Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hjælp til en upcomming espresso nørd

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hjælp til en upcomming espresso nørd

Hejsa mokka guruer!
    Jeg er selv java guru (programmør), så jeg er forberedt på at få nogle nørdede svar!
    Jeg er havnet på denne side, efter at have brugt et par dage på at finde hoved og hale i circe-du-soleil af espressomaskinerne og deres kunnen ( og mangel på samme). Efter at have læst intensivt på denne side, synes der at tegne sig en tendens når det kommer til espresso maskiner – under 10.000 danske kroner, så er der umiddelbart kun et par stykker at vælge imellem, herunder Silvia, som af en eller anden grund ender op i næsten alle diskussioner omkring espresso maskiner. Jeg er ikke i tvivl om at der er en grund til at denne maskine så ofte bliver nævnt både her og på diverse udenlandske fora. Men hvorfor så overhovedet stille spørgsmålet herinde, og ikke bare købe en Miss Silvia+ en Rocky Grinder - ja man er jo novice og vil gerne lige høre jeres meninger.
    Lad mig starte med at fortælle min kaffehistorie, og herefter ridse mine behov op - mon så ikke det giver jer en masse clues til hvad jeg skal spendere i.
    For omkring 4 år siden havde jeg en nabo som kørte med defekt elektronik. Han var så flink at give mig en exido espresso maskine. Vel vildene at den havde lidt udslag, gik jeg ellers ombord i espressoens forunderlige verden, dog uden at have det mindste forstand på hverken bønner,tamping eller andre ting. Jeg tog ned i den lokale brugs og købte en bøtte lawaza kaffe, og hurtigt gang i nogle Latte’s osv. Smagen vil jeg slet ikke tale om, den var sikker på niveau med en slidt guttenborg automat…
    Nå men for ikke at trække historien i langdrag så endte min historie ret hurtigt da jeg købte en pose med ESE pads i. Jeg vidste ikke der skulle en speciel holder i, og smed den bare ned i 1 kops holderen. Så gik maskinen ellers død. Eller det vil sige den sagde ikke noget, så jeg slukkede og løsnede holderen og ….. lad os bare sige der var en smule tryk deri, og kaffen var ikke længere i den fine filterpose…
    Maskinen var derefter ret så død, og røg kort efter på lossepladsen. Herefter har den stået på Senseo kaffe, hvilket faktisk har været ganske tilfredsstillende – indtil nu.
    Jeg investerede for kort tid siden i en Senseo Espresso holder, og nu er interessen for de gyldne dråber så igen vækket til live.
    Jeg har dog nogle krav som jeg gerne vil have opfyldt, og måske er de så strenge at jeg måske slet ikke skal have en Espresso maskine – det må i meget gerne hjælpe med at afklare herinde!
    Jeg har 2 børn, med andre ord kaffe er ikke bare til lyst, men også en nødvendighed – såfremt man køber en maskine der kan tage ESE pods, kan man så godt få sig en kop kaffe om morgenen - gerne inde for 5 minutter? – altså ingen krav om gourmet kaffe, vil bare gerne i gang, og med 2 børn, og madpakker der skal smøres osv osv, så er tiden til at lege barista ikke lige tilstede :-). (og hvis jeg skal argumentere over for konen at jeg både skal have espresso maskinen og sensoen stående, så tror jeg hun nedlægger veto over de 10 kvm. Køkken vi har  ).
    ESE pods – kan de overhovedet bruges? Jeg kan i dag leve med Senseo. Men er niveauet med ESE pods til den travle hverdag eok?
    Strøm – vi er jo i en finanskrise – den gamle Exido ting flåede i el-måleren (var der måske overgang i den) eller er alle skrækhistorierne sande?

Og nu kommer så det spørgsmål som jeg næsten ikke tør stille : Hvor stor er forskellen mellem Bugatti Diva, Ascaso, X1 – i forhold til Miss Silvia? Jeg er som sagt amatør, men lider desværre også af en ret kraftigt nørd gen som gør at jeg bare skal have noget som er i orden. (og der er jo også en WAF over for konen som skal tages hensyn til).
    Hvis spørgsmålet ovenfor bliver lidt kludret, så lad mig formulere det lidt anderledes her:
    Såfremt jeg vil købe noget til under 10.000 kroner er der så kun Silvia, og hvor dårlige er Bugattien(har 3vejs ventil) i forhold til X1 og Ascaso? – er det bare dårlig elektronik i pæn indpakning, eller er det egentligt ok forbruger grej som bare ikke for ultra feinschmeckere, men ok for en amatør?

