Opslag

Collapse
No announcement yet.

Rocket Giotto

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rocket Giotto

Hej hej

Kan se wupti har den gamle model til 8k og emofabrik et par hundrede mere. Er det en anbefalelsesværdig maskine? Det er da ret billigt synes jeg. Så vil da gerne høre fra et par forhåbentlig lykkelige ejere, hvis der er nogle som har den herinde.

Er mest interesseret i temperaturstabilitet (surprice), steamingpower og hvor meget vand man skal flushe når det nu er en HX...

Jeg får efterhånden forhørt mig om nogle maskiner, men Silvia står jo i hjørnet og brygger så har ikke så travlt Og nu overvejer jeg så om jeg kan leve med en HX og dens bagsider,- altså flushing, som er det der bekymrer mig mest

Mvh Kasper

Re:Rocket Giotto

Kasper wrote:
    ...overvejer jeg så om jeg kan leve med en HX og dens bagsider,- altså flushing, som er det der bekymrer mig mest

Mvh Kasper
    Hej Kasper,

jeg kender ikke den pågældende maskine. Men du skal lige huske på at ALLE maskiner skal flushes. HX-maskiner skal cooling-flushes - andre skal varme-flushes. Selv en GS3 skal flushes hvis den har stået et stykke tid. Jeg er selv blevet særdeles positivt overrasket over hvor lidt det egentlig betyder, når det bliver en del af rutinen.

F.eks så passer det hos mig med at når jeg lægger portafilter på kværnen for at der kværnes i det, så starter jeg cooling flush. Det stoppes så når kværningen er færdig. Re-bound time er så den tid det tager at pakke og stampe, og så skyder jeg. Når du skal varmeflushe er det sikkert nemmere - eller måske mindre vigtigt hvordan du lige timer tingene, men flushes skal der under alle omstændigheder. På en ikke-HX skal der sikkert også flushes lidt mindre mængde - jeg flusher ca. en espressokop fuld.

Jeg er gået fra en Silvia til en lille Vibiemme Domobar (single boiler med PID) og nu til en HX - dog i en noget højere prisklasse end de andre jeg har haft, men dog en HX - og jeg laver nu særdeles bedre espresso end før, mælkedrikke og americanos er en leg...generelt får jeg bedre og mere konsistente resultater. Og det er faktisk meget nemt at regulere varmen lidt op og lidt ned, alt efter blend. Det er et spørgsmål om rutine.

Alt efter hvor stort (eller lille) dit kaffeforbrug er, så kan det også være en fordel med HX fordi den totale kedelstørrelse typisk er mindre - så hvis du som jeg laver 3-5 dobbelte espressi om dagen så vil chancen for at få skiftet alt vandet på en dag være større - ellers kan vandet stå noget tid. Men det kommer an på hvor meget du drikker jo...

Men jeg må indrømme at jeg ikke før har været så lun på HX, da det debateres en del - og bekymringer som du nævner bliver omtalt. Men jeg tror de er overdevet - ihvertfald tror jeg de fleste her på forum (hvis man lige tager Silvia-flokken væk (no offenceB) ), så er der flest HX maskiner. Så helt skidt kan de jo ikke være. Men hvis ikke jeg selv havde været lidt heldig med at kunne opgradere lidt billigt, så var jeg måske ikke blevet HX-ejer...og lige nu?...jeg kan ikke få armene ned, af glæde over min maskine der bare laver super super espresso.

Prøv at læse denne artikel på Home-Barista.

En doubleboiler med PID er garanteret er meget nemmere at brygge med. Og giver meget konsistente resultater. Espresso\'en smager ikke bedre af den grund, men det er nemmere. Og så er prisen jo desværre også X2!!!
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Kan helt klart anbefale Giottoen ... det der kendetegner Rocket/ECM Giotto er netop dens temperatur stabilitet.

Steampower har den masser af ... ingen problem.

