Opslag

Collapse
No announcement yet.

Grundlæggende misforståelse af Miss Silvia

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Grundlæggende misforståelse af Miss Silvia

Hej ærede espressobarvenner,

Jeg er kommet til at tænke på en ting, som får mig til at overveje om der er noget helt grundlæggende jeg har misforstået for min Miss Silvia maskine.

Nogle gange, når jeg brygger et shot, og tænder for pumpen, så tager det 10-20 sekunder før der begynder at komme vand ud af brughovedet. Jeg kan se på temp.føleren på min PID, at temperaturen falder betydelig (til 80-85C) inden vandet begynder at flyde.

Så har jeg tænkt på, at der er noget med at man skal \"fylde\" kedlen - og at den nok ikke er fyldt inden jeg går igang??

Det med at fylde kedlen på Miss Silvia - hvordan gør man konkret det - og hvilken del af processen skal man sørge for at det er gjort? Jeg er begyndt at køre lidt vand ud når jeg tænder maskinen og efter et shot når jeg har gjort rent, men hvad med efter steaming - der er den 130-140C og der kan der ikke rigtig komme vand ud.

Nogen der har en klar beskrivelse af hvordan og hvornår der skal vand i kedlen, og hvordan man bedst trækker vand ind i kedlen?

/Hans-Henrik
    ---
    Nuova Simonelli Musica
    Mazzer Mini kværn
    En utrættelig kaffetørst

Re:Grundlæggende misforståelse af Miss Silvia

Jeg tror du oplever dette fordi det er en single-boiler. Jeg har det det samme på den Vibiemme Domobar. Men det er kun noget jeg ser efter steamning som du siger - dvs. når den har været oppe på 130°-140°. Ved den temperatur \"forsvinder\" vandet simpelthen fra bryghovedet. Når temp igen er under 110° kan du køre lidt vand indtil det igen kommer noget ud af bryghovedet - derved står din maskine ikke uden vand omkring bryghovedet i længere tid/i pauserne.

Et alternativ til ovenstående er også at flushe inden du brygger. Det vil sandsynligvis derudover også være godt for temperaturen af bryghovedet...men da din kedel ikke er så stor skal du nok ikke flushe alt for meget...
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Du skal blot gøre som Mark her viser. Gør det til en vane før HVER skud.

http://www.youtube.com/watch?v=QhxvDusY3jk

Få termostaten igang, fyld bajonetten(portafilteret) imens og når lampen så slukker så lukker du vand ud, indtil det ikke koger og damper mere.

Hver gang du lukker vand ud kommer der nemlig lidt nyt koldt ned i kedlen (du skal derfor ikke lukke for meget ud)

Men det besvarer også dit oprindelige spørgsmål. Du kan ikke tømme kedlen på din Silvia (med mindre tanken er tom eller du steamer). Så snart du lukker vand ud fra gruppehovedet kommer der nyt i tanken da pumpen er tændt. Når du steamer er pumpen IKKE tændt og du kan derfor godt tømme kedlen. Derfor skal du altid lige tænde for pumpen når du har steamet, bare så kedlen den ikke står tom.

Comment

Tusind tak for svarene, det giver meget mere mening nu.

Efter at jeg flusher lidt inden et skud, så har jeg ikke problemet mere.

En ting i mente, som andre Silvia ejere måske skal være opmærksom på, og som jeg tror har været medvirkende til mit problem: Hvis jeg ikke har strammet steam hanen godt nok (men ikke for meget), så drypper den en del efterfølgende - det kan måske (??) være med til at tømme kedlen uden at pumpen fylder mere vand i.

Tak for hjælpen.

/Hans-Henrik
        ---
        Nuova Simonelli Musica
        Mazzer Mini kværn
        En utrættelig kaffetørst

Comment

Det er en klar mulighed. Kedlen er jo kun 0.3 L så det er ikke umuligt. Dog er det vist mere end der kan være i drypbakken så du burde opdage det hvis den dryppede så meget.

Men hvis du ikke fylder den efter steaming kan den jo allerede være halvtom. Et par minutters damp er rigeligt til at tømme den totalt.

Comment

Hej Kjær

Kig på diagrammet over Silvias kedel på

http://www.espressocare.com/images/P...gs/Silvia2.jpg

Bemærk at vandet til bryghovedet tages ind gennem et rør (11) med åbning i den øvre del af kedlen. Når du steamer, falder vandstanden til under indtagets niveau.

Comment

Kjær wrote:
              Du skal blot gøre som Mark her viser. Gør det til en vane før HVER skud.

http://www.youtube.com/watch?v=QhxvDusY3jk
              Jeg vil mene, at man kun behøver at flushe før det første skud efter steamning. I øvrigt vil man få en hurtigere opvarmning at bryghovedet (og maskinen i det hele taget) hvis man bremser flowet med et løst tilspændt blindfilter fremfor at lade vandet flyde uhindret (og hurtigt) ud som vist i videoen.

Comment

Det vand man flusher ud bruger man selvfølgelig til at varme en kop op med. Så det er skam helt legalt at flushe lidt før hver skud.

Comment

Working...
                X