Kværn – jeg går udfra den bedste til prisen er Rocky? – såfremt jeg køber denne, kan jeg så lave god espresso udfra fx mørktristede bønner fra Metro eller andre butikker?

Jeg håber i vil bære over med min lange indlæg – som oven i købet er det første, men når man har læst herinde virker det som om i godt kan lide at diskutere, så håber det er ok .

Med venlige hilsener
    Ronni

Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

Silvia er bestemt en god maskine ...

Kaffemekka har nogle maskiner på tilbud bla Vivi til 8K og en Oscar til 4,5K ... begge HX maskiner, det betyder at du kan brygge og skumme mælk samtidigt.

I enkelt kedel klassen (ala Silvia) vil jeg nævne Vibiemme Domobar

ESE pods .. hvis det er dem til Senseo ... så kan de normalt ikke bruges i en espressomaskine ... det er en anden type pods du skal ha fat i.

Lige en reminder ... kværnen er ABSOLUT den vigtigste del af indkøbet ... altså ud over WAF .. :P

BTW .. velkommen til e-bar ..
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

-Såfremt jeg vil købe noget til under 10.000 kroner er der så kun Silvia,

der blev solgt en andeaja premium herinde for 5000 brugt med en del udstyr til så erd et jo en smagssag om man syntes den er pæn eller ej , men for 10k burde du kunne få et super sæt som måske har en rids eller to.

mht instant krav til kaffe ville jeg købe en nespresso cube til en tusse basse og have stående ved siden af

Jeg har været 4-5 små maskiner igemmen de sidste 10 år uden sucess og \"startede\" med en Andreja som jeg har været super glad for.

Comment

Hej, og tak for de hurtige svar.
        Jeg mente ikke senseo pads, men rigtie E.S.E pads som altså skulle passe i den maskine jeg nu ender op med at købe. Jeg har godt hørt om alle de nespresso maskiner som er begyndt at vinde frem, og der er jo i stor stil Senseo agtige, og den har jeg jo allerede, og konen vil nok ikke gå med til 3 maskiner .

Men tak for de mange svar omkring forskellige mærker, jeg vil straks lave et Excel ark hvor begynder at notere mig mærker og kommentarer.
        Bør jeg være bange for at købe brugt?

Mvh
        Ronni

Edit:
        Glemte lige at høre omkring forskelle på Silvia og Oscar - er der nogle forskelle jeg skal være opmærksomme på her? - og hvad med opstartstiden, kan jeg lave et \"morgen shot\" - uden at skulle vente i halve timer?

Comment

Glemte lige at høre omkring forskelle på Silvia og Oscar - er der nogle forskelle jeg skal være opmærksomme på her? - og hvad med opstartstiden, kan jeg lave et \"morgen shot\" - uden at skulle vente i halve timer?
          Den primære forskel er at Oscar har en varmeveksler. Dvs at du har mulighed for at steame mælk og brygge samtidig. Dette er ikke mulugt på en Silvia, hvor du skal vente med kedlen varmes op fra brygtemp til steamtemp (tager ca. et min hos mig).

Jeg synes det er ville være synd at begynde at bruge penge på flere systemer end et. Inden for et budget på 10.000 har du råd til en Oscar, der koster 5000 og en Compak K3 kværn (det er et must, at du køber en kværn, ellers er maskinen spildt der koster 3000.

Maskiner skal have tid til at varme op, men problemet er ikke større end at du kan købe en el timer og sætte til maskinen. Min el timer slår til halvanden time inden jeg står op og slukker ved 21 tiden.

El timer
          http://e-traelasten.dk/Katalog/Elart...ArticleID=4164

Oscar:
          http://www.moccashop.dk/product.asp?product=886
          - De skriver på siden at den har dobbeltkeddel. Det er forkert, den har varmevelkser, men ellers en glimrende butik.