Cooling flushes ... giver jeg Kasper ret ... det er ikke et problem overhovdet.
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
        ... giver jeg Kasper ret ...
        Mener du mon Carsten :woohoo: :kiss:
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Rart at nogen kan læse hvad jeg mener og ikke hvad jeg skriver .. :blush:
          Mazzer Kony Electronic

Comment

Hej Kasper

Som man siger syd på så er HX ved at være en antikvitet (det kan selvfølgelig også have sin charme) fra A-B kan man komme på mange måder....
            Du kan vælge og tage bedstemors-cyklen op ad Alpe D`Huez eller vælge raceren, jeg ville anbefale det sidste.
            De første 8K har du sparet op kan jeg forstå, så er der ikke så langt igen til racren
            Så lad Silvia brygge lidt for dig endnu når du nu ikke har så travlt, det vil du ikke fortryde IMHO.....
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Casadio Macinadosatore Istantaneo
            Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
            Pullman/Synesso ridgeless
            Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
            French Press-Bodum 4 cup

Comment

Nu er det ikke for at tage glæden fra dem med DB maskiner, men... De nye WBC maskiner er HX maskiner! Der er blevet lavet en enorm mængde reserch for at disse hx\'er kan leve op til samme standart som DB\'er mht bl.a. temperatur stabilitet. Jeg er selv ret imponeret over hvor godt de egentlig performer. Man kan diskutere om det er et skridt tilbage i udviklingen af espressomaskiner, eller om det er et skridt frem og så er der selvfølgelig den betragtning at små HX\'ere på nuværende tidspunkt IKKE er lige så udviklede som DB\'ere i samme størrelse.
              \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
                så er der selvfølgelig den betragtning at små HX\'ere på nuværende tidspunkt IKKE er lige så udviklede som DB\'ere i samme størrelse.
                Jeg vil nu tro at det er omvendt ... DB er trods alt en forholdvis ny teknik i hjemmemaskiner.

Generelt vil jeg mene at DB har sin fordel i betjening, da men ikke skal flushe så meget og jeg syntes at det er lige vel meget man skal betale for det.
                Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                  BaristaDK wrote:
                  så er der selvfølgelig den betragtning at små HX\'ere på nuværende tidspunkt IKKE er lige så udviklede som DB\'ere i samme størrelse.
                  Jeg vil nu tro at det er omvendt ... DB er trods alt en forholdvis ny teknik i hjemmemaskiner.

Generelt vil jeg mene at DB har sin fordel i betjening, da men ikke skal flushe så meget og jeg syntes at det er lige vel meget man skal betale for det.
                  Jamen jeg tænker på udvikling mht. temp. stabilitet. Det var helt tydeligt på de nye WBC maskiner at du ikke behøver temp. surfing. De er super stabile i temperaturen. Det kender jeg ikke mange HXere til hjemmebrug der er... Det har selvfølgelig også en betydning at kedelstr. i Aurelia er MEGA stor i forhold til stort set alle hjemme HXere, derfor påvirker den smule vand du bruger til dit skud, ikke temperaturen i kedelen nævneværdigt, altså på aurelia\'en. Håber at min pointe giver en smule mening...
                  \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
                    ChrZacho wrote:
                    BaristaDK wrote:

Jamen jeg tænker på udvikling mht. temp. stabilitet. Det var helt tydeligt på de nye WBC maskiner at du ikke behøver temp. surfing. De er super stabile i temperaturen. Det kender jeg ikke mange HXere til hjemmebrug der er... Det har selvfølgelig også en betydning at kedelstr. i Aurelia er MEGA stor i forhold til stort set alle hjemme HXere, derfor påvirker den smule vand du bruger til dit skud, ikke temperaturen i kedelen nævneværdigt, altså på aurelia\'en. Håber at min pointe giver en smule mening...
                    Men en større keddel har vel ingen indflydelse på HX\'erne store \"problem\" har den? Problemet med HX\'erne, sådan som jeg forstår det er at når de står idle så bliver vandet der står i selve HX-delen varmet til langt over kogepunktet, det samme gør gruppen. Man flusher så for at få tømt HX-rørene for overopvarmet vand og for at få gruppetemperaturen ned. Den problematik kan så vidt jeg kan regne ud ikke løses med større kedler.

