Opslag

Collapse
No announcement yet.

Min første espressomaskine

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Min første espressomaskine

Hej alle

Jeg har snart fødselsdag og jeg ønsker mig en espresso maskine...

Den skal have egen kværn og være ok nem at bruge. Jeg drikker altid kaffe med mælk.

Jeg har ikke de vildeste krav, men jeg har hørt at Siemens skulle være en god "begynder" maskine. Har kiggget på de her 2 maskiner. Nogle der kan anbefale dem ?

https://www.power.dk/koekken-madlavn...kine/p-208330/

og

https://www.power.dk/koekken-madlavn...kine/p-213486/

Håber i kan give mig et råd.

Vh Maj

Det er der nok ikke

Det er der så nok også flere grunde til

De fleste herinde ved at sådan en der næppe kan levere noget bare i nærheden af top kvalli

prisen er seføli ikke så høj, men smagen som dommer, og folk vælger noget andet

Ved godt at er man ikke inde i det(alså lidt skør i roen som de fleste herinde)så kan det være svært at ville forstå det med egen kværn klart at foretrække
    og at kværnen er det vigtigste

Mange har startet ud med sådan en , og fortrudt
    nogle har haft sådan noget/en, og syntes om det en tid,, indtil de fik noget lavet på bedre udstyr ,, så er det svært at gå tilbage

hvis det lyder snobbet, er det kun fordi du ikke er smittet med go kaffesygdommen,,,,endnu
    når/hvis du er smittet, er det helt normalt snak

for at sige det på en anden måde
    Så engang en udsendelse, hvor en prof ,,ved ikke hvad det hedder , men sådan en der på en cykel flyver på gelændere og andre ting
    det var på en special cykel,han viste nogle simple trick , en tur ned af et gelænder , og landede på begge hjul,,,og kørte videre
    det holdte hans cykel fint til

SÅ viste han det samme stunt med en cykel som flere sælger påstod var en stunt cykel
    EN gang ned af gelænderet, og da han landede brækkede begge hjul sammen , han var forberedt på det, og kom ikke til skade

det var det udsendelsen gik ud på
    at bare fordi nogen kalder en ting noget, så er det ikke sikkert at det er hvad de kalder det, og bestemt ikke at genstanden kan hvad den rigtige udgave kan

Ang begynder udstyr, så er det det der giver begynderen den bedste hjælp
    og det er nu engang ting der virker

en prof kan faktisk klare sig med mindre,,endda med hvad nogle vil kalde en begynder ting, men kun fordi profen ved nok

Vil man go kaffe, kan man lave meget billigt hvis det er alm sort bryg
    ligeså snart det er en espressomaskine,,, så skal maskinen og kværnen gå op i en højere enhed
    det er IKKE svært hvis tingene virker,men det er det hvis kvallien aldrig var der
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

Comment

Uha et forudindtaget forum du har vovet dig ind på... Men velkommen til! Mange rynker på næsen af disse fuldautomatiske maskiner, men hælder du gode bønner på og bruger ordentligt vand, kan de brygge en hæderlig kop kaffe. Rigtig espresso får du ikke ud af sådan en maskine, men noget derhenad. Jeg ville gå efter nummer to med keramisk kværn. Min svigerfar har nummer et og den larmer en del når den kværner...

Sendt fra min FRD-L09 med Tapatalk
      Selvstændig hos Alex Kaffe.
      Udelukkende på eBar som privatperson

Comment

Velkommen til 😊

Kender flere som har Siemens og de er rigtig tilfredse.
        Har selv en delonghi i den dyre ende som jeg er rigtig glad for.
        Du får stort set den samme kaffe ud af en billig maskine, det er funktioner og udseende der er forskellen.

Du får den bedste oplevelse ved at købe friskristet bønner fra et risteri. Har du først købt frisk ristet bønner en gang, går du aldrig tilbage til supermarked kaffe igen.

De fleste herinde kører med manuelle espressomaskiner og mange rister selv sin kaffe i jagten på den perfekte kop.

Jeg selv nøjes med min fuldautomatiske maskine som sagt, plus jeg rister min kaffe selv. Det er en opgradering på kaffe kvaliteten flere gange og er rigeligt for mig.

Så få du dig bare en fuldautomatisk maskine og med de rigtige bønner vil du være så meget mere tilfreds. Det er en skillevej i dit liv 😋

Comment

Jeg kender hhv. Siemens EQ5 og en Saeco intellia (ejer/har ejet begge), samt drukket kaffe fra diverse af disse maskiner, herunder de store Jura erhvervsmaskiner.

På fordelssiden har jeg følgende:

- Du får en friskkværnet kop kaffe hver gang
          - Det går stærkt - fra tænd af maskinen til brygning starter går der mellem 30 sekunder til 1 minut.