Compak K3:
          http://www.risteriet.dk/produkter/Kv..._Platinum.html
          Mvh Morten

--------------------
          Lelit Bianca
          Mazzer Major Electronic
          Mahlkönig Vario
          Hario V60
          Hario 3 kops Siphon
          Hario Skerton

Comment

Glemt alt om ESE pods, de smager ad pommern til. Hvis du vil gøre det her, så gør det ordentligt eller bliv ved senseo.
            Jeg ved det er en barsk melding, men jeg tror alle herinde ka skrive under på der går oceaner af tid med at bikse med den pokkers kværn og det tar _mindst_ en halv time at varme maskinen op til at lave go kaffe. Det kan vist ikke rigtigt pakkes pænere ind uden at gøre dig en bjørnetjeneste.
            Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Ro9 wrote:
              Bør jeg være bange for at købe brugt?
              Bange .. nej .. men lidt mere opmærksom på standen af maskine kontra pris ..
              Mazzer Kony Electronic

Comment

Ville det her være upassende at gøre opmærksom på La Valentina`en som
                jeg har sat til salg under \"Espressoudstyr\" som en mulighed. Den vil der være masser af
                Km. i fremover, og må vel siges at have rigelig WAF,Den kan ikke arbejde med pods, men
                til gengæld gør den det godt med alt god kaffe der er kværnet korrekt

Comment

Hej igen!
                  Jeg takker for de ærlige svar! Det anede mig at jeg ikke kunne spring over nogen steder i ledet .
                  Havde bare håbet at jeg kunne få mig en espressomaskine som kunne erstatte senseons agilitet med hensyn til hastighed om morgenen!

Jeg vil forsøge at glemme bugattien selvom den er så nydelig at se på. Så må vi se om det bliver en oscar eller en silvia (det må konen nok med ind over). Nå ja og padsene de virkede ellers som en fin ting til de travle morgener .

Jeg takker for de mange svar, og vil sunde mig lidt med tanken om \"there is no such thing as free beer\"

Forsat god aften, og tak for jeres tid

Mvh
                  Ronni

Comment

Jeg vil lige gøre opmærksom på at Silvia\'en kan tage PODS - og dvs. hvis du har timer på, så den har stået og været varm en halv time til tre kvarter om morgenen - så kan den gøre det lige så nemt og hurtig som en Nespresso.

Og når du så har lidt bedre tid - om aftenen eller i weekenderne - så kan du nørde og male kaffe som det skal gøres rigtigt...der er jeg helt enig med RuneL.
                    Vibiemme Domobar Inox
                    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Hej Golf20.
                      Den vil jeg da lige have med i mine overvejelser!

Mvh
                      Ronni

Comment

Golf20 wrote:
                        Den kan ikke arbejde med pods
                        Hmm .. troede at alle med E61 bryghoved kunne komme til at bruge pods ... med et kit?!?!

EDIT:
                        A\'la det her .. POD kit
                        Mazzer Kony Electronic

Comment

Du ser ud til du har fået nogle fine svar, jeg har selv en oscar jeg er meget glad for, så den kan jeg i hvertfald kun anbefale.

Men jeg vil bare lige pointere at det ikke er så let at smide en timer til en oscar, det kræver lige at man monterer en vacum breaker ventil på kedlen, da man ellers oplever at maskinen ikke er rigtig varm, selvom man har tændt den længe pga. falske målinger i pressostaten. Det ordnes normalt ved at man lige lukker lidt damp ud og udligner trykket, men en breaker ventil kan altså gøre det for en, således at man kan montere en timer.
                          Sådan en fås bl.a. hos chris\' coffee: http://www.chriscoffee.com/products/.../vbreakervalve

Held og lykke med jagten, du må endeligt skrive herinde hvad valget falder på.
                          Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                          Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Hej Brownie!

Kanon, er der padholder med når man køber en, eller er det noget man kan købe ved siden af?
                            Det ville jo være rigtig fedt at kunne sælge senseoen, og nøjes med 1 appliance i køkkenet (foruden kværnen selvfølgelig).

Det der med at den skal varme ordentligt op - læste om at man laden den køre tom et par sekunder for at varme hovedet op, og når det nu er en travl morgen, og koffeinen tæller mere end smagen, og når man nu alligevel bruger pads, er smage så virkelig dårlig? (husk i taler med en som har levet 3 år med senseo...), og hvad med helbredet på maskinen, tager den skade af kun lige at blive tændt i 20 min. for så at blive slukket igen??

-- såfremt maskinen ikke tager skade af det, og det kun er mine smagsløg der skal kunne holde til det, så ville det jo være fedt hvis bare silviaen eller hvad det nu bliver ville kunne overgå senseoes forsøg på espresso...

Sig endelig til hvis jeg er ude på et overdrev? Timeren er klart en mulighed, er bare bange for at jeg vil have lidt svært ved at vende mig til tanken om at den sådan står og tænder og slukker selv...

Mvh Ronni

Comment

Jamen - så kan den jo også det, kendte ikke den mulighed

Comment

Working...
                              X