. Få evt. fat i et bundløst portafilter hvis ikke du har et allerede.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Reet går for stærkt

Ok.
            Har nu prøvet med den fineste formaling og lagt noget mere \"herrearm\" i og det hjalp gevaldigt. Det tager nu godt 22 sek hvilket vel egentlig er ideelt. Jeg banker filtret let ned i gummipladen inden jeg begynder at stampe og stamper 2 gange mens jeg drejer lidt til sidst. Sidste stamp er der hårdeste (lidt ligesom da man røg pibe, den skulle fårst stobbes med barnehånd, så med kvindehånd og til sidst med mandehånd). Kaffen smager også helt anderledes nu. Har lavet 10-12 shot siden jeg skrev først på eftermiddagen og jeg har smagt (læs ikke drukket) på dem alle. det er faktisk sjovt at opleve hvordan smagen ændrede sig tild det fyldige, fra de spjaskede.

Med venlig hilsen og lidt hurtig puls

Michael
            Vibiemme Domobar Super PID Dual Boiler rot. pumpe og direkte vand
            Mazzer Mini Electronic B Poleret. Bestmax kalkfilter

Comment

Reet går for stærkt

docdav wrote:
              Ok.
              Har nu prøvet med den fineste formaling og lagt noget mere \"herrearm\" i og det hjalp gevaldigt. Det tager nu godt 22 sek hvilket vel egentlig er ideelt. Jeg banker filtret let ned i gummipladen inden jeg begynder at stampe og stamper 2 gange mens jeg drejer lidt til sidst. Sidste stamp er der hårdeste (lidt ligesom da man røg pibe, den skulle fårst stobbes med barnehånd, så med kvindehånd og til sidst med mandehånd). Kaffen smager også helt anderledes nu. Har lavet 10-12 shot siden jeg skrev først på eftermiddagen og jeg har smagt (læs ikke drukket) på dem alle. det er faktisk sjovt at opleve hvordan smagen ændrede sig tild det fyldige, fra de spjaskede.

Med venlig hilsen og lidt hurtig puls

Michael
              Ahhh ... er livet ikke bare dejligt .. så ...
              Administrator på EspressoBar
              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
              Mazzer Kony Electronic

Comment

Reet går for stærkt

hvis du drikker dem alle så er der mulighed for at følge hele den amerikanske valgaften uden at falde isøvn - de sidste stater lukker vist kl. 07 dansk tid onsdag morgen - ogs er det lige et ekstra tripleshot så man er frisk til jobbet:P :woohoo: :woohoo: :woohoo:
                Expobar Brewtus II
                Macap MC4 stepless
                Gaggia MDF
                Heartware Precision
                Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Working...
                X