Ulempesiden er følgende:
          - Ingen af disse maskiner kan lave rigtig espresso. Kværnen er for dårlig, og brygenheden kan ikke "stampe" præcist nok, temperaturen er ikke præcis og trykket formodentligt for lavt.
          - De kommer meget hurtigt til at smage af sur kaffe pga. manglende rengøring. Selv om du skyller brygenheden, kører renseprogrammet hverdag etc. så er det svært at få dem helt rene - og det kan smages.

Jeg mener personligt, at disse maskiner er et fremragende alternativ til kapselmaskiner og/eller sur koblekaffe/termokandekaffe, og hvis de rengøres regelmæssigt og der bruges friske bønner, kan der laves udmærket kaffe crema på dem. Men de kan altså ikke lave espresso. Det kan Starbucks automatiske maskiner heller ikke!

Endeligt har jeg aldrig fået en mælk "skummet" af de her maskiner, der kan måles med den microskum der kan laves på en god HX maskine. Det der kommer ud af dem, er for luftigt.

Comment

Man kunne også vælge at starte med den sorte kaffe, for lige at udforske dette spændende kaffeunivers. Espresso er det ikke, men det er en (synes jeg) rigtig god vej ind kaffeverdenen.

Jeg startede selv med en areopress (koster 200-250 kr) og en Wilfa kværn (600-800 kr), og købte mig fattig i bønner fra mikroristerier (200-300kr/kg). Et "pour over" sæt med V60 eller Kalita Wave inklusiv kande ryger hurtig op på 500 kr. Og så skal man nok også købe en eller anden form for vandrensningssæt - jeg bruger en kande. Går ud fra du har en elkedel
            Har du en stempelkande (og en gryde/kasserolle) kan du relativt let, med lidt øvelse, skumme mælk og hælde over en stærk kop kaffe.

Jeg køber mig stadigvæk fattig i bønner (er nu begyndt på de grønne), bruger stadigvæk aeropressen og har skiftet Wilfaen ud med en Feldgrind (håndkværn til en tusse), en Vario Home kværn med stålknive (3000-4000 kr), og nu også en stor bulkkværn, dem de har i supermarkederne.

Som du kan se kan man få godt kaffeudstyr til en relativ billig penge. Bliver du bidt af det kan du hoppe mod espressomaskinerne. Til nød kan man også lave en stærk kaffe på en mokkakande (dem de har i Italien) og bruge en stempelkande til at skumme på. Så kan man lave en "cappucino" eller "latte" med forskellige bønner. Det er en god måde at udforske på, og for at få øjne op for at ikke alle bønner og bønneblandinger smager ens

Insisterer du på en af de to maskiner kan jeg desværre ikke rådgive, da jeg ikke har erfaring med dem.
            Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

Comment

Enig. Aeropress startede jeg også med og bruger den stadig på arbejdet med en Hario mini mill. Aeropress og en ok kværn er klart den nemmeste og billigste måde at starte på.
              Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

Comment

Vi havde en eq7 og det var ikke andet end bøvl og problemer, desuden var den vanskelig at holde ren, men det er 8 år siden, og de kan jo sagtens have forbedret den.
                Vi valgte så en Gaggia Accadenia, det spiller bare, har ikke rørt en skrue på den i fem år, men som andre skriver, den kan ikke lave espresso, der må andre midler til
                Mvh ullum

Comment

Min første espressomaskine

Hvis den alligevel ikke kan lave esp. (Hvilket den ikke kan) så bør man jo spørge sig selv om man så ikke er bedre stillet med en alm. kaffemaskine!

Min erfaring er at en alm. kaffemaskine af anselig kvalitet som en Moccamaster producere væsentligt bedre kaffe end disse hvis man benytter friskristet kaffe kværnet med en wilfa!

Jeg er ikke synderligt imponeret af super auto, skuddene er ofte total ødelagt af tydelig channeling! Ja det bliver bedre med ordentlige bønner men aldrig noget der kan defineres som super optimal. Det gælder også dem der koster 20.000,-
                  Last edited by malling; 30. July 2017, 14:56.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Comment

Jeg har brugt en fuldautomatisk Jura Ena 9 i hverdagen i et godt stykke tid, simpelt hen fordi jeg løb lidt sur i nørderiet med seperat kværn og rigtig espressomaskine.

Den laver ikke en kraftig espresso som jeg bedst kan lide det, men alle der kommer på besøg er altid begejstret for en kop cappucino, og så er det bare så nemt at den selv skummer mælk samtidig.

Nu har jeg så fået blod på tanden igen, og er vendt tilbage til et "rigtigt" espresso setup, og nørder videre med vægt, temperatur osv.

Det kan sagtens lade sig gøre at få en fornuftig kop kaffe med mælk ud af en fuldautomatisk maskine, og mange gange er den bedre end en typisk cafe espresso, hvor der hverken bruges friske bønner eller tjeneren gør sig umage ved maskinen.
                    Rocket Cellini Evo v2, Rocket Fausto
                    Handpresso, AeroPress, Chrushgrind Brazil

Comment

Working...
                    X