Opslag

Collapse
No announcement yet.

Backflushing af Oscar

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Backflushing af Oscar

Har læst en del om Backflushing af Silva. Hvordan er det med os Oscar ejere, udføres rengøringen på samme måde?

Har haft min Oscar i små 14 dage nu, og er meget begejstret for maskinen og den espresso verden man automatisk bliver forført ind i.

EspressoBar er et fantastik forum for en nybegynder som mig. Tak

Mvh Brian
    * Nuova Simonelli Oscar (nero)
    * Eureka Mignon
    * Reg Barber 58mm Rød
    * Zassenhaus Santiago, sort

Re:Backflushing af Oscar

Det er det samme =)
    8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
    og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Velkommen til Brian.

Som jeg har forstået det så er det det samme, evt tag en snak med Niels fra KaffeMekka, han har nok styr på det.
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

Tak for jeres hurtige svar. Jeg må hellere spørge hos KaffeMekka angående rengøring af maskinen, da det var der jeg købte den.

På et tidspunkt skal maskinen vel også afkalkes, hvilket ikke skulle være helt enkelt, eller hvad? (Bruger vand filtreret igennem en Anna filterkande)

Er der nogen i dette forum som har erfaring med at afkalke sin Oscar og findes der mon en vejledning med billeder??? Brugsvejledningen til maskinen er i mine øjne ikke særlig pædagogisk angående rengøring.
        * Eureka Mignon
        * Reg Barber 58mm Rød

Comment

Backflushing er lige til, efter hvert shot smider jeg et blindfilter i og backflusher med vand, og en gang imellem får den den store tur med pulver.

Jeg har afkalket min oscar, det er lidt omstændigt, men værre er det heller ikke. Da jeg ikke kunne få bundproppen af gjorde jeg det gennem steam-staven, men hvis du ikke har haft maskinen længere, den ellers er ny, og den hele tiden har kørt på filtreret vand, så skal du ikke afkalke den det første lange stykke tid. Der var faktisk forbavsende lidt kalk inde i min.
          Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
          Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Hej bss. Tak for svaret

Hvor mange sekunder kører du Backflushing på maskinen?

Smider du blindfilteret i din normale filterholder, eller bruger du en ekstra?

Angående afkalkninge, er jeg da glad for at det ikke er så tit maskinen skal igennem den helt store tur. 1 gang om året måske?

Bruger du citronsyre til afkalkningen? og mit sidste spøgsmål for denne gang: hælder du blandingen der skal opløse kalken ned i plastik vandbeholderen og lader maskinen kører blandingen igennem, skyller efter et par gange med rent vand for så til sidst at hælde restvandet ud fra tanken gennem steam-staven?

Comment

Hvor mange sekunder kører du Backflushing på maskinen?
              Tjae, tror det er omkring 5-10 sekunder, man kan høre det på maskinen, den skifter lyd når den har nået trykket.
              Smider du blindfilteret i din normale filterholder, eller bruger du en ekstra?
              Jeg har et bundløst filter, som jeg normalt brygger i, så mit blindfilter sider i den alm. filterholder. Et bundløst filter kan foresten anbefales, det hjælper virkeligt med channeling
              Angående afkalkninge, er jeg da glad for at det ikke er så tit maskinen skal igennem den helt store tur. 1 gang om året måske?
              1. gang om året tror jeg passer fint hvis man ellers bruger filtreret vand eller kildevand, og man ikke bruger den ekstremt meget hver dag.
              Bruger du citronsyre til afkalkningen? og mit sidste spøgsmål for denne gang: hælder du blandingen der skal opløse kalken ned i plastik vandbeholderen og lader maskinen kører blandingen igennem, skyller efter et par gange med rent vand for så til sidst at hælde restvandet ud fra tanken gennem steam-staven?
              Ja, jeg bruger citronsyre. Jeg tømmer først kedlen ved at lade maskinen varme op, slukke maskinen, tage vandtanken ud, hælde maskinen over mod dampstaven, og åbne dampstaven, så bliver vandet i kedlen presset ud gennem dampstaven vha. trykket i kedlen. Derefter hælder jeg citronsyre i vandtanken og lader maskinen tage vandet ind igen. Når det er blevet ført ind i kedlen, lader jeg det stå i 1 times tid, så det kan virke. Derefter tømer jeg kedlen som før. Så bruger jeg citronsyre endnu en gang. Til sidst kører jeg kedlen igennem 2-3 gange med rent vand.

Det hele er lidt omstændigt, så det er ikke noget man lige gør hver lørdag, men da det ikke skal gøres så tit er det til og overkomme.
              Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
              Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Mange tak for det fyldestgørende svar bss

Jeg er sikker på at mange Oscar ejere vil kunne bruge din vejledning ang. afkalkning.
                * Eureka Mignon
                * Reg Barber 58mm Rød

Comment

Working...
                X