Til tråden generelt. Jeg mener ikke at ulempen ved HX\'er er stor nok til at fravælge den. Slet ikke. Flushing skal gøres på alle maskiner, og det er rigtigt at man flusher en del på en HX\'er, men det bliver hurtigt en vane fuldstændig ligesom din distribution, din tamping, din måde at steame på osv.
                    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken wrote:Man flusher så for at få tømt HX-rørene for overopvarmet vand og for at få gruppetemperaturen ned. Den problematik kan så vidt jeg kan regne ud ikke løses med større kedler.[/quote]

Korrekt ... men det der hentydes til er faldet i temp på kedlen, når der brygges ... og det er naturligvis mindre i en større kedel, hvorimod problemt med ophedning af HX rør og thermosyfon (eller hvad fa\'en det nu hedder) er det samme, når det ikke brygges.
                      Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                        Skurken wrote:Man flusher så for at få tømt HX-rørene for overopvarmet vand og for at få gruppetemperaturen ned. Den problematik kan så vidt jeg kan regne ud ikke løses med større kedler.
                        Korrekt ... men det der hentydes til er faldet i temp på kedlen, når der brygges ... og det er naturligvis mindre i en større kedel, hvorimod problemt med ophedning af HX rør og thermosyfon (eller hvad fa\'en det nu hedder) er det samme, når det ikke brygges.[/quote]

Ahhh yes ok, det kan jeg godt se. Det synes jeg bare ikke er et særlig udtalt problem på min maskine, det er helt klart overophedningen og de forholdsvis lange flush for at få den ned i temp der driller lidt - dog som sagt er det noget man vænner sig til.
                        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Grunden til at gruppehoved bliver varmt på en HX er at vandet cirkulere, altså det smarte terhmosyphonsystem, og som vi alle ved stiger varme opad, og kulde ned. Når vandet i termosyphonsystemet bliver varmet op stiger det op og kommer ud i bryghovedet, her bliver det kølet ned, da bryghovedet bliver kølet af temperaturen i luften og ryger så retur og så fremdeles. En måde at kontrolere temperaturen i bryghovedet er at regulere hvor meget varmt vand der cirkulere forbi det. Dette kan gøres ved at reducere størrelsen på den åbningen det varme vand skal passere igennem og forøge hulet det ryger retur igennem. Dette har Nuova Simonelli arbejdet rigtig godt og grundigt med og resultatet er altså de nye WBC aurelia maskiner, hvor temperaturen er super konstant, næsten ligegyldigt hvor længe den har stået.
                          Til DM i bellacenteret så jeg dem(Nuova Simonelli) kalibrere en af maskinerne, med et scace, som havde stået tændt i flere timer, her ramte de IKKE temperaturen, alene af den grund at scace\'et ikke var varmt nok!!! På de efterfølgende maskiner ramte de 93,5 spot on hver gang lige fra starten af, uden at flushe og maskinen holdt temperaturen i ca 1 minuts tid...

Der er garanteret blevet langt en masse penge og tid i at eksperimentere med de før nævnte huller for at ramme den helt præcise kalibrering. Og så vidt jeg ved, har ingen hjemme HX\'ere samme temp.stabilitet og evner at mindske bruget af flushes, men det er der vist heller ikke nogen DB der gør???
                          Min pointe er at på de maskiner der findes til hjemmebrug idag, ligegyldigt om der er HX, DB med eller uden pid, erics device osv så skal der flushes! Måske kommer der inden for en overskuelig fremtid hjemmemaskiner med samme egenskaber som WBC maskinerne, om man kan vente og om der overhovdet gør er jo spørgsmålet.
                          Men ellers hvis man har køkkenet til det kunne man da lige så godt købe en WBC maskine, det er jo som sagt en HX\'er og derfor væsentlig billigere end fx. en la marzocco eller andre DB\'er...

Håber det hele giver lidt mening, og det skal på ingen måde forstået som en kritik af hverken HX\'er eller DB\'er, er selv super duper glad for min HX\'er men kan da til tider godt være misundelig på DB\'erne...

Mvh Daniel

Comment

Tusind tak for nogle gode indlæg. Der gik vist lidt HX vs. DB i den, og det er jo altid interessant

Hvordan med afkalkning af sådan en HX fætter, er det ikke noget med at det kan være lidt problematisk? Og kan man egentlig køre med kalkfilter på ECM/Raket Giottoen når der nu ikke er slanger der går ned i vandtanken? Bruger kildevand, men livrem og seler og jo den sikre stil

Mvh Kasper

Comment

Det bliver ikke nemt at montere et filter inde i maskinen ... men jeg har kørt med filterkande i 2½ år nu ... uden problemer, og jeg tror at de to filtre er lige effektive.
                              Mazzer Kony Electronic

Comment

Working...
